Rýchly spôsob života prináša aj nové formy nakupovania. Stále viac ľudí využíva zásielkový obchod. Podľa prieskumov firmy Quelle zhruba polovica ľudí u nás pokladá zásielkový obchod za atraktívny, na rozdiel od Česka, kde kladne odpovedalo 30 percent, a Maďarska, kde je to iba 20 percent obyvateľov.
Zásielkový tovar má svoje špecifiká. Nakupovať sa dá priamo z obývačky, ale tovar si zákazník nemôže osobne preveriť. Preto sa zvýšila ochrana spotrebiteľov takéhoto predaja. Zákazník má právo odstúpiť od zmluvy a vrátiť tovar bez udania dôvodu do siedmich dní.
Predstavitelia zásielkových spoločností sa zhodujú, že právne povedomie zákazníkov rastie. Anna Beňová z Quelle hovorí, že zásielkovým spoločnostiam sa vracia 15 percent tovaru. "Ľudia dospeli a poznajú už svoje práva." Spotrebitelia sú pri nákupoch opatrnejší. Na spotrebiteľské organizácie sa obracia stále väčšie množstvo ľudí o informáciu ešte pred kúpou tovaru.
Vždy je dobré si pred kúpou zásielkovú spoločnosť preveriť, zistiť si názory jej zákazníkov, prípadne preveriť, či je zapísaná v obchodnom registri. Zárukou kvality firmy môže byť aj členstvo v Asociácii zásielkového obchodu. Dôležité je podrobne si prečítať všetky podmienky predaja. Často sa stáva, že drobné písmo zákazník prehliadne.
Obrat zásielkového obchodu na Slovensku dnes predstavuje 1,4 percenta z celkového maloobchodného obratu krajiny (napríklad v Česku je to 2,4 percenta a v Nemecku 6,4 percenta). Podľa údajov asociácie si človek na Slovensku priemerne ročne kúpi cez katalóg tovar za 28 eur, v Nemecku za 255 eur a v Česku za 36 eur. Veľké katalógy údajne ustupujú do úzadia, na vzostupe je teleshopping a internetový obchod.
História zásielkového obchodu
Tlačiari na konci 15. storočia ponúkali svoje služby alebo knihy prostredníctvom prvých katalógov. Neskôr vysielali vlastných "poštárov", ktorí chodili z dediny do dediny a núkali knihy. Americké zdroje považujú za najstarší katalóg Aldusa Manutiusa z Benátok z roku 1498. V roku 1667 vydal svoj prvý obchodný katalóg anglický profesionálny záhradník William Lucas. V roku 1865 vydal katalóg Aristide Boucicaut, zakladateľ najstaršieho parížskeho obchodného domu Au Bon Marché.
Oživenie zásielkového obchodu nastalo po 2. svetovej vojne, keď v Nemecku vznikli dve značky - v roku 1949 firma Otto a v roku 1950 Bertelsmann.
V bývalom Československu základy zásielkového obchodu položila firma Baťa v roku 1932 ponukou obuvi. Koncom 60. rokov pokračovala v tradícii zásielkového obchodu firma Magnet Pardubice, Svatava Sokolov a Dona Prostějov.
Zdroj: EMOTA
Povinnosti predajcu pri zásielkovom predaji
Pred uzavretím zmluvy na diaľku musí predajca oznámiť
- svoju totožnosť, trvalý pobyt a živnostenské oprávnenie, ak zásielkový predaj vykonáva fyzická osoba, obchodné meno a sídlo, ak zásielkový predaj vykonáva právnická osoba,
- opis tovaru alebo služby,
- cenu tovaru alebo poskytnutej služby,
- podmienky a náklady na dodanie tovaru,
- platobné podmienky,
- poučenie spotrebiteľa o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy,
- cenu za použitie prostriedkov komunikácie na diaľku, ak sa cena určuje inou ako základnou sadzbou,
- lehotu, počas ktorej je predávajúci viazaný svojou ponukou vrátane ceny,
- minimálnu lehotu, na ktorú možno zmluvu uzavrieť, ak ide o zmluvu o predaji tovaru alebo o poskytnutí služby, ktoré sa dodávajú alebo vykonávajú nepretržite, alebo opakovane.
Pri ponuke tovaru cez telefón musí
- na začiatku telefonátu oznámiť
- svoju identitu
- obchodný zámer
Predávajúci je povinný
- objednávku splniť do 30 dní,
- do 15 dní informovať zákazníka, ak nemôže objednaný tovar dodať.
Najneskôr v deň dodania musí poskytnúť
- písomné informácie o podmienkach a postupoch pri uplatňovaní práva na odstúpenie od zmluvy vrátane lehoty na odstúpenie od zmluvy alebo o nemožnosti odstúpenia od zmluvy (určené zákonom),
- adresu, na ktorej môže spotrebiteľ uplatniť reklamáciu alebo sťažnosť,
- informáciu o záruke a o servisných službách,
- informáciu o možnosti zrušenia zmluvy uzavretej na neurčitú lehotu alebo na čas dlhší ako jeden rok.
Ak zákazník odstúpi od zmluvy, predávajúci musí
- prevziať tovar späť alebo nepokračovať v poskytovaní služby a vrátiť spotrebiteľovi najneskôr v lehote 15 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy cenu zaplatenú za tovar vrátane balného,
- náklady na vrátenie tovaru znáša spotrebiteľ len vtedy, ak výrobok plne zodpovedal kvalitatívnym požiadavkám a nebol chybný.
Predávajúci nesmie
- dodať tovar alebo poskytnúť službu, ktoré si spotrebiteľ neobjednal, ak súčasne s dodávkou žiada ich zaplatenie - zákaz "lavínových" obchodov.
Práva spotrebiteľa pri zásielkovom predaji
Pri nákupe cez internet sa zmluva uzatvára na diaľku. Európska únia v smernici, ktorú prijalo aj Slovensko, stanovila, že od zmluvy sa dá do siedmich dní odstúpiť. Špeciálna ochrana je preto, že tovar si pri kúpe spotrebiteľ nemôže prezrieť, jeho opis na internete nemusí byť úplný a fotografia nemusí odhaliť všetky jeho charakteristiky. Tovar sa teda dá bez udania dôvodu do siedmich dní od prijatia vrátiť. Platí to, aj keď si tovar objednaný prostredníctvom zásielkového obchodu vyzdvihol spotrebiteľ u obchodníka osobne.
Predajca musí klienta informovať o možnosti odstúpiť od zmluvy ešte pred uzavretím zmluvných podmienok. Ak spotrebiteľovi nepovedal nič o podmienkach, ten môže odstúpiť od zmluvy do troch mesiacov od prevzatia tovaru. Možnosť odstúpiť od zmluvy má spotrebiteľ i pri nákupe v ktoromkoľvek inom štáte únie. Lehota musí byť vo všetkých štátoch najmenej sedem dní. V Česku je štrnásťdňová.
Ako odstúpiť od zmluvy
- odstúpenie od zmluvy nemusí zákazník zdôvodňovať,
- predávajúcemu treba poslať list (najlepšie s návratkou), že odstupuje od zmluvy v zákonnej lehote,
- v liste zákazník napíše, o aký tovar ide, aká bola cena a kedy ho prevzal,
- napíše tiež, ako žiada vrátiť peniaze,
- tovar môže vrátiť zároveň s listom, alebo výmenou za peniaze "z ruky do ruky",
- predávajúci musí vrátiť peniaze najneskôr do 15 dní od odstúpenia od zmluvy, a to bez sankcií, musí však znášať náklady na vrátenie tovaru (napríklad poštovné).
Od ktorých zmlúv bez udania dôvodu nejde odstúpiť
Ak sa predávajúci a spotrebiteľ nedohodnú inak, spotrebiteľ nemôže bez dôvodu odstúpiť od zmluvy, ktorej predmetom sú:
- služba, ak sa začala plniť pred uplynutím lehoty 7 pracovných dní,
- tovar alebo služba, ktorých cena závisí od pohybu cien na finančnom trhu (napr. akcie),
- tovar, ktorý bol zhotovený podľa požiadaviek spotrebiteľa (napr. nábytok na mieru),
- tovar, ktorý vzhľadom na jeho vlastnosti nemožno vrátiť,
- tovar, ktorý rýchlo podlieha skaze (napr. potraviny),
- zvukové alebo obrazové záznamy, ktoré spotrebiteľ rozbalil,
- počítačové programy, ktoré spotrebiteľ rozbalil,
- noviny, časopisy a periodická tlač,
- lotérie a iné podobné hry.
Kto môže pomôcť
Slovenská obchodná inšpekcia
- ak sú údaje o tovare na internete alebo v katalógu nepravdivé, čím príde k zavádzaniu spotrebiteľa,
- ak predajca nedodrží 15-dňovú lehotu vrátenia peňazí.
Polícia
- ak internetový alebo zásielkový predajca nie je registrovaný v obchodnom registri,
- ak je podozrenie, že predaj tovaru nie je legálny.
Spotrebiteľské združenia
- ak nastanú komunikačné problémy medzi kupujúcim a predajcom,
- ak je potrebná rada, ako postupovať pri problémoch,
- ak je potrebná právna rada.
Európske spotrebiteľské centrum
- ak sa sťažnosti týkajú štátov Európskej únie.
Adresár
Asociácia spotrebiteľských subjektov Slovenska
Ul. 17. novembra 14,
064 01 Stará Ľubovňa
Tel./Fax: +421 52 43 260 47
E-mail: asociaciask@stonline.sk
Združenie slovenských spotrebiteľov
Palisády 22,
811 06 Bratislava
Fax + odkazovač: 02/544 11 148
Email:zss@ zss.sk, www.zss.sk
Európske spotrebiteľské centrum
Mierová 19,
827 15 Bratislava 212
Tel.: 02/4854 1604, fax: 02/4854 1627
E-mail: ecc@ economy.gov.sk
Slovenská obchodná inšpekcia
Odbor ochrany spotrebiteľa
tel. č.: 58272 217
58272 225
58272 230 - 3
E-mail: rozalia.aranyossyova@soi.sk, www.soi.sk