|
- Slovensko ANTONÍNOM NEKVINDOM.
Očakávate, že sa sadzby povinného zákonného poistenia na rok 2007 zvýšia?
„Neočakávam, že by sa motoristom, ktorí nespôsobujú škody, malo v ďalšom roku zásadným spôsobom zmeniť poistné, a to ani smerom hore, ani smerom nadol. Príčinou však nie je, že by na trhu nastalo pokojné obdobie. Riešenie deficitu z bývalého zákonného poistenia sa však odložilo do ďalších rokov, čo znamená, že ďalší rok nečaká vodičov žiadna dramatická zmena cien.“
Čo to znamená?
„Sadzby poistného sú vo veľkej miere ovplyvnené deficitom. Budúce záväzky sa podľa údajov Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP) odhadujú na 5,5 až 7 miliárd korún. Zatiaľ sa deficit nevyriešil tak, aby bolo jasné, v akej výške sa premietne do budúcich záväzkov jednotlivých poisťovní v jeho celkovej výške. SKP každý rok povie, koľko potrebuje vybrať od poisťovní v danom roku na záväzky spred obdobia demonopolizácie. Poisťovne sa na to poskladajú podľa ich podielu na trhu.“
Znamená to, že vodiči sa môžu dočkať výraznejšieho nárastu poistného napríklad v roku 2008?
„Bude to závisieť od toho, či sa už v ďalšom roku stanoví spôsob, ako sa deficit premietne do účtovníctva poisťovní a na aký čas si túto nákladovú položku budú môcť rozložiť. Teda v akej miere zaťaží hospodárenie poisťovne v jednotlivých rokoch. Zatiaľ to nie je jasné.“
Bude zvyšovanie cien v budúcnosti znamenať väčšiu cenovú diferenciáciu medzi dobrými a zlými vodičmi?
„Myslím si, že to bude znamenať aj väčšiu cenovú diferenciáciu, ceny sa však zvýšia aj dobrým vodičom. Nehovoríme však o raste, ktorý bol v rokoch 2002 až 2003. Nárasty cien poistného o 30 až 40 percent po tom, čo skončil monopol Slovenskej poisťovne, sú už za nami.“
Poisťovne otvorene priznávajú, že nebudú ani v ďalšom roku uplatňovať malusy, teda prirážku k cene poistného za spôsobenú škodu.
„Na zavedenie malusu musí fungovať spoločný register pre všetkých vodičov v Slovenskej kancelárii poisťovateľov. Poisťovňa sa potom bude môcť pozrieť, kde bol vodič poistený a aké mal škodové udalosti. V dnešnej cenovej vojne pri neriešení deficitu bývalého zákonného poistenia je malus zatiaľ len teóriou.“
Predpokladáte, že vodiči sa budú rozhodovať podľa toho, ktorá poisťovňa ponúkne najlepšiu cenu?
„Aj v tento rok očakávam, že ľudia budú porovnávať ceny. Ľudia sa zameriavajú na cenu samotnú viac ako na to, čo je v nej zahrnuté. Napríklad asistenčné služby, výška poistného krytia a podobne.
Tak ako bol v roku 2002 pre ľudí dôležitý rozdiel v poistení desať korún, teraz ľudia zvažujú poistenie pri rozdiele 100 až 200 korún.“
Poisťovne minulý rok rozšírili počet kritérií, podľa ktorých určujú cenu.
„Považujem to za pokus, ako zmeniť zabehnutý systém, keď sa ceny určovali len podľa objemu motora. Momentálne sa zlaďujú štatistiky a intuícia odhadovania správania sa klientov. Prvé tri roky nikto nepoužíval segmentačné kritériá, chýbali štatistiky. Trh sa ocitol v roku 2002, keď o vodičoch v zákonnom poistení mala informácie iba Slovenská poisťovňa. Poisťovne však už majú aj vlastné štatistiky. Na základe segmentačných kritérií sa snažia oddeliť tých, ktorí majú vysokú škodovosť od dobrých vodičov. Segmentovanie je normálne, funguje to aj vo svete. Osobne si myslím, že segmentácia pôjde z áut najmä na ľudí.“
Začnú sa viac uplatňovať kritériá ako vek, pohlavie, bydlisko?
„Áno.“
Na trh sa chystá nový hráč. Čo to urobí s cenami?
„Myslím si, že priestor na zásadné cenové odlíšenie nie je. Aj nový hráč vstupuje do klubu SKP, bude sa takisto podieľať na deficite. Tvrdím, že pre problém deficitu je výška sadzieb momentálne niekde na spodnej úrovni.“
Po cestách jazdí vyše 60-tisíc nepoistených vozidiel. Má to tiež vplyv na ceny?
„Aj škody z týchto áut sa musia zaplatiť. SKP ich od neplatičov môže vymáhať aj roky, čo vplýva na sadzby celého trhu. Poškodený má však nárok na náhradu a musí ju aj dostať. Pri prehliadkach sa len sporadicky kontroluje, či má vodič bielu kartu. Ak ju nemá, úrady ho môžu pokutovať do výšky 15-tisíc korún. Pokuty sa však v skutočnosti udeľujú rádovo v stovkách, čo je neadekvátne.“