Shakespearovu Búrku si teraz zahrajú bábky bunraku

Bratislavské bábkové divadlo. William Shakespeare: Búrka. Preklad: Ján Boor, dramaturgia: Jana Šturdíková, scéna a bábky: Petr Matásek, kostýmy: Naďa Salbotová, hudba a réžia: Kamil Žiška. Premiéra: dnes

(Zdroj: FOTO – BBD)

O tom, že klasická dráma môže byť zážitkom aj pre deti, sa v Európe vie už dávno. U nás ako prvé prichádza s takouto skúsenosťou Bratislavské bábkové divadlo (mimochodom, čosi podobné sa chystá aj v Nitre).

Bratislavský tím si k spolupráci na Shakespearovej Búrke prizval mladého režiséra Kamila Žišku a poslucháčku dramaturgie Janu Šturdíkovú. „Nie je ľahké detskému divákovi vysvetliť, o čo Shakespearovi ide. Preto sme sa vzdali niektorých rovín, príbeh sme zjednodušili a zaujímala nás predovšetkým láska Mirandy a Ferdinanda,“ hovorí režisér. „Text sme upravili, predstavenie bude mať približne päťdesiat minút. Usilovali sme sa však zachovať Shakespearovu poetiku.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Príbeh je podľa tvorcov v pôvodine relativizujúci, preto sa ho rozhodli obohatiť o pointu a urobiť tak zadosť víťazstvu dobra nad zlom. Považujú za prínos, že detskému divákovi dávajú včas nazrieť do veľkej Shakespearovej knihy. Veria, že deti príbeh podnieti k premýšľaniu a budú sa mať na čom aj zasmiať. V tom, ako udržať ich pozornosť, by malo mať podiel aj vizuálne spracovanie príbehu.

Autorom scény a bábok je svetoznámy český scénograf Petr Matásek. „Snažili sme sa vizuálne priblížiť k fabule príbehu, k téme ostrova, na ktorom sa pre istých ľudí dejú zvláštne veci. Samozrejme, stále sme mali na zreteli, aby nám deti rozumeli,“ hovorí.

„Vzhľadom na klasickú predlohu sme sa rozhodli pre bábky zvané bunraku, inšpirované klasickým japonským divadlom. Na pomoc sme si zavolali aj japonského kolegu, ktorý pre nás urobil v Bratislave workshop. Technika vodenia týchto bábok je náročná, no ponúka dostatok výrazových prostriedkov.“

SkryťVypnúť reklamu

Otázka funkcie bábkoherca na javisku je podľa Matáska stále aktuálna - v prípade Shakespeara je dôležité, aby bol na scéne ako nositeľ istého humánneho odkazu. „Ide o súnáležitosť v rámci jedného typu postavy, ktorá je vlastne napísaná v dvojakom stvárnení - pre živého herca aj pre bábku,“ dodáva.

Autor: ea

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 818
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 068
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 978
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 480
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 4 014
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 773
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 536
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 286
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu