Strasti a prednosti kruhového objazdu

Inak sa vyvíja nehodová lokalita na ceste I/67 v časti mesta Poprad. Najviac dopravných nehôd v roku 2004 vzniklo na okružnej križovatke spájajúcej cesty I/67- smer Kežmarok, Starý Smokovec, Rožňava a tri miestne komunikácie. Organizácia dopravy na križov

atke do novembra 2004 bola s vyznačenou prednosťou v jazde na ceste I/67. Po rekonštrukcii okružnej križovatky vznikli v okruhu dva priebežné jazdné pruhy a jeden pruh pre vozidlá odbočujúce vpravo. Prednosť v jazde majú vozidlá nachádzajúce sa v okruhu križovatky.

Aké dopravné normy boli použité pri ,,stavbe" kruhového objazdu pri Vojenskej nemocnici v Bratislave?

V súčasnosti moderné kruhové objazdy majú zmysel predovšetkým na miestach, kde je frekventovaná doprava a kde často dochádza k vážnym nehodám. Vznikajú tam, kde je potrebné napojiť tri a viac vetiev približne rovnako intenzívnej dopravy. Alebo na miestach, kde je nutné napojiť vedľajšiu komunikáciu na hlavnú a súčasne primäť vodiča ku zmene jazdy. Slúžia aj ako istá alternatíva mimoúrovňových križovatiek. Zabezpečia pomalý prejazd križovatky pri zachovaní plynulosti dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kruhový objazd je v doprave jednoznačne prínosom

Podľa odborníkov z dopravy na kruhových objazdoch k haváriám prakticky nedochádza. A pokiaľ áno, tak to nie sú nehody s ťažko zranenými či nebodaj usmrtenými účastníkmi. Väčšinou si to odnesú len karosérie. Je to z dôvodu zníženia počtu kolíznych bodov. Pomalý, ale neustály pohyb vozidiel sa prejavuje vyššou kapacitou dopravy oproti klasickým križovatkám. Úprava stredového ostrovčeka by nemala znemožňovať vodičom výhľad na vozidlá, ktoré prichádzajú po okružnom páse od predchádzajúceho vjazdu.

Okružné križovatky nie sú

v doprave novým prvkom

Historicky prvé vznikli najskôr v USA, respektíve vo Veľkej Británii (tzv. "rondely") odtiaľ sa rozšírili do štátov Beneluxu a Francúzska. Stavali sa už pred desiatkami rokov. Na adresu slovenských kruhových objazdov hovorí Iveta Fedorová zo SSC. "V súčasnosti sa aj u nás výrazne presadzujú malé okružné križovatky. Pre ich projektovanie vydalo MDPT SR v r. 2002 Technické podmienky pre projektovanie okružných križovatiek na cestách a miestnych komunikáciách. Ich výhodou

SkryťVypnúť reklamu

je zvýšená bezpečnosť, porovnateľná výkonnosť s priesečnými križovatkami a nízke zriaďovacie a prevádzkové náklady. Zrovnoprávňujú všetky smery vstupujúce do križovatky a jednotným spôsobom jazdy riešia u iných typov križovatiek často problematický vstup z vedľajšieho smeru a ľavé odbočenie. Ich použitie však nie je univerzálne ako sa u nás často mylne domnievame."

Všeobecným trendom pri výstavbe kruhových objazdov je, že ich rozmery sa zmenšujú. Samozrejme pri zachovaní prejazdnosti všetkých typov automobilov, s cieľom znížiť rýchlosť vozidiel.

Slovenské a tie ostatné pravidlá

Problémy pri prechádzaní kruhovým objazdom má množstvo vodičov. Treba si zapamätať, že pokiaľ nie je premávka upravená dopravným značením stop, platí prednosť sprava. Na Slovensku sú vodiči zvyknutý, že pokiaľ už vošli do kruhového objazdu sú na hlavnej či už tam značenie je, alebo nie. Tento zlozvyk by sa, ale mohol vodičom na cestách v zahraničí vrátiť v podobe kolízie s autom vchádzajúcim do neoznačeného objazdu sprava.

SkryťVypnúť reklamu

Pri vchádzaní do kruhového objazdu sa smer neukazuje v Čechách a v ostatnej Európe. Na Slovensku, ale podľa učiteľa autoškoly ASA platí povinnosť ukázať smerovkou, každú zmenu smeru jazdy, teda aj pri vjazde aj pri výjazde z objazdu. Podľa českého ministerstva dopravy, ale vodič vlastne nemení smer a naviac nemá ani kam inam uhnúť ako vpravo. V Čechách teda vyhodením smerovky pri vchádzaní do objazdu riskujete pokutu. Ukázať smer pri vychádzaní z objazdu musia všetci vodiči v Európe - aby vodiči čakajúci na vjazd, boli včas informovaní o vašom úmysle a mohli sa pohnúť o chvíľku skôr. (bp)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 608
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 352
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 176
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 373
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 828
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 895
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 348
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu