Kerkorianova investičná firma Tracinda Corp. v stredu oznámila, že predala akcie GM v hodnote 462 miliónov dolárov v priebehu tohto týždňa, čím znížila svoj podiel v automobilke z 9,9 percenta na 7,4 percenta. Zverejnenie predaja vyvolalo špekulácie investorov, či je Kerkorianov predaj predzvesťou odchodnej stratégie, alebo krokom k vystupňovaniu útokov na predstavenstvo a vedenie GM.
Akcie GM v stredu klesli takmer o 4,7 percenta, čiže 1,52 dolára na 31,09 dolára v kombinovanom obchodovaní Newyorskej burzy akcií. Tým dosiahli najnižšiu úroveň od 6. októbra, keď Jerome York, popredný Kerkorianov spolupracovník, odstúpil z predstavenstva GM a Tracinda zrušila plány na nákup 12 miliónov akcií. V stredu zmenilo majiteľa viac ako 35 miliónov akcií, čo je viac než trojnásobok priemerného denného objemu. Akcie GM stratili vplyv už počas štyroch posledných obchodných seáns, pričom v tomto období stratili aj 13 percent zo svojej hodnoty.
GM má stále problémy
Neistota, ktorá obklopuje Kerkorianove zámery so zvyšnými 7,4 percenta podielov, čo je stále dosť veľa na to, aby predstavoval najväčšieho individuálneho akcionára GM, je novou výzvou pre Wagonera. Ten zvyšoval úsilie, aby presvedčil investorov, že zotavenie GM zo straty 10,6 miliardy dolárov za rok 2005 naberá na intenzite.
V rozhovoroch a vystúpeniach za posledné dni rozprávali najvyšší riaditelia GM o budúcich modeloch spoločnosti a pokroku v znižovaní nákladov. GM plánuje pokračovať v mediálnej ofenzíve na veľkej automobilovej výstave na budúci týždeň v Los Angeles.
No finančné výsledky GM za tretí štvrťrok ukázali, že základné firemné podnikanie s autami naďalej plytvá hotovosťou a mnohé predpovede hovoria o očakávanom poklese dopytu po nových vozidlách v USA v nadchádzajúcom roku.
Správy o predaji Tracindy sa zverejnili v ten deň, keď Kirk Kerkorian navrhol, že zvýši svoj podiel v lasvegaskom prevádzkovateľovi kasín MGM Mirage až na 61,7 percenta s ponukou hotovosti vo výške 55 dolárov za akciu až na 15 miliónov akcií, čo je celková hodnota asi 825 miliónov dolárov.
Akcie MGM Mirage sa po tejto ponuke posilnili o 11 percent, čo predstavuje 12-percentné ážio oproti uzatváracej cene akcií MGM Mirage vo výške 49 dolárov v utorok.
MGM Mirage vlastní MGM Grand, Bellagio a ďalšie kasína v Las Vegas, ako aj v ďalších nevadských mestách a v Atlantic City v štáte New Jersey. Kasínová spoločnosť tento krok privítala.
Čím prekvapí miliardár?
Kirk Kerkorian so svojím stále významným akciovým podielom v GM by mohol začať boj o to, aby získal vplyv na výber kandidátov na riaditeľov zvolených do predstavenstva firmy. Hoci nikdy priamo nenaznačil záujem o boj o plnú moc, Jerome York silne kritizoval stratégiu ozdravenia v GM.
York rezignoval z miesta v predstavenstve GM po krachu rozhovorov o spojenectve medzi GM a Renaultom a Nissanom, ktoré viedol Carlos Ghosn. Jerome York vychválil Ghosnov úspech, že dokázal ozdraviť Nissan. Vyzýval GM, aby si osvojil jeho metódy.
York a Kerkorian sa stretli v lete tohto roku s Ghosnom, aby presadili myšlienku trojstrannej dohody GM-Renault-Nissan, ktorá by zahrnovala aj to, že by Ghosnove spoločnosti kúpili 20 percent akcií GM. No Wagoner a najvyšší riaditelia GM presvedčili manažérov GM, že dohoda je nerovnocenná, že je v prospech Renaultu a Nissanu.
Súhlas Tracindy s predajom 14 miliónov akcií GM prišiel krátko po uplynutí 45-dňovej čakacej lehoty po odstúpení Jeroma Yorka.
Ak by sa Kerkorian pokúsil zvýšiť svoj podiel v GM nad maximum 9,9 percenta, ktoré mal v minulosti, pravdepodobne by narazil na významné prekážky. Dokonca aj po tom, čo GM uzavrie predaj väčšinového podielu koncom tohto mesiaca, naďalej bude vlastniť prinajmenšom jednu banku, ktorá spadá pod reguláciu federálnej agentúry. Takže od každého investora s podielom vyšším ako 10 percent sa bude vyžadovať pasivita.
Kerkorian sa už prv pokúšal presadiť svoje. V 90. rokoch minulého storočia otriasol automobilovým priemyslom, keď ponúkol, že kúpi rozhodujúci podiel v Chrysler Corp. Napokon z toho vyšiel so ziskom asi tri miliardy dolárov vo svojich investíciách do Chryslera, ktorý je teraz súčasťou Daimler/Chrysler AG.
Autor: JOHN D. STOLL STEPHEN WISNEFSKI Uverejnené so súhlasom The Wall Street Journal Europe, (c) 2006, Dow Jones & Company, Inc.