FOTO
BRATISLAVA - V uliciach viacerých slovenských miest sa pred komunálnymi voľbami objavili bilbordy a letáky namierené proti súčasným primátorom, ktorí opäť kandidujú. Reklamný expert Michal Rutkay hovorí, že antikampane sú citlivou súčasťou volebných kampaní v Európe i Spojených štátoch a tento trend postupne prichádza aj na Slovensko.
Trenčín
Obyvatelia Trenčína ešte v auguste našli vo svojich schránkach leták, ktorý vyzýval: "Zastavte Cellera!!!" Súčasného primátora Branislava Cellera z SDKÚ text viní, že dlh mesta vzrástol na trojnásobnok, že sa nehospodárne nakladalo s mestským majetkom a že ho vypredával priateľom za smiešne ceny. Na letáku bol podpísaný anonymný Klub angažovaných Trenčanov. Polícia pre leták začala trestné stíhanie za ohováranie.
Niekoľko dní pred začiatkom oficiálnej volebnej kampane sa v uliciach Trenčína objavili bilbordy s textom: "Sľuby, sľuby, sľuby primátora mesta..." s výpočtom nesplnených cieľov. Autori Cellerovi vyčítali nepriehľadné zmluvy, nevyužité eurofondy či predaj mestského majetku. Po začiatku oficiálnej kampane ich nahradili bilbordy Cellerovho protikandidáta Otta Barboráka (Smer-HZDS-SNS).
Barborák sa SME po počiatočnom vykrúcaní k pôvodnému bilbordu priznal. "Áno, boli sme pritom, sme nespokojní s prácou primátora a nesplnenými sľubmi. Vyjadriť náš názor v mestských médiách ovládaných primátorom je nemožné," tvrdí. Navyše, Celler si podľa neho neférovo robil kampaň viac ako mesiac pred jej oficiálnym začiatkom. Po meste odvtedy visia plagáty s Cellerovou fotografiou, ktoré propagujú štvrťročník Revue Trenčín. V časopise pritom mesto inzeruje a odkupuje aj časť jeho nákladu.
Žilina
Bilbordy broja aj proti dlhoročnému primátorovi Žiliny Jánovi Slotovi z SNS. V uliciach Žiliny je rozmiestnených asi 50 bilbordov Občiansko-demokratickej mládeže, združenia Za krajšiu Žilinu a primátorskeho kandidáta koalície SDKÚ-KDH-SF-OKS Ivana Harmana. Vyzývajú voliť zmenu na pozadí fotografií rozbitej cesty, vyrúbaných stromov, zdevastovaného letného kina alebo zaparkovaného auta s papučou. Bilbord združenia Za krajšiu Žilinu, v ktorom je aj viacero opozičných mestských poslancov, zase presviedča: "Aj hojdací koník by volil zmenu".
Martin a Stará Turá
V Martine púta pozornosť kritický bilbord s textom: "Martinské hole - aj naďalej žiadny rozvoj? Komunálne voľby - šanca na zmenu k lepšiemu". Súčasný primátor Stanislav Bernáth sa ku kampani proti sebe vyjadrovať nechce. "Neznížim sa k pátraniu po jeho autorovi," povedal.
Iná forma antikampane sa objavila v Starej Turej. Medzi obyvateľmi mesta sa šíri anonymný e-mail adresovaný Najvyššiemu kontrolnému úradu, v ktorom občan Starej Turej primátora viní z viacerých prechmatov. Primátor Ján Kišš (nezávislý) označil kampaň za "drsnú a odpornú" a rozhodol sa z volieb odstúpiť.
Vyhodené peniaze
Antikampaň sa na Slovensku objavila aj pred parlamentnými voľbami. Na bilbordoch po celej republike sa vtedy objavila fotografia Zuzany Martinákovej s primaľovanou čiapkou "budajkou" a textom: "Zuzka, Janko, odkiaľ máte peniažky?"
Martinákovej Slobodné fórum sa do parlamentu nedostalo, Ruttkay napriek tomu hovorí, že kampaň bola "mimoriadne hlúpa, kontraproduktívna" a že to boli "vyhodené peniaze". Podobne môžu podľa neho dopadnúť aj antikampane v komunálnych voľbách. "Záporná emócia spojená s protikandidátom má veľmi neistý účinok. Ak sa pomenujú negatíva, ľudia očakávajú aj pozitívne riešenia," hovorí expert.
FOTO
FOTO
Kampaň proti súčasným primátorom vedú zväčša ich protikandidáti, k niektorým bilbordom sa však zatiaľ nik neprihlásil. Na snímke hore dva bilbordy zo Žiliny, dole bilbord z Martina az Trenčína. FOTO - ARCHÍV SME