Minister obrany František Kašický však považuje riešenie dopravných kapacít armády za akútny problém. "Našou ambíciou je do konca tohto roka urobiť určitý záver," povedal SME. Výsledok podľa neho bude závisieť od finančných možností štátu a hlavne od možností využiť pri nákupe ofsetové programy. Tie by dodávateľa zaväzovali, aby na Slovensko pritiahol zahraničné investície v určitej výške.
Podľa hovorcu ozbrojených síl Milana Vangu by armáda optimálne potrebovala tri stredné dopravné lietadlá. Kritériá by mohli spĺňať Hercules, Spartan i Casa. Iní záujemcovia sa podľa neho armáde zrejme ani neozvali.
Analytik: Nákup len pre nás je nezmysel
"Je totálny nezmysel, aby jednotlivá krajina kupovala lietadlá samostatne," myslí si vojenský analytik a bývalý pilot Peter Švec. "Rozumnou alternatívou by mohla byť spoločná akvizícia veľkého počtu krajín - 10 až 15," povedal. Lietadlá totiž musia byť nahraditeľné inými, dopravná letka musí mať istú štruktúru strojov a aj rôznu kapacitu a niektoré misie vyžadujú menšie, iné zasa väčšie lietadlá.
Švec pripomenul, že s nákupom súvisí množstvo ďalších výdavkov v stovkách miliónov. Podmienkou, aby bol nákup výhodný, by podľa neho mohla byť ponuka od NATO, že by si od nás veľa krajín lietadlá prenajímalo a boli by vyťažené.
Ekonomický analytik Pavol Kárász vzhľadom na odhad sumy nepredpokladá vážnejší dosah na rozpočet. Vláda by však podľa neho mala hľadať ekonomicky najvýhodnejšie riešenie. To môže byť aj spoločný nákup niekoľkých krajín.
Koalícia je za, opozícia pochybuje
Slovensko ako samostatná krajina by malo kúpiť aspoň jedno moderné dopravné lietadlo pre armádu, hovorí podpredseda SNS Rudolf Pučík. Naša letecká technika podľa neho nie je v dobrom stave. Lietadlo by sme mohli aj prenajímať susedným krajinám, vysvetlil. Poslanec za HZDS Ján Kovarčík vzhľadom na zastaranosť lietadiel súhlasí s nákupom. "Štát s takýmito výdavkami musí počítať," povedal.
"K tejto problematike musíme prikročiť najskôr v súčinnosti s inými krajinami v rámci NATO alebo Európskej únie," hovorí exminister obrany z SDKÚ Martin Fedor. Ak by sa nepodarilo prepravu vyriešiť spoločne s inými štátmi, mali by sme sa podľa Fedora pokúsiť najskôr o spoločný nákup s niektorými štátom, aby sme znížili obstarávaciu cenu. Všetky takéto rozhodnutia však potrebujú viac času, hovorí.
Výrobcovia lietadiel sa už ozývajú
Po prvých signáloch, že chceme kúpiť lietadlá, sa ozvali tri firmy. Prvú prezentáciu urobili už v máji na vojenskom letisku v Kuchyni, kde predstavili všetky tri lietadlá. Pred niekoľkými dňami sa s prezentáciou Herculesu predstavil pred poslancami branno-bezpečnostného výboru Lockheed Martin. Na poslancov sa firma obrátila prostredníctvom americkej ambasády. Väčšina poslancov, ktorých SME oslovilo, však nevidelo v prezentácii jednej firmy problém. Niektorí opoziční poslanci sa dokonca obávajú, že by si Smer mohol nákupom istých lietadiel "žehliť" zahraničnopolitické problémy.
Nákup jedného kusu najmodernejšej verzie lietadla C130J-30 Hercules by mohol podľa rôznych zdrojov vyjsť až na dve miliardy korún, menší stroj C27J Spartan by mohol stáť zhruba o tretinu menej. Ešte menšie lietadlo C295 Casa by malo stáť o ďalšiu tretinu menej.
Nákupy lietadiel hýbali politikou
Nákupy vojenských lietadiel vyvolali vo viacerých európskych krajinách politické napätie, keďže často išlo o najnákladnejšie tendre v ich dejinách. Najznámejším nedávnym prípadom je kúpa stíhačiek Eurofighter pre rakúsku armádu. Finančne náročný projekt rozbehla vláda ľudovca Wolfganga Schüssela a populistických slobodných a vyvolal ostrú kritiku opozičných socialistov. Spor okolo možného zrušenia nákupu je teraz otázkou, ktorá zaťažuje rozhovory o vzniku koalície ľudovcov a socialistov.
Politickým problémom bol tiež nákup švédskych stíhačiek Gripen v Česku. Tie objednala vláda ČSSD a hlavným kritikom bola pravicová ODS. Podobné politické spory okolo gripenov boli aj v Maďarsku.
V európskych krajinách veľakrát pre politické rozbroje okolo nákupu lietadiel došlo k výraznému znižovaniu počtu objednaných kusov.
(knm)