Dymiaci Manhattan
Jednomotorové lietadlo Cirrus SR20 pilotované nadhadzovačom newyorského bejzbalového tímu Yankees Corym Lidlom, narazilo do 50-poschodového mrakodrapu Belaire na Manhattane. Pri havárii zomrel pilot a letecký inštruktor, zranení boli štrnásti požiarnici a štyria obyvatelia domu. Záchranári, polícia a požiarnici predviedli efektívny zásah. Hasiči dostali plamene pod kontrolu za 45 minút.
Nehodu sprevádzala silná symbolika. Zábery dymiaceho mrakodrapu v panoráme New Yorku vysielali v priamom prenose azda všetky televízie a tragédia okamžite pripomenula 11. september.
Mesto, ktoré si už takmer zvyklo na teroristické poplachy a zmierilo sa s faktom, že je terčom al-Káidy, sa na niekoľko minút preľaklo. Textová správa na mobiloch: „Lietadlo narazilo do mrakodrapu“ zákonite vyvolala spomienky na udalosti spred piatich rokov. Úrady verejnosť upokojovali a zakrátko po havárii vyhlásili, že s najväčšou pravdepodobnosťou ide o tragickú nehodu.
Medzi zranenými je aj obyvateľka bytu, do ktorého lietadlo narazilo. Cirrus vrazil do dvoch poschodí, plamene ich poškodili najmenej desať. Na poschodiach v blízkosti nárazu boli aj piati robotníci, ktorí si prezerali renovačné plány. Videli, ako lietadlo mieri na nich. Jeden z robotníkov, 23-ročný Luis Gonzalez New York Times povedal, že videl pilotovi do tváre. „Išlo priamo k nám, budova sa triasla, rýchlo sme utekali k výťahom.“
Národný úrad pre bezpečnosť dopravy začal vyšetrovanie. Príčiny nešťastia sú neznáme. Starosta mesta Michael Bloomberg informoval, že lietadlo krúžilo okolo Sochy slobody, kontakt s ním stratili pri moste Queensboro.
Otočilo sa k Manhattanu a po 12 minútach od štartu vrazilo do mrakodrapu.
Lietadlá kupuje už aj stredná vrstva
Lietadlo sa malo podľa platných nariadení držať približne vo výške 335 metrov, Lidlov stroj však nevzlietol vyššie ako 250 metrov. Po tragédii úrady nariadili, že všetky stroje lietajúce vo výške pod 450 metrov musia mať povolenie dispečerov a byť s nimi v kontakte.
„Vzdušný priestor New Yorku by mal mať podobnú ochranu ako naše hlavné mesto,“ vyhlásil guvernér štátu George Pataki. Vo Washingtone sú v okolí Bieleho domu a sídla Kongresu bezletové zóny.
Nad New Yorkom sa to malými lietadlami a vrtuľníkmi hemží. Na Manhattane len vlani spadli dve helikoptéry. Náraz do výškovej budovy je však niečo nezvyčajné. S výnimkou 11. septembra sa to stalo iba v roku 1945, keď bombardér vrazil do Empire State Building.
Sú malé lietadlá hrozbou?
Lidlovo lietadlo vzlietlo z letiska Teterboro v New Jersey. Otázniky sú preto aj nad bezpečnostnými opatreniami na malých letiskách, ktoré väčšinou využívajú bohatí ľudia a podnikatelia. Tí nemusia prechádzať bezpečnostnými kontrolami. Lietadlá sú čoraz lacnejšie a v súčasnosti si ich môže dovoliť aj vyššia stredná vrstva.
Pre teroristov by preto mohlo byť jednoduchšie ísť na letisko bez kontroly a vzlietnuť s batožinou naloženou výbušninami. Oblasť pri newyorskej East River je obzvlášť preplnená najmä helikoptérami.
„Vyvstáva otázka, či by sme nemali byť opatrnejší a obmedziť čo lieta z malých letísk,“ povedal agentúre Bloomberg šéf newyorského Centra pre analýzu predvídateľných rizík Charles Slepian. New York je podľa neho pre ľahké lietadlá dostupným terčom.
Po 11. septembri na obdobie niekoľkých týždňov obmedzili malé lietadlá nad tridsiatimi najväčšími americkými mestami.
Úrad pre bezpečnosť dopravy vyhlásil, že malé lietadlá nie sú „významnou hrozbou“. V mnohých mestských oblastiach zároveň musia používať lietadlá zariadenia, aby ich dispečeri na radare mohli identifikovať.
Autor: BRAŇO ONDRÁŠIK, Michigan