la Slovenská banková asociácia (SBA).
Na celkovom zvýšení poplatkov sa vo všetkých sledovaných bankách najvýraznejšie podieľali poplatky spojené s hotovostnými operáciami a platobnými kartami. Poplatky za hotovostné operácie sa podľa výkonného riaditeľa Slovenskej bankovej asociácie Ladislava Unčovského zvyšujú, aby banky znížili prácu s hotovosťou v pobočkách. „Je to pochopiteľný trend. Banky sa tým snažia odradiť klienta, aby vyberal a vôbec manipuloval a robil hotovostné transakcie v pobočke,“ povedal Unčovský.
Stratégiu bánk zvyšovať poplatky za hotovosť považuje za správnu aj prezidentka asociácie Regina Ovesny-Straka. Tento trend je podľa nej nevyhnutný pri zavedení eura na Slovensku. „Nikto si teraz neuvedomuje, ani občania, ani firmy, koľko mincí budeme mať po prijatí eura. Musia si uvedomiť, že využívanie kariet, bankomatov a POS terminálov je správne,“ povedala Ovesny-Straka. Ľudia musia podľa nej cítiť tlak, že je to pre nich výhodnejšie.
Aký bude ďalší trend poplatkov sa nedá povedať. „Je to obchodná stratégia jednotlivých bánk, ktorú prispôsobuje segmentu svojich klientov,“ povedala Ovesny-Straka.
Bezhotovostné platby sú pritom na Slovensku pre priemerného klienta takmer trikrát lacnejšie ako v ostatných krajinách V4.
Klienti slovenských bánk platia za služby spojené s vedením bežného účtu najmenej nielen nominálne, ale aj v porovnaní k priemernej mzde. „Priemerný klient zaplatí na Slovensku na poplatkoch za vedenie účtu sumu rovnajúcu sa 0,7 percenta jeho platu, pričom napríklad v Českej republike je to jedno percento,“ povedal Ladislav Unčovský. Rovnaký klient zaplatí v Maďarsku ročne za vedenie bežného účtu 57,99 eura, v Poľsku 66,87, Rakúsku 68,13 a najviac 84,43 eur by zaplatil za vedenie klient českých bánk. Na Slovensku je to len 40,75 eura.
Oproti minulému roku náklady najviac vzrástli v Maďarsku o 19 percent, na Slovensku 7,6, v Česku o 2,1 a Rakúsku 0,2 percenta.
Poplatky klesli len v Poľsku o 0,9 percenta, lebo najväčšia poľská banka PKO zmenila spôsob účtovania pri operáciách s hotovosťou.
Metodika prieskumu
Metodika porovnávania vychádzala z modelu správania sa priemerného klienta slovenských bánk. Výsledky prieskumu naznačujú, koľko by zaplatil slovenský klient v priemere v danej krajine, keby využíval bankové služby ako na Slovensku.
Zber údajov uskutočnila spoločnosť Scott and Rose v priebehu augusta 2006 v 44 bankách v Rakúsku, Česku, Maďarsku, Poľsku a Slovensku. Podklady pre prieskum poskytlo 11 bánk, pôsobiacich u nás. V každej banke bol vybraný jeden balík k bežnému účtu tak, aby balíky boli navzájom porovnateľné.
Priemerné údaje za jednotlivé banky boli potom prevedené na euro aktuálnym kurzom.
(vf)