Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky

Predaj cigariet klesol, počet fajčiarov však nie

BRATISLAVA – Na Slovensku sa vlani podľa ekonomických správ cigaretových koncernov predalo o 1,3 miliardy kusov cigariet menej ako v roku 1999. Napriek tomu fajčí u nás stále okolo milión dvestotisíc ľudí.


Tabakové koncerny v poslednom čase rady dávajú okato najavo, že sú proti fajčeniu detí a mladistvých. Najspoľahlivejší recept, ako zabrániť, aby dieťa fajčilo, má ale stále rodič. Výskumy dokazujú výrazne vyšší výskyt fajčiacich detí v rodinách, kde aspoň jeden z rodičov fajčil. FOTO SME – JÁN KROŠLÁK

BRATISLAVA – Na Slovensku sa vlani podľa ekonomických správ cigaretových koncernov predalo o 1,3 miliardy kusov cigariet menej ako v roku 1999. Napriek tomu fajčí u nás stále okolo milión dvestotisíc ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu

Pokles v predaji predstavuje 1,3 miliardy kusov cigariet – kým v roku 1999 Slováci kúpili 9,6 miliardy kusov, vlani to bolo 8,345 miliardy cigariet. Počet fajčiarov však stále mierne rastie, medzi mladými dokonca značne stúpa.

„Podľa najnovšieho reprezentatívneho prieskumu Štatistického úradu SR, ktorý prináša už výsledky za rok 2000, konzumácia cigariet stúpla,“ uviedol pre SME riaditeľ Centra pre prevenciu a liečbu drogových závislostí Ľubomír Okruhlica. Nárast fajčiarov v dospelej populácii je nevýrazný, významne však stúpa počet fajčiarov medzi mladými. „V populácii 15- až 29-ročných sa len 48 percent označilo za nefajčiarov, 23 percent z nich fajčí príležitostne a 29 percent denne. Oproti roku 1994 je to nárast – vtedy fajčilo denne 23 percent mladých v tejto vekovej kategórii,“ skonštatoval Okruhlica.

Skryť Vypnúť reklamu

Pašované cigarety v štatistike chýbajú

Pokles v predaji cigariet má teda iné príčiny. Takmer 10 percent legálneho predaja tvoria pašované cigarety, ktoré sa neobjavujú v štatistikách. Cigarety tiež vlani zdraželi, čo mohlo viesť u niektorých fajčiarov k nižšej spotrebe. Čísla za rok 1999 môžu byť deformované týmto zdražením. Podľa Jozefa Banáša, riaditeľa odboru pre styk s verejnosťou tabakovej spoločnosti S.I.T., vysoké hodnoty v predaji cigariet v najmä ku koncu roka 1999 boli dôsledkom predzásobenia sa zákazníkov pred pripravovaným zvýšením spotrebnej dane z cigariet na začiatku minulého roku.

Zaujímavým fenoménom, ktorý odborníci už istý čas pozorujú u nás v súvislosati s fajčením, je prudko stúpajúci počet fajčiacich dievčat. Podľa výsledkov školského prieskumu o alkohole, tabaku a drogách, ktorý prebehol v roku 1999, až 43,7 percenta bratislavských stredoškoláčok uviedlo, že za posledných 30 dní fajčili. Oproti roku 1994 to znamená nárast takmer o 20 percent. „Výsledky naznačujú, že tu skutočne čosi nie je v poriadku, pretože ide o obdobie pred fertilným vekom mladých žien. Tento stúpajúci trend je mementom pre zdravie slovenskej mládeže po roku 2000,“ uvádza koordinátor výskumu Alojz Nociar.

Skryť Vypnúť reklamu

Podobný trend sa prejavuje aj v Českej republike, kde podľa najnovších údajov nerastie počet fajčiacich mužov a žien, ale prudko stúpa počet fajčiacich detí. Až pätina deviatakov v Čechách je pravidelnými fajčiarmi.

Môže za to reklama?

Zvaľovať fakt, že rastie počet detí, ktoré fajčia, sa nedá celkom na reklamu. Tabakové koncerny dokonca v poslednom čase rady dávajú okato najavo, že sú proti fajčeniu detí a mladistvých. Minulé leto rôzne americké TV kanály uvádzali protifajčiarsku reklamu, v ktorej zamilovaný mladík chcel zdôrazniť svoju mužnosť „drsňáckym“ pripaľovaním cigariet pred atraktívnou priateľkou, ktorej chcel zaimponovať. Nevšímala si ho, a tak sa prihlásil do kurzu karate, kam chodievala. Pred jej očami dostal pri cvičení záchvat tuberáckeho kašľa, pri ktorom sa úplne zložil. Na obrazovke sa postupne objavili nápisy „Mysli!“ a „Nefajči!“ a napokon sa objavilo logo jednej z najväčších tabakových korporácií Philip Morris.

Skryť Vypnúť reklamu

Prevenciou je nefajčiť

Podľa názoru protifajčiarskych aktivistov je však cieľ takýchto reklám inde. „Koncerny chcú upokojiť ministerstvá zdravotníctva, vyvolať v nich pocit, že sa nemusia starať o výchovu detí k nefajčeniu, pretože deti k tomu nikto nenabáda. To je samozrejme hlúposť. Je predsa logické, že firmy musia zohnať niekde náhradu za tých zákazníkov, ktorí prestali fajčiť alebo zomreli,“ cituje denník MF DNES riaditeľa Medzinárodnej agentúry pre tabak a zdravie Davida Simpsona.

Najspoľahlivejší recept, ako zabrániť, aby dieťa fajčilo, má preto stále rodič. Výskumy dokazujú výrazne vyšší výskyt fajčiacich detí v rodinách, kde aspoň jeden z rodičov fajčil. Prevenciou teda je nefajčiť.

Miesto cigarety mobil

V poslednom období, keď sme aj u nás svedkami boomu mobilných telefónov medzi deťmi, sa objavujú názory, že by mobil mohol mať pozitívny vplyv na pokles fajčenia – deti by sa mohli začať rovesníkom imponovať skôr vlastníctvom telefónu ako cigaretou. „Začať fajčiť kvôli pocitu dospelosti alebo nadradenosti nad rovesníkmi je častý podvedomý motív u detí. O tom, že by sa však mobil stával novým symbolom dospelosti, je zatiaľ ťažké hovoriť,“ uviedla Tamara Svetoňová, odborníčka na závislosť od tabaku z Centra pre liečbu drogových závislostí.

Skryť Vypnúť reklamu

Štatistiky uvádzajú, že na ochorenia súvisiace s fajčením vo svete každý rok zomierajú približne štyri milióny ľudí. Na Slovensku zomrie na následky fajčenia ročne asi 5400 ľudí.
(mar, kr)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  2. Fakulta orientovaná na pútavú výučbu prepojenú s praxou!
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Mesto mladých čaká na teba: buď vysokoškolákom v Nitre!
  5. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  6. Začni svoju budúcnosť v Prahe! Staň sa špičkovým ekonómom!
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  3. Dáma s pávím pierkom
  4. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  6. Získaj náskok pred štartom
  7. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  8. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  9. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  10. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 19 155
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 11 963
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 9 079
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 6 847
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 831
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 610
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 219
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 5 776
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 202
  10. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti 4 948
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu