Povinná zmluva pre motoristov

Keď sa prvýkrát uvoľnila cesta pre poisťovne v oblasti povinného zmluvného poistenia, zdalo sa, že sa svet zbláznil. Korektný boj sa zmenil na frašku v podobe presúvania klientov. Nikto sa v tom pomaly už nevyznal a najviac zmätený bol klient.

B líži sa koniec roka a je teda možné očakávať ďalší nával v súboji medzi jednotlivými inštitúciami, ktoré sa začnú predbiehať vo svojej štedrosti. Bude to naozaj tak? Minulé roky boli poznačené často dumpingovými cenami. Takýto stav nie je dlho udržateľný, a tak je pravdepodobné, že najmenej sa budú tešiť tí, ktorých sa dumping týkal. To je odhad a myslia si to aj niektorí vážni hráči na poistnom trhu. Kam však ceny pôjdu, je otázka, na ktorú sa veľmi ťažko odpovedá. Nieže by odpoveď ešte neexistovala, pre poisťovne je však priskorá a nechcú dopredu o nej hovoriť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Súboj poisťovní sa nekoná

Každá poisťovňa má svoj vlastný dôvod, prečo ceny zatiaľ do éteru nepúšťa. "Chceme dať klientom čo najspravodlivejšie sadzby, preto ešte stále vyhodnocujeme štatistické údaje a na kalkulácii cien pracujeme," hovorí Radovan Kohút z ČSOB Poisťovne. Niektorí majú v budúcich cenách aspoň trocha jasno. Generálny riaditeľ

Wüstenrot poisťovne Siegfried Fatzi očakáva, že viaceré poisťovne budú musieť zvýšiť poistné, pretože minulý rok ceny klesali, pričom neklesali škody. "Normálna reakcia trhu by mala byť mierny nárast," hovorí Fatzi. Aj keď je pravdepodobné, že ceny pôjdu mierne hore, nebudú však stanovené napevno, stále existuje možnosť, ako si môže vodič povinnú úhradu poistného znížiť. "V každom prípade bude platiť základné pravidlo, že ten, kto nehavaruje, bude určite aj naďalej zvýhodňovaný," konštatuje Zuzana Hliváková z Českej poisťovne - Slovensko.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem cien sa na ďalší rok predsa len chystajú zmeny. Česká poisťovňa - Slovensko plánuje od januára zaviesť viac segmentačných kritérií pre výpočet ceny. Rovnako chce postupovať aj ČSOB Poisťovňa, ktorá pristúpila k rozšíreniu

kategorizácie vozidiel tak, aby vodiči z regiónov a vekových skupín s nižšou frekvenciou škôd získali výhodnejšie poistenie a nemuseli tak doplácať na ostatných vodičov. Výrazné zmeny sa však neočakávajú. Niekde stále prebiehajú štatistické vyhodnocovania a kalkulácie, preto o novinkách či zmenách budú informovať, až keď dospejú k jednoznačným a presným výsledkom.

Odmeny pre bezškodových sú zatiaľ tajné

Jednou z možností, ktorá môže prilákať nových a pomôcť udržať si starých klientov je ponuka rôznych pripomienkových predmetov, či skôr zvýhodňovaním

SkryťVypnúť reklamu

v cenách poistného. "Bezškodových" vodičov budú odmeňovať poisťovne napríklad bonusom uplatňovaným vo výške poistnej platby. Wüstenrot považuje za svoju najväčšiu výhodu výpočet poistného od počtu koní (výkonu motora) namiesto objemu motora. "Pre mnoho áut je výrazne výhodnejší tento ako klasický systém, ktorý vychádza z objemu agregátu," hovorí Fatzi z Wüstenrot poisťovne. Iné poisťovne prezradia svoje plány s odmeňovaním a prilákaním klientov až spolu so zverejnením konečných sadzieb. "Samozrejme, budeme myslieť aj na našich verných klientov a určite chceme svojou ponukou zaujať aj nových klientov," prezrádza predpokladané účinky marketingových postupov Českej poisťovne - Slovensko Zuzana Hliváková.

Najnižšia sadzba - aké

SkryťVypnúť reklamu

bude krytie?

Pri výbere poisťovne, kde klient uzatvorí povinné zmluvné poistenie, sa rozhodnutie odráža od niektorých faktorov. Najčastejším, aj keď nie práve najlepším rozhodnutím, je ísť do poisťovne, kde je v ponuke najnižšia sadzba. Je to veľmi lákavé, no nie vždy sa tento krok vyplatí. Najmä ak vodič spôsobí škodu. Pri podmienkach poistky je nevyhnutné pozrieť si, aké veľké plnenie škôd na majetku a na zdraví konkrétna poisťovňa ponúka. Pri súčasnej cene automobilov sa poľahky škoda vyšplhá nad hranicu, ktorú kryje lacná poistka. Potom neostáva nič iné, len sa na krytí škôd spolupodieľať.

Krytie škôd by teda mal byť parameter, o ktorý by sa klient mal bezpodmienečne zaujímať. Ulakomiť sa na nižšiu poistku s menším krytím nemusí mať práve najlepšie dôsledky. Allianz - Slovenská poisťovňa má základný limit poistného plnenia nastavený na 20 miliónov Sk pre škody na zdraví, prípadne smrti a 20 miliónov Sk pre vecné škody. Vyšší limit poistného plnenia je 60 miliónov Sk pre škody na zdraví, prípadne smrti a 60 miliónov Sk pre vecné škody. Tu nezaostáva ani Česká poisťovňa - Slovensko, ktorá základné krytie zvýšila z 19 na 20 miliónov Sk v prípade škody na zdraví a z 5 na 20 miliónov Sk v prípade škody na majetku. Rozšírené krytie má ČPS rovnako, ako Allianz - Slovenská poisťovňa, nastavené na 60 miliónov Sk v oboch prípadoch spôsobenej škody. Wüstenrot má pre škody na zdraví prichystané krytie 20 miliónov Sk a tú istú sumu

SkryťVypnúť reklamu

pre škody na majetku. ČSOB poisťovňa má v ponuke krytie 19 miliónov Sk za škody na zdraví za každého zraneného alebo usmrteného a 5 miliónov za škodu na veci a ušlom zisku. V prípade rozšíreného krytia sú obe hodnoty zhodné so silnou ČPS a Allianz SP, teda 60 miliónov.

Čo majú z povinného zmluvného poistenia poisťovne? Vrá-tia sa im náklady na reklamu, zľavy a poistné plnenia? Štatistiky zbiera Slovenská kancelária poisťovateľov. Konkrétny prípad a predstavu o tom, čo všetko musí poisťovňa zaplatiť, je možné vidieť na príklade poisťovne Wüstenrot. Výplaty poistného plnenia a vytvorené rezervy pre budúce výplaty v pomere k prijatému poistnému predstavuje v PZP cca 60 percent. Ostatok výdavkov nielen tejto poisťovne tvoria náklady poisťovne, povinný odvod Hasičskému zboru, povinné odvody Slovenskej kancelárie poisťovateľov na úhradu škôd z nepoistených vozidiel a starých, nevyriešených škôd z čias monopolu Slovenskej poisťovne.

SkryťVypnúť reklamu

Najviac podvodníkov

je medzi motoristami

Obrovskou prekážkou, s ktorou sa borí nejedna poisťovňa, a to nielen v povinnom zmluvnom poisťovaní, ale aj pri ostatných neživotných i životných poistkách, je poistný podvod, ku ktorému sa ziskuchtivý klient často uchyľuje. Je to téma, ktorá stále častejšie rezonuje hlavne v poslednom období, keď sa kladie dôraz na cenu výslednej poistnej sadzby. Otázkou poistných podvodov sa zaoberajú

médiá, samotné poisťovne a samozrejme sa to dotýka aj motoristickej verejnosti, ktorá PZP platí. Nielen, že podvody zdražujú samotnú poistku, ale vrhajú tieň na každého poistníka a niekedy neprávom môže byť naň vrhnuté podozrenie. Na konci prvého polroka 2006 dosiahol počet všetkých poistných udalostí nahlásených poisťovňami na Slovensku takmer 1,728 milióna, z toho bolo 478 139 v povinnom zmluvnom poistení. Každá poisťovňa k podvodom pristupuje rôzne. V poisťovni Wüstenrot zaznamenali v poistení motorových vozidiel najviac poisťovacích podvodov. "U nás je to veľmi nízke číslo. Považujeme sa za dobre chránenú poisťovňu," konštatuje Fatzi z Wüstenrot poisťovne. V Českej poisťovni - Slovensko si zakladajú na výbornej práci likvidácie, ktorá už v zárodku eliminuje veľkú časť pokusov o poistný podvod pri obhliadke škody a neskôr na práci vyšetrovateľov, ktorí sa následne zaoberajú podozrivými prípadmi. "Preto naša poisťovňa zaznamenáva vysoké percento úspešnosti pri odhaľovaní poistných podvodov a to aj napriek tomu, že pokusy o poistný podvod majú každý rok stúpajúcu tendenciu," hovorí Zuzana Hliváková z Českej poisťovne - Slovensko. Boj proti poistným podvodom metodicky usmerňuje jedna zo sekcií Slovenskej asociácie poisťovní. "ČSOB Poisťovňa sa aktívne podieľa na tvorbe Centrálneho registra poistných udalostí, nahlásené poistné udalosti systematicky preverujeme v centrálnom informačnom systéme poisťovní a pri odhaľovaní a znižovaní počtu poistných podvodov spolupracujeme aj s ostatnými poisťovňami v SR," vysvetľuje systém odhaľovania podvodov Radovan Kohút, riaditeľ odboru marketingu ČSOB Poisťovne.

SkryťVypnúť reklamu

Veľa vzrušenia pri tvorbe cien a následnom poisťovaní vozidla nemožno v budúcom roku čakať. Klient by sa mal skôr zamerať na vhodný výber poisťovne. Vyhne sa tak problémom pri prípadnej nehode a plnení poistného. Tu by malo naplno platiť známe pravidlo: nie sme takí bohatí, aby sme si kupovali lacné veci. Klienta môže prilákať a udržať príjemná komunikácia so strediskom, kde si auto poisťuje, korektná spolupráca v prípade plnenia poistného a samozrejme svoje zohrá aj imidž značky poisťovne.

SAMUEL VANKO

Prehľad podielu na trhu v PZP za rok 2005 Poisťovňa Počet Podiel na trhu podľa
  poistených vozidiel (v ks) počtu vozidiel (v %)
Allianz - Slovenská poisťovňa, a. s. 791028 45,48  
Česká poisťovňa - Slovensko, a. s. 73470 4,22  
ČSOB poisťovňa, a. s. 139965 8,05  
Generali Poisťovňa, a. s. 36228 2,08  
Komunálna poisťovňa, a. s. 120792 6,95  
KOOPERATIVA poisťovňa, a. s. 494747 28,45  
UNIQA poisťovňa, a. s. 21736 1,25  
Wüstenrot poisťovňa, a. s. 61271 3,52  
Spolu 1739237 100  
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 610
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 360
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 184
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 377
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 814
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 903
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 342
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu