Oficiálny plagát chystaného súboja Vladimira Kramnika s najnovšou verziou počítačového programu Fritz. FOTO - WWW.KRAMNIK.COM |
Ak Kramnik vyhrá, získa milión dolárov, remíza či prehra mu prinesú polovicu.
"Fritz 10 je jasným favoritom, ale ešte ma neodpisujte," vyhlásil pred zápasom Kramnik. "Šachové monštrá sa zlepšujú závratným tempom. Môj protivník bude neuveriteľne silný, napriek tomu ho môžem zdolať. Mám silnú motiváciu: môžem byť posledným človekom, ktorý ešte dokáže nad týmto strojom zvíťaziť."
Program Fritz vyvinula firma Chessbase z Hamburgu. V máji 1995 sa stal prvým oficiálnym majstrom sveta šachových počítačov, keď v rozhodujúcom zápase zdolal Deep Blue firmy IBM. Práve Deep Blue vošiel do dejín ako prvý počítač, ktorý vyhral zápas s majstrom sveta v šachu (v máji 1997 v New Yorku zdolal Deep Blue rozdielom jedinej partie fenomenálneho Garry Kasparova, ktorý ho predtým niekoľkokrát porazil).
Deep Fritz je podľa vyhlásenia jeho tvorcov trikrát rýchlejší ako program, ktorý s Kramnikom remizoval 4:4 v roku 2002 v Bahrajne. Dokáže posúdiť osem až desať miliónov pozícií za sekundu a môže čerpať z databázy, ktorá obsahuje 3,2 milióna partií. Vyvíjali ho špeciálne na tento zápas s ohľadom na Kramnikove strategické schopnosti, ktoré sú fascinujúce, a prispôsobili ho aj na jeho taktický štýl.
Pri nedávno skončenom zápase o titul majstra sveta v Eliste (Kramnik zvíťazil nad Bulharom Topalovom rozdielom jedinej rýchlej partie) obvinil bulharský tím ruského veľmajstra, že jeho ťahy sa podozrivo zhodujú s programom Fritz 9. Teraz má teda 31-ročný ruský šachista možnosť dokázať, že "neodpisuje" on od Fritza, ale naopak - tvorcovia Fritza od neho. V tom zrejme spočíva jeho jediná výhoda, pretože by mal svoj štýl poznať lepšie ako stroj. Či to bude stačiť na výhru nad takým neuveriteľne "nadupaným" súperom, je vo hviezdach. Druhou relatívnou ľudskou výhodou v zápase je tempo. Súperi musia urobiť za 2 hodiny 40 ťahov, na ďalších 16 ťahov je hodina. Ak by si chcel potom Kramnik odpočinúť, môže partiu prerušiť, môže však hrať ďalej. Stroj sa mu musí prispôsobiť.
Prvým šachovým majstrom sveta, ktorý veril, že počítač raz dokáže zvíťaziť nad veľmajstrom, bol sovietsky hráč Michail Botvinnik (1911 - 1995, niekoľkonásobný majster sveta). Práve Botvinnik začal v 50. rokoch vyvíjať prvé šachové programy. Iný majster sveta, Holanďan Max Euwe (1901 - 1981), Botvinnikov optimizmus miernil: "Z elektronického šachu nebude nič. Pre vrcholné úspechy v tejto hre je potrebná inšpirácia, a tú počítače nemajú."
(ač)