JA MILUJEM, TY MILUJEŠ (1980)
RÉŽIA Dušan Hanák NÁMET Dušan Dušek, Dušan Hanák SCENÁR Dušan Dušek, Dušan Hanák KAMERA Jozef Ort-Šnep, Alojz Hanúsek HUDBA Miroslav Kořínek STRIH Alfréd Benčič ZVUK Ondrej Polomský ARCHITEKT Miloš Kalina KOSTÝMY Milan Čorba VEDÚCI VÝROBY Karol Bakoš EXTERIÉRY Borský Peter, Bratislava, Limbach, Šaštín-Stráže, Veľké Leváre HRAJÚ Roman Klosowski (Pišta), Iva Janžurová (Viera), Milan Jelić (Vinco), Milada Ježková (Pištova matka), Václav Babka (Albínko), Marie Motlová (Sida), Ľudovít Reiter (Papal), Juraj Nvota (Jarko), Eszter Csákányi (Milka), Věra Bílá (Berta) a. i. MINUTÁŽ 97 min PREMIÉRA 3. 12. 1988
Tragikomický film o ľuďoch z periférie, ktorých zobrazuje bez prikrášlenia, ale o to s väčším porozumením. Aj preto - podobne ako Hanákove predchádzajúce diela 322 a Obrazy starého sveta - skončil v trezore, odkiaľ sa dostal až v roku 1988. Film Dušana Hanáka a Dušana Dušeka s presvedčivými hereckými výkonmi českej herečky Ivy Janžurovej, Poliaka Romana Klosowského a Srba Milana Jelića získal na MFF v Berlíne v roku 1989 prestížne ocenenie - Strieborného medveďa za najlepšiu réžiu.
Čo vám ako spoluautorovi scenára poslúžilo v tomto diele ako predloha?
Už v prvej verzii scenára Ružových snov sa nám s Dušanom Hanákom zjavila postava starého mládenca, ktorá neskôr z textu vypadla, ale ostala nám v hlavách, takisto mámivé prostredie pošty - tentoraz vlakárov z hlavnej železničnej stanice v Bratislave.
Keďže ide o tragikomický príbeh ľudí z periférie, asi ste nepredpokladali, že skončí v trezore.
To nám ani na um nezišlo, našou ambíciou bolo pravdivé zachytenie sveta okolo nás - a práve to bol kameň úrazu: o pravdu nijaký komunistický režim nestál.
Čo na ňom prekážalo vtedajším mocipánom?
Že v ňom vraj ukazujeme škaredých ľudí. Bola to úbohá výhovorka. No stačila na to, aby bol film osem rokov v trezore.
V hlavných úlohách je medzinárodné obsadenie. Bol to tvorivý zámer alebo náhoda?
Určite to nie je náhoda. Keď režisér Dušan Hanák nenašiel vhodné typy hercov u nás, začal hľadať v okolitých krajinách, v Čechách, v Poľsku, v bývalej Juhoslávii.
V čom je film tragický a v čom spočíva jeho komika?
Tragický je najmä pocitom ničoty vtedajšieho normalizačného života a komický možno tým, ako sa jeho hlavní hrdinovia pokúšajú tento pocit trochu márne, no zároveň stále znovu, prekonať svojou prostou vierou v ľudskú spoluúčasť.
Aký ste mali pocit, keď rok po tom, čo film Ja milujem, ty miluješ uvoľnili z trezoru, vyhral v Berlíne Strieborného medveďa?
Skvelý.
Ako si na to spomínate?
Ako na predzvesť zmeny. Zrazu sa náš zakázaný film dostal na veľký medzinárodný festival, zrazu sme tam mohli byť s ním.
Písal sa február 1989...