Vystúpenie známeho súboru Ensemble Recherche otvorilo vo viedenskom Konzerthause už desiaty ročník Hörgänge, jarného festivalu „s hudbou našich čias“. Návštevnosť akcií predstavujúcich súčasnú tvorbu býva často aj vinou konzervatívneho a pre laického diváka nezaujímavého programu v našich končinách slabšia, no pri nápaditej dramaturgii viedenských susedov treba oceniť odhaľovanie nových možností.
Program sa pridŕža neobvyklého konceptu, v ktorom je dôležitý význam slova palimpsest – teda text, spod ktorého ako na starom a viackrát použitom pergamene presvitá starší originál. Aj v dnešnej hudbe často nájdeme tvorbu, pri ktorej v pozadí aktuálneho diela odhalíme jeho staršiu predlohu. Za ňou sa, samozrejme, môže ukrývať ešte staršia pôvodina: ukazuje sa, že pri využívaní historického zdroja môže jeho premenou vznikať zaujímavá hudba.
Nový pohľad na vec prináša napríklad „pretextovanie“ elektronického mixu rakúskeho emigranta a zvukového vynálezcu Maxa Branda z roku 1962. Legendárny vesmírny let Johna Glenna sa stal spolu s rôznymi „kozmickými“ zvukmi námetom a predmetom štúdiovej montáže, ktorá vznikala pomocou na svoju dobu objavných kúzel s technikou. Na festivalovom koncerte sa stali Astronauti predlohou transformácií viacerých umelcov.
Otvorenosť rôznym oblastiam hudobného sveta a netrvanie na klasických prostriedkoch vážnej hudby sú sympatickým rysom festivalu.
A tak popri tradičnejšej tvorbe patria do programu predstavenia spájajúce hudobné improvizácie s „živým“ videomixovaním, performance Rote Zone so špičkami tejto časti svetovej hudobnej scény spolu s videoprojekciou dua Berg a Winkel, podobne ladený program Experiment I a Experiment II s interaktívnou elektronikou Michaela Pintera a vizuálnym predstavením Renate Oblak či žiacke kompozície v rámci špeciálneho večera a viaceré premiéry pôvodných diel predovšetkým rakúskych skladateľov.
SLÁVO KREKOVIČ, Viedeň
(Autor je šéfredaktor kultúrneho magazínu Trištvrte revue)