Brusel skrýva nepríjemný prieskum

Európska komisia sa včera musela brániť obvineniu, že zámerne zadržiava prieskum ukazujúci na pokles významu Bruselu v očiach Európanov. Médiá napadli komisiu za to, že dosiaľ nezverejnila výsledky eurobarometrov z tohtoročnej jari, ktorý skúmal, či si ľu

dia želajú preveliť rozhodovanie o energetike do Bruselu, alebo či dávajú prednosť národným vládam.

Z prieskumu, z ktorého citoval informačný server Euobserver, podľa všetkého vyplýva, že si spoločnú energetickú politiku, ktorú Barrosova komisia veľmi podporuje, želá stále menšina Európanov a ich rady od posledného výskumu ešte zredli. Kým vlani na jeseň súhlasilo s posilnením úlohy Bruselu v rozhodovaní o energetike 47 percent opýtaných­, na jar to malo byť iba cez 38 percent. Komisia sa teda dostala pod paľbu kritiky, že eurobarometer tají zámerne, lebo sa zistené čísla nehodia do jej politiky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Brusel to odmietol. „Nie je za tým žiadna politická manipulácia,“ povedal hovorca komisára pre energetiku Ferran Espuny. Dôvodom oneskorenia je podľa neho to, že komisia spojila spomínaný eurobarometer s iným prieskumom a ten sa stále spracováva. Zverejnené by malo byť oboje do konca mesiaca. „Ide o byrokraciu, nie o politiku. Tajením čísiel by sme nič nezískali,“ dodal Espuny.

Váhanie s nepríjemným zistením predsa len kontrastuje s tým, ako komisia naložila s predchádzajúcim eurobarometrom o energetike, ktorý obsahoval pozitívnejšie údaje. Prieskum bol zverejnený dva mesiace po skúmaní v teréne a výsledky slávnostne predstavil sám komisár. Teraz sa so žiadnou prezentáciou nepočíta, prieskum sa len dá na web komisie. „Nemusíme predsa po každý raz robiť tlačovú konferenciu,“ povedal k tomu Espuny.

SkryťVypnúť reklamu

Nádych politickej manipulácie však sprevádzali i niektoré predchádzajúce únijné prieskumy. Na jeseň 2004 sa napríklad komisia pýtala ľudí, či sa po prijatí desiatich krajín cítia na ďalšie rozšírenie a čírou náhodou sa nespýtala na Turecko, hoci v tom čase vrcholili spory o to, kedy začnú Turci rokovať o vstupe do únie.

Prieskumy z jednotlivých krajín ukazovali, že si väčšina Európanov Turkov na svojom prahu neželá. Komisia vtedy vysvetlila, že „štandardný eurobarometer o rozšírení nezisťuje postoje ku konkrétnym štátom“, a preto to tak nebolo ani tentoraz.

Autor: KATEŘINA ŠAFAŘÍKOVÁ, Brusel

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 339
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 900
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 689
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 179
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 681
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 326
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 711
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 601
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu