Ústretovosť voči čitateľovi

Jozef Bžoch: Literárne štvrt­ky (2001 – 2005) • Kalligram • Bratislava 2006

Jozef Bžoch: Literárne štvrt­ky (2001 – 2005) Kalligram Bratislava 2006

Literárny štvrtok vytvára na stránkach SME už vyše päť rokov práve Jozef Bžoch, literárny kritik a historik, esejista, prekladateľ (nemčina, francúzština), redaktor, mimoriadne vzdelaný a príjemný človek.

Pred štvrtkami to boli Literárne soboty (1990) a medzitým Zo zápisníka kritika (2001). „Jozef Bžoch je kritik ústretový a znášanlivý, zhovievavý..., hoci vie bez rozpakov a rázne vysloviť aj odmietavý postoj,“ napísala Dana Kršáková na prebale jeho Literárnych štvrtkov, knihy, v ktorej sú sústredené desiatky mien umelcov a vedcov rôznych národov a národností.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Rozhľadenosť a reflexívny záber Jozefa Bžocha sú obdivuhodné a jeho reakcie na novovydané knihy nesmierne pohotové. Múdrosť literárneho historika a kritika sa v jeho recenziách spája s ústretovosťou voči čitateľovi a s objektívnosťou k autorom recenzovaných kníh. Jozef Bžoch je svojím postojom literárneho vedca i svojím občianskym postojom človekom zásadovým, a práve preto nebol k nemu osud vždy pozitívne naklonený: mnohé úseky svojej doterajšej životnej cesty musel prechádzať akoby ex post.

Vždy to bol nejaký zákaz, trest, dokonca väznenie pre nekompromisný postoj k udalostiam po r. 1968. Jeho nekompromisnosť sa prejavuje aj v prístupe k literatúre (známa je jeho kritika schematizmu), kde nikdy neuhýbal pred chúlostivými problémami. Keď sa takýmto spôsobom pozrel na slovenskú literatúru 20. storočia v súbore kritík a esejí Kontakty (1970), kniha bola (v 20. storočí!) „spálená“ (zošrotovaná). Predtým ešte vydal Podoby slovenskej poézie (1961) a monografiu Básnické dielo Pavla Horova (1964).

SkryťVypnúť reklamu

Práve dnes sa Jozef Bžoch dožíva 80 rokov. Jeho energia a pohotovosť zaujať k literárnym výtvorom postoj doteraz nestratili na svojej frekventovanosti, a tak vždy vo štvrtok siahneme na stranu Kultúry SME, kde si radi prečítame Bžochove recenzie plné informácií a objektívneho prieniku do publikácií, ktoré sa objavili na knižných policiach.

Zaželajme autorovi Jozefovi Bžochovi, i nám čitateľom, aby tých „literárnych štvrtkov“ (či iných dní) a prenikavých pohľadov do kníh bol stále dostatok.

Autor: GABRIELA RAKÚSOVÁ (Autorka je literárna kritička)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 628
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 379
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 724
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 209
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 387
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 783
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 915
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 326
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu