Miro Gavran: Všetko o mužoch. Malá scéna Štátneho divadla v Košiciach. Réžia: Dušan Bajin. Dramaturgia: Katarína Mikulíková. Kostýmy a scéna: Anita Szokeová. Hrajú: Michal Soltész, Róbert Šudík a Radovan Hudec. Premiéra: 17. a 18. novembra
Chorvátsky súčasný dramatik Miro Gavran divákovi už prezradil Všetko o ženách. Po tomto titule prišiel so spravodajstvom, z opačnej strany barikády, hrou Všetko o mužoch. Hoci práva na svetovú premiéru mali divadelníci v Trnave, dnes titul uvidia aj Košičania. „Na repertoári stále máme aj Všetko o ženách. Hra priťahuje divákov, tak bolo pre nás logickým krokom naštudovať aj jej mužské pokračovanie,“ hovorí SME košický režisér Dušan Bajin.
Podľa Bajina trnavskí kolegovia urobili vynikajúcu inscenáciu. „Dúfame, že tá naša nebude o nič horšia,“ dodáva. Na javisku sú prítomní iba muži, nežnejšie bytosti na doskách neuvidíte. Aj preto si podľa režiséra muži dovolia vysloviť názory, ktoré by v inom obsadení nevyjadrili. Napriek čisto mužskému herectvu sa témy dialógov týkajú aj žien. „Život je pestrý a má široký záber. Keby sme chceli povedať všetko o mužoch, museli by sme hrať telenovelu na pokračovanie,“ smeje sa Bajin.
„S chlapcami sa mi pracovalo fajn, občas nás pobavili repliky.“ Či sa sám režisér dozvedel niečo nové o mužoch vďaka Gavranovmu textu, nevie povedať. „Dozvedel som sa však veľa nového o svojich kolegoch.“
Chcete počuť Hex? Choďte do Westu
Maurice Hennequin: Klamárka Ketty. Divadlo West Bratislava. Réžia: Nikita Slovák. Hrajú: Marián Labuda ml., Marek Majeský, Gabriela Dzúriková, Dagmar Bajnoková, Andrea Kvašňovská, Dorota Letenayová a Róbert Tóth. Premiéra: dnes
Inscenáciu o Ketty ponúkla dramaturgia Nikitovi Slovákovi. Ten sa rozhodol pre jej réžiu s tým, že hru rozšíri o pohyb a hudbu. Špeciálne pre potreby nového titulu divadla West si k spolupráci prizval Ďuďa a Fefeho z Hexu a Tomáša Slobodu z Le Payaca.
„Málokto vie, že Tomáš je vyštudovaný herec. Na začiatku sme si povedali, že hudba by nemala byť iba čistý Hex, ale viac divadelnejšia. Chceli sme tam zakomponovať aj jeden hit, skladbu, ktorú azda budú hrať aj rádiá,“ vysvetľuje režisér Nikita Slovák.
Časť Hexu sa v Klamárke Ketty predstaví s netradičnými nástrojmi ako violončelo a bendžo, piesne sú dobové. „Je to retro hudba. Navyše zahŕňa veľa žánrov. Diváci budú počuť tango, dva valčíky, klasické blues. Aranžovali sme to tak, aby to vyznelo ako z roku 1940,“ tvrdí Slovák. Mladá Ketty sa pri klamstvách natoľko zamotá do svojich výmyslov, že stráca muža. Klamstvá naďalej využíva aj v pláne, ako ho dostať späť.
„Je to napísané ako moralitka. Lenže toto predstavenie je z tých, keď cesta je cieľom. Nenesieme nejaké veľké posolstvo. To sa objaví asi iba v záverečnej piesni.“