Predaj cigariet klesol, počet fajčiarov však nie

BRATISLAVA – Na Slovensku sa vlani podľa ekonomických správ cigaretových koncernov predalo o 1,3 miliardy kusov cigariet menej ako v roku 1999. Napriek tomu fajčí u nás stále okolo milión dvestotisíc ľudí.


Tabakové koncerny v poslednom čase rady dávajú okato najavo, že sú proti fajčeniu detí a mladistvých. Najspoľahlivejší recept, ako zabrániť, aby dieťa fajčilo, má ale stále rodič. Výskumy dokazujú výrazne vyšší výskyt fajčiacich detí v rodinách, kde aspoň jeden z rodičov fajčil. FOTO SME – JÁN KROŠLÁK

BRATISLAVA – Na Slovensku sa vlani podľa ekonomických správ cigaretových koncernov predalo o 1,3 miliardy kusov cigariet menej ako v roku 1999. Napriek tomu fajčí u nás stále okolo milión dvestotisíc ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pokles v predaji predstavuje 1,3 miliardy kusov cigariet – kým v roku 1999 Slováci kúpili 9,6 miliardy kusov, vlani to bolo 8,345 miliardy cigariet. Počet fajčiarov však stále mierne rastie, medzi mladými dokonca značne stúpa.

„Podľa najnovšieho reprezentatívneho prieskumu Štatistického úradu SR, ktorý prináša už výsledky za rok 2000, konzumácia cigariet stúpla,“ uviedol pre SME riaditeľ Centra pre prevenciu a liečbu drogových závislostí Ľubomír Okruhlica. Nárast fajčiarov v dospelej populácii je nevýrazný, významne však stúpa počet fajčiarov medzi mladými. „V populácii 15- až 29-ročných sa len 48 percent označilo za nefajčiarov, 23 percent z nich fajčí príležitostne a 29 percent denne. Oproti roku 1994 je to nárast – vtedy fajčilo denne 23 percent mladých v tejto vekovej kategórii,“ skonštatoval Okruhlica.

SkryťVypnúť reklamu

Pašované cigarety v štatistike chýbajú

Pokles v predaji cigariet má teda iné príčiny. Takmer 10 percent legálneho predaja tvoria pašované cigarety, ktoré sa neobjavujú v štatistikách. Cigarety tiež vlani zdraželi, čo mohlo viesť u niektorých fajčiarov k nižšej spotrebe. Čísla za rok 1999 môžu byť deformované týmto zdražením. Podľa Jozefa Banáša, riaditeľa odboru pre styk s verejnosťou tabakovej spoločnosti S.I.T., vysoké hodnoty v predaji cigariet v najmä ku koncu roka 1999 boli dôsledkom predzásobenia sa zákazníkov pred pripravovaným zvýšením spotrebnej dane z cigariet na začiatku minulého roku.

Zaujímavým fenoménom, ktorý odborníci už istý čas pozorujú u nás v súvislosati s fajčením, je prudko stúpajúci počet fajčiacich dievčat. Podľa výsledkov školského prieskumu o alkohole, tabaku a drogách, ktorý prebehol v roku 1999, až 43,7 percenta bratislavských stredoškoláčok uviedlo, že za posledných 30 dní fajčili. Oproti roku 1994 to znamená nárast takmer o 20 percent. „Výsledky naznačujú, že tu skutočne čosi nie je v poriadku, pretože ide o obdobie pred fertilným vekom mladých žien. Tento stúpajúci trend je mementom pre zdravie slovenskej mládeže po roku 2000,“ uvádza koordinátor výskumu Alojz Nociar.

SkryťVypnúť reklamu

Podobný trend sa prejavuje aj v Českej republike, kde podľa najnovších údajov nerastie počet fajčiacich mužov a žien, ale prudko stúpa počet fajčiacich detí. Až pätina deviatakov v Čechách je pravidelnými fajčiarmi.

Môže za to reklama?

Zvaľovať fakt, že rastie počet detí, ktoré fajčia, sa nedá celkom na reklamu. Tabakové koncerny dokonca v poslednom čase rady dávajú okato najavo, že sú proti fajčeniu detí a mladistvých. Minulé leto rôzne americké TV kanály uvádzali protifajčiarsku reklamu, v ktorej zamilovaný mladík chcel zdôrazniť svoju mužnosť „drsňáckym“ pripaľovaním cigariet pred atraktívnou priateľkou, ktorej chcel zaimponovať. Nevšímala si ho, a tak sa prihlásil do kurzu karate, kam chodievala. Pred jej očami dostal pri cvičení záchvat tuberáckeho kašľa, pri ktorom sa úplne zložil. Na obrazovke sa postupne objavili nápisy „Mysli!“ a „Nefajči!“ a napokon sa objavilo logo jednej z najväčších tabakových korporácií Philip Morris.

SkryťVypnúť reklamu

Prevenciou je nefajčiť

Podľa názoru protifajčiarskych aktivistov je však cieľ takýchto reklám inde. „Koncerny chcú upokojiť ministerstvá zdravotníctva, vyvolať v nich pocit, že sa nemusia starať o výchovu detí k nefajčeniu, pretože deti k tomu nikto nenabáda. To je samozrejme hlúposť. Je predsa logické, že firmy musia zohnať niekde náhradu za tých zákazníkov, ktorí prestali fajčiť alebo zomreli,“ cituje denník MF DNES riaditeľa Medzinárodnej agentúry pre tabak a zdravie Davida Simpsona.

Najspoľahlivejší recept, ako zabrániť, aby dieťa fajčilo, má preto stále rodič. Výskumy dokazujú výrazne vyšší výskyt fajčiacich detí v rodinách, kde aspoň jeden z rodičov fajčil. Prevenciou teda je nefajčiť.

Miesto cigarety mobil

V poslednom období, keď sme aj u nás svedkami boomu mobilných telefónov medzi deťmi, sa objavujú názory, že by mobil mohol mať pozitívny vplyv na pokles fajčenia – deti by sa mohli začať rovesníkom imponovať skôr vlastníctvom telefónu ako cigaretou. „Začať fajčiť kvôli pocitu dospelosti alebo nadradenosti nad rovesníkmi je častý podvedomý motív u detí. O tom, že by sa však mobil stával novým symbolom dospelosti, je zatiaľ ťažké hovoriť,“ uviedla Tamara Svetoňová, odborníčka na závislosť od tabaku z Centra pre liečbu drogových závislostí.

SkryťVypnúť reklamu

Štatistiky uvádzajú, že na ochorenia súvisiace s fajčením vo svete každý rok zomierajú približne štyri milióny ľudí. Na Slovensku zomrie na následky fajčenia ročne asi 5400 ľudí.
(mar, kr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 685
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 5 905
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 041
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 440
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 338
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 961
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 736
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 326
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu