O podstate reklamy

V reklame sa používa celý rad poznatkov kognitívnych vied. Pravda, reklamní tvorcovia si ich neuvedomujú a uplatňujú ich skôr intuitívne. Praxou dospeli k tomu, že dobrá reklama musí mať emocionálny náboj, musí do popredia vyzdvihovať prirodzené ľudské tú

žby, zasadzovať produkt do prostredia ľudských vzťahov a pod. Hoci to tak robia, nerozumejú tomu.

Kľúčom k pochopeniu emocionálnej reklamy je poznanie fungovania ľudskej mysle (napr. procesy učenia, vytváranie konštruktov, vyvolávanie metafor, zvýznamňovanie, ...atď.). Pomerne významnú úlohu v reklame hrajú naše spomienky, skúsenosti a zážitky. Ich vyvolávanie však vôbec nie je také jednoduché. Panuje predstava, že skúsenosti a zážitky sú uložené v mysli ako fotografie v albume. Po čase síce môžu vyblednúť (zabúdanie), ale sme presvedčení, že aj po 10 rokoch verne odrážajú udalosť v okamihu jej uloženia do pamäti. Omyl! Zážitky a spomienky sa v mysli neukladajú ako izolované entity, ale putujú našou mysľou krížom-krážom a svojvoľne sa spájajú s inými zážitkami a predstavami, čím môžu nadobúdať celkom iný význam. Paradoxom je, že hoci sa to deje v našej hlave, tieto procesy sú nevedomé; skrátka si ich neuvedomujeme.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Povedzme, že ste boli v reštaurácii, ktorá vás ničím nezaujala. Poviete si, „taký priemer“. O pár dní na to vám o nej priateľ bude rozprávať ako o perfektnom podniku, kde jedol najlepší steak svojho života. Čo sa stane? Reštaurácia sa vo vašej mysli samovoľne posunie do „nadpriemeru“. Ak by vám - naopak - povedal, že mu tam nechutilo, vaša spomienka sa posunie do „podpriemeru“. Tento fenomén je v literatúre opísaný ako „forward framing“ (posilňovanie, rámcovanie postoja).

A v tom spočíva podstata reklamy. Vyvolať v mysli spotrebiteľa určitú spomienku, spustiť požadovanú sieť asociácií a vzbudiť dojem niečoho veľmi dôverného a známeho. Cieľom reklamy je pomôcť vybudovať značke vzťah so spotrebiteľom, skamarátiť sa s ním. Spotrebiteľa totiž môže naozaj ovplyvniť len „značka - priateľ“.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Marian Timoracký, marketingový konzultant

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 7 531
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 073
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 262
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 666
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 057
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 849
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 560
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 555
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu