očakávaní 50-percentný.
Špecifikom slovenského trhu je, že až 70 percent ľudí si príde po tovar osobne. "Dôvodom je nedôvera klientov k zásielkovým službám, ako aj nedôvera k tovaru, ktorý kupujú," myslí si Štefan Dobák zo spoločnosti Gratex.
Nákup cez internet má výhody, klient však často môže naraziť na nepoctivých obchodníkov. "Najčastejšie problémy sú s nedodržiavaním etických zásad," upozorňuje Božena Stašenková z Asociácie spotrebiteľských subjektov Slovenska. Spotrebitelia upozorňujú na nepravdivé alebo nejednoznačné údaje na internete. Vyskytujú sa aj prípady, keď im predajcovia vnucujú tovar, o ktorý nemajú záujem. "Preto je dobré si všímať, ako sa predajca správa už pri prvom kontakte - ak je obchod nepružný už v okamihu poskytovania informácií a objednávky, o to zložitejšia s ním bude komunikácia pri prípadnej reklamácii," upozorňuje Dobák.
Aj pri internetovom obchode platí, že zákazník by si mal skontrolovať dôveryhodnosť prevádzkovateľa obchodu, najmä takého, s ktorým nemá on ani jeho známi skúsenosti. Samozrejmosťou pre každého seriózneho prevádzkovateľa internetového obchodu by malo byť, že zverejňuje svoju presnú adresu a telefonický kontakt.
Stašenková odporúča pri hľadaní konkrétneho produktu využiť internetový vyhľadávač, vďaka ktorému môžu spotrebitelia objaviť nielen výhodnejšiu ponuku, ale aj praktické skúsenosti iných s nákupom vyhliadnutého tovaru. "Pri porovnávaní ceny výrobku si všimnite aj ďalšie náklady, ktoré vám bude internetový obchod účtovať. Kým niektorí predajcovia uvádzajú finálnu cenu, iní vám prirátajú manipulačné poplatky a náklady na doručenie, čo sa môže pri väčších produktoch nepriaznivo odraziť na cene."
Na tovar kúpený cez internet sa vzťahujú rovnaké záručné podmienky, ako keby bol kúpený v obchode.
Výhody nákupu cez internet
Á tovar v internetovom obchode je často lacnejší ako v bežných obchodoch,
Á pri nákupe na internete ušetrí zákazník čas,
Á nakupuje sa priamo z pohodlia domova,
Á možnosť zvoliť si spôsob platby. Za objednaný tovar môže zákazník okamžite zaplatiť niektorým z online platobných systémov, internet bankingom, poštovou poukážkou, bankovým prevodom či vkladom na účet.
Á objednaný tovar doručia až domov,
Á tovar na internete si väčšinou môže zákazník detailne obzrieť, na rozdiel od tovaru v katalógu,
Á internetový obchodný dom ponúka množstvo rôznych druhov tovaru na jednom mieste.
Nevýhody nákupu cez internet
Á firmu si treba preveriť v obchodnom alebo živnostenskom registri,
Á tovar nie je možné vidieť na vlastné oči a chytiť ho do rúk,
Á informácie o klientovi môžu byť zneužité. Klient s obchodníkom komunikuje prostredníctvom telefónu, SMS, internetu a nie osobne.
Ako pri nákupe cez internet nenaletieť
Á vyhýbať sa obchodom, ktoré nezverejňujú kontaktné údaje alebo nekomunikujú,
Á nevšímať si len cenu tovaru, ale aj poštovné a ďalšie náklady,
Á zaujímať sa o dodacie lehoty,
Á pýtať sa na skúsenosti svojich známych.