ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR |
V minulom školskom roku bolo vyradených zo systému šestnásť stredných škôl. Rok predtým 52, z toho 13 sa združilo s inou školou. Podľa hlavnej školskej inšpektorky Márie Rychnavskej školy zanikajú najmä z ekonomických a demografických dôvodov.
Nedostatok peňazí prinútil Trenčiansky samosprávny kraj ako zriaďovateľa znížiť počet stredných škôl v kraji z 80 na 56. Naposledy poslanci odhlasovali zánik dvoch už združených stredných škôl na Myjave a v Brezovej pod Bradlom. Od januára by mala vzniknúť nová združená škola v Brezovej. Šéf školského odboru v Trenčíne Ferdinand Brunovský hovorí, že myjavská škola neurobila dostatočné racionalizačné opatrenia. "Jej rozpočet presiahol výšku normatívov o 26 percent," tvrdí.
Myjavská združená škola vznikla pred dvoma rokmi zlúčením združenej školy poľnohospodárskej a odborného strojárskeho učilišťa. "S učilišťom sme zdedili aj tri ďalšie budovy a normatív nemôže stačiť na fungovanie štyroch budov," obhajuje sa riaditeľka myjavskej školy Janka Mizeráková.
"Snažili sme sa vytvoriť spoluprácu s podnikateľmi, aby sa pozícia technického štúdia posilnila," povedal hovorca mestského úradu Marek Hrín. Mesto však školu nezachránilo.
Na myjavskú združenú školu chodí 397 žiakov. Vyše sto by ich malo pokračovať v štúdiu o 14 kilometrov ďalej v Brezovej pod Bradlom. Zmeny by sa mali udiať uprostred školského roka k 1. januáru. Podľa hovorcu Hrína je to však voči študentom nespravodlivé. Riaditeľka školy Mizeráková zasa upozorňuje, že približne 25 ľudí ostane bez práce. Dodáva tiež, že rodičia budúcich prvákov budú dezorientovaní pri výbere školy.
Školy zanikajú štandardne koncom júna. K vyradeniu z evidencie sa musí vyjadriť Krajský školský úrad a školská inšpekcia, do 60 dní musí zaujať stanovisko ministerstvo školstva. "Podľa zákona môže škola v odôvodnených prípadoch zaniknúť aj v strede školského roka," hovorí hlavná inšpektorka Rychnavská. Nepredpokladá však, že myjavská škola zanikne v januári. "Zatiaľ sme informácie ešte nedostali a z časového dôvodu nie je možné, aby sa to stihlo zúradovať do konca roka," hovorí.
Spojením niekoľkých stredných škôl vznikajú niekedy hybridy zložené z učilišťa, obchodnej akadémie a priemyslovky. Otázne je, či je jeden riaditeľ odborníkom na viac typov škôl. "Do budúcnosti chceme posúdiť riadenie spojených škôl vzhľadom na to, že sa spája viacero druhov a typov," dodáva Rychnavská.
Pri vzniku a zániku škôl sa podľa inšpektorky prihliada aj na potreby trhu. "Spravidla sa neruší škola, ale zmení sa študijný odbor," dodáva. Tento rok chce inšpekcia sledovať najmä odbory orientované na automobilový priemysel. "Nové automobilky tvrdia, že nemáme dostatočne vzdelaných absolventov," hovorí Rychnavská. Dôvodom môže byť podľa nej nedostatočne kvalifikovaná výučba a zlé technické vybavenie škôl, čo opäť súvisí s nedostatkom peňazí.
"Z hľadiska finančnej náročnosti sa nedá porovnať strojársky odbor s výučbou čašníkov, pritom normatívy dostávajú tie isté," hovorí riaditeľa myjavskej školy Mizeráková.