Tak, predsa sa po dlhšom čase švédska automobilka rozhodla opäť vstúpiť do vôd exkluzívnejšej časti nižšej strednej triedy a pokúsiť sa uchmatnúť kúsok koláča, z ktorého hryzú najmä BMW a Audi. Na autosalóne Paríž 2006 predstavilo Volvo končenú verziu sériového modelu C30. Definitívne sa tak vedenie automobilky rozhodlo postaviť sa trojkovej "audine" a jednotkovému "bavoráku" čelom a odlákať Nemcom niekoľko zákazníkov.
N a rozdiel od Audi stavili konštruktéri a tvorcovia filozofie C30 na podobné myšlienky, ako používajú bavorské približovadlá. Zamerali sa na mladú generáciu, ktorá nepohrdne
invenčnými nápadmi a chrb- tom sa obráti čomukoľvek, čo
smrdí konzervativizmom. Medzi troma konkurentmi ide o boj v prémiovej časti nižšej strednej triedy, kde sú klienti viac nároční, ale schopní si za svoje auto nejakú tú päť korunu priplatiť, preto tento boj bude tvrdý.
Na Parížskom autosalóne išlo Volvo po nových klientoch bez kompromisov. Vo svojom farbami hýriacom stánku predvádzali video, ktoré malo nový model C30 ukázať v čo najlepšom uhle, ako variabilné auto, hlavne
pre hravých a naplno žijúcich mladých ľudí. Na takýto prístup fajnšmekri značky nie sú zvyknutí, no po dlhšom pozorovaní C30 sa upokoja a nájdu pre nové auto pochopenie.
V štúdii sa objavili odvážnejšie tvary ako nakoniec do Paríža Volvo priviezlo. No aj pri už "hotovom" aute sa dôležité detaily zachovali a sériovému modelu originalita nechýba. Interiér je pôvodom z väčšieho sedanu S40. Tento počin sa dal očakávať, predsa len nejde o zlý interiér a autu neškodí. Použité materiály by sa dali zaradiť aj k autám z o niečo vyššej triedy a hanbu C30-ke nerobia.
Pripomienka smeruje na spôsob nastupovania a vystupovania za predné sedačky trojdverového hatchbacku. Sklápanie sedačiek sa zdá nedokončené
a môže znervózňovať. Pripomí-na časť práce, pri ktorej už neostáva na jej poctivé zvládnutie a dokončenie ani sekunda nazvyš.
Motorizácia, podobne ako pri konkurencii štartuje malou "jednašestkou" a šplhá sa cez ple-
jádu zážihových a vznetových motorov (ani tu existujúca konkurencia nezaváha a má
v ponuke výborné nemecké diesle) až k samému vrcholu. Končí pri turbom prepĺňanom benzínovom agregáte s objemom 2,5 litra, ktorý má byť odpoveďou na silné modely Audi S3 a BMW 130i. Vnútorný priestor je dostatočný a za vodičom sa pohodlne usadí aj vyšší pasažier. Našťastie sa vytratil malý batožinový priestor, ktorý mala štúdia. Ako zaboduje u konkurencie povedia až predajné čísla, ako na tom bude pri novinároch, ukážu až prvé živé testy. Zatiaľ sa však dá povedať, že s predpokladanou cenou v rozmedzí 18 600 - 32 800 eur bude mať čo povedať a výzva na súboj zo Švédska nie sú iba plané reči.
Čo hovorí konkurencia?
Audi A3 je skôr konzervatívnejšie. Prezrádza to už exteriér, ktorý nikoho nefascinuje a tobôž nevyráža dych. Interiér je prehľadný, typicky nemecký, praktický, efektívny, s intuitívne rozmiestnenými ovládačmi. Kvalita vypracovania hodná mena Audi prezrádza, že ani pri
malom aute sa v Ingolstadte nepokúsili prácu zanedbať. Oproti Volvu C 30 má A3 už nejakú tradíciu, a tak možno v ponuke nájsť celú škálu rôznych variácií, aj keď Volvo sa pripravuje svedomito a človek si môže na internete skúšobne poskladať auto podľa seba a svojich tajných predstáv. Od malého 1,6 litrového variantu až po emotívny hothatch S3 oslovuje zákazníkov, ktorí, najmä v západnej Európe, používajú A3 ako druhé auto v rodine. Trojdverová verzia sa drží dizajnérskych tradícií, no pri päťdverovej sa znalec musí trocha otriasť, lebo pri prvom pohľade nie je ani úplne jasné, či je to klasický päťdverový hatchback alebo kombi. "Pozorovateľa" mätie hlavne tretie bočné okno pri zadnom plate, ktoré dáva autu nádych inej, ale zaujímavej dimenzie.
BMW rady 1 stavilo najmä na porušenie konvencií a vydalo sa cestou nového príťažlivého dizajnu, ktorý oslovuje najmä mladých ľudí a ženy. Aj BMW má už ponuku vyprofilovanú. Menu začína, rovnako ako pri Audi pri motore s objemom 1,6 litra. Doslov píše brutálna trojlitrová verzia so šiestimi valcami, ktorej priamym konkurentom je práve športová Audi S3 a pripravovaná C30 s motorom T5.
Volvo C30 sa pustilo do boja s hotovými autami, ktoré už majú svojich priaznivcov i odporcov. Bude musieť bojovať o každý centimeter z už rozdaného koláča. S povesťou chladnej značky, ktorá to synonymom bezpečnosti môže dokázať. Správnym manažmentom môže triafať presne, nemeckým automobilkám tak ublížiť a nájsť na trhu svoje miesto. Na parížskom autosalóne si mohli klienti podobu svojho auta vyskladať priamo v stánku Volvo - aj to je jeden z ťahúňov pre zákazníkov, ktorí chcú byť v kompaktnej triede aspoň trocha iní.
SAMUEL VANKO
Predaj nových áut na Slovensku vzrástol v septembri o 7,7 percenta
Predaj nových osobných a malých nákladných áut na Slovensku stúpol v porovnaní s minulým rokom v septembri o 7,7 percenta na 5810 vozidiel. Za prvé tri štvrťroky sa zvýšil odbyt o 9,1 percenta na 56 328 áut. Jednotkou na trhu zostáva značka Škoda. Vyplýva to z informácií, ktoré poskytlo Združenie automobilového priemyslu (ZAP). Od januára do konca septembra sa predalo na Slovensku 15 153 áut značky Škoda v porovnaní s vlaňajšími 14 770 vozidlami za rovnaké obdobie. Podiel tejto značky však poklesol na 26,9 percent z vlaňajších 28,6 percent. Druhý Volkswagen obsadil 8,7 percent trhu a tretí bol francúzsky Peugeot s podielom sedem percent trhu s novými vozidlami.
ZAP predpokladá, že ak bude pokračovať súčasný trend, za celý rok by mohlo byť zaregistrovaných okolo 72 000 nových áut. Pritom Slovensko má v Európskej únii pozíciu krajiny s najmenším počtom áut na tisíc obyvateľov.
Zo všetkých kategórií nákladných áut s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony sa najlepšie predávali ťažké kamióny. Počet registrácií nákladných áut s hmotnosťou nad 12 ton vzrástol do konca septembra o 44,84 percent na 2539 vozidiel v porovnaní s minulým rokom. Najvyšší podiel na trhu má Mercedes-Benz so 17,7 percent, druhý skončil MAN a tretie Volvo.
Za trištvrte roku bolo zaregistrovaných 417 nových autobusov, čo predstavuje zhruba trojnásobok vlaňajšieho počtu. Vedúce postavenie si s podielom 52,8 percent drží česká Karosa.
(tasr)