y, neskôr aj na Broadwayi. Niečo vyše pred mesiacom bola premiérovo uvedená v Česku, v pražskom Divadle Ungelt.
Tento týždeň otvorila Festival osobností českého divadla v bratislavskom Štúdiu L+S. Kúpiť nie práve najlacnejšie lístky do tohto divadla býva v prípade českých hosťovačiek väčšinou problém. Aj teraz bolo beznádejne vypredané, i keď zopár stoličiek v divadelnej sále z nepochopiteľných príčin napokon predsa zívalo prázdnotou.
V každom prípade, pre prítomných sa javisko na poldruha hodiny stalo dejiskom náročného súboja dvoch neoblomných autorít: svetoznámeho muža, ktorý svojím dielom môže predstavovať nielen sám seba, a ženy, ktorá sama sebou nemôže stelesňovať nič iné ako svetoznámu vojnu.
Španielsky maliar a nemecká vyšetrovateľka sa stretávajú v Paríži v roku 1941. Rýchlo vysvitne, že pôjde o Picassove zhabané obrazy, ktoré sa majú stať súčasťou veľkolepej výstavy, či skôr aktu obrazoborectva, likvidujúceho zvrhlé umenie.
Slávny Picasso pozná cenu svojich obrazov, polemizuje o ich pravosti, v snahe ochrániť diela sa pokúša identifikovať ich aj ako falzifikáty, nedokáže ani jeden z nich obetovať, lebo vie, že by to v ňom spôsobilo smrť maliara. Zároveň však odkrýva ich príbehy a dotvára tak trojrozmerné zrkadlo vlastnej osobnosti, cynicky odhaľujúc bolestné skutočnosti a súvislosti zo svojho súkromného života.
Stane sa len otázkou času, kedy sa na pranieri objaví obávaná Guernica, obraz, ktorý môže apolitického Picassa usvedčiť z politických záujmov. Ostrieľaný milovník, majster svojho ja v umení vyjadriť sa štetcom, sa však nepoddáva, hoci niekedy je sila argumentov jeho protivníčky nepriestrelná.
Napriek všetkým ľudským slabostiam dokáže zostať stále maliarom, kým slečne Fischerovej nezostáva nič iné iba hľadať sa v ňom – ako žena, kunsthistorička aj ako nacistka.
Stretnutie umelca a umenovedkyne je jedným veľkým obrazom, ktorý sa v danej chvíli stáva neoddeliteľnou súčasťou života slávneho maliara Pabla Picassa. Celá situácia sa síce zrodila vo fantázii autora inscenácie, je však poctivo prepracovanou rekonštrukciou príbehu o talente a životnom postoji konkrétneho, nezameniteľného človeka, založenom na reálnych základoch v historicky neodškriepiteľnej dobe.
V šere malej zamrežovanej miestnosti, v zdanlivo nedbalom zajatí reprodukcií desiatok výtvarných diel, vystúpili na scénu nielen vizuálne pútavé, ale aj sebaisté typy s vyzretými charaktermi.
Česko-slovenská herecká dvojica Vilma Cibulková a Milan Kňažko spolu (v češtine) vierohodne presviedčajú diváka o tom, že sa vo svojich postavách na bratislavskom javisku cítia ako doma.
Vilma Cibulková.
FOTO – JOZEF UHLIARIK