New York teraz prežil 11. október

Je americký vzdušný priestor bezpečný? Obzvlášť nad metropolou, akou je New York? Čo ak by v lietadle naozaj boli teroristi? To sú najdôležitejšie otázky, ktoré po včerajšej nehode lietadla v centre New Yorku zaujímajú americkú verejnosť.

Dymiaci Manhattan

Jednomotorové lietadlo Cirrus SR20 pilotované nadhadzovačom newyorského bejzbalového tímu Yankees Corym Lidlom, narazilo do 50-poschodového mrakodrapu Belaire na Manhattane. Pri havárii zomrel pilot a letecký inštruktor, zranení boli štrnásti požiarnici a štyria obyvatelia domu. Záchranári, polícia a požiarnici predviedli efektívny zásah. Hasiči dostali plamene pod kontrolu za 45 minút.

Nehodu sprevádzala silná symbolika. Zábery dymiaceho mrakodrapu v panoráme New Yorku vysielali v priamom prenose azda všetky televízie a tragédia okamžite pripomenula 11. september.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Mesto, ktoré si už takmer zvyklo na teroristické poplachy a zmierilo sa s faktom, že je terčom al-Káidy, sa na niekoľko minút preľaklo. Textová správa na mobiloch: „Lietadlo narazilo do mrakodrapu“ zákonite vyvolala spomienky na udalosti spred piatich rokov. Úrady verejnosť upokojovali a zakrátko po havárii vyhlásili, že s najväčšou pravdepodobnosťou ide o tragickú nehodu.

Medzi zranenými je aj obyvateľka bytu, do ktorého lietadlo narazilo. Cirrus vrazil do dvoch poschodí, plamene ich poškodili najmenej desať. Na poschodiach v blízkosti nárazu boli aj piati robotníci, ktorí si prezerali renovačné plány. Videli, ako lietadlo mieri na nich. Jeden z robotníkov, 23-ročný Luis Gonzalez New York Times povedal, že videl pilotovi do tváre. „Išlo priamo k nám, budova sa triasla, rýchlo sme utekali k výťahom.“

SkryťVypnúť reklamu

Národný úrad pre bezpečnosť dopravy začal vyšetrovanie. Príčiny nešťastia sú neznáme. Starosta mesta Michael Bloomberg informoval, že lietadlo krúžilo okolo Sochy slobody, kontakt s ním stratili pri moste Queensboro.

Otočilo sa k Manhattanu a po 12 minútach od štartu vrazilo do mrakodrapu.

Lietadlá kupuje už aj stredná vrstva

Lietadlo sa malo podľa plat­ných nariadení držať približne vo výške 335 metrov, Lidlov stroj však nevzlietol vyššie ako 250 metrov. Po tragédii úrady nariadili, že všetky stroje lietajúce vo výške pod 450 metrov musia mať povolenie dispečerov a byť s nimi v kontakte.

„Vzdušný priestor New Yorku by mal mať podobnú ochranu ako naše hlavné mesto,“ vyhlásil guvernér štátu George Pataki. Vo Washingtone sú v okolí Bieleho domu a sídla Kongresu bezletové zóny.

SkryťVypnúť reklamu

Nad New Yorkom sa to malými lietadlami a vrtuľníkmi hemží. Na Manhattane len vlani spadli dve helikoptéry. Náraz do výškovej budovy je však niečo nezvyčajné. S výnimkou 11. septembra sa to stalo iba v roku 1945, keď bombardér vrazil do Empire State Building.

Sú malé lietadlá hrozbou?

Lidlovo lietadlo vzlietlo z letiska Teterboro v New Jersey. Otázniky sú preto aj nad bezpečnostnými opatreniami na malých letiskách, ktoré väčšinou využívajú bohatí ľudia a podnikatelia. Tí nemusia prechádzať bezpečnostnými kontrolami. Lietadlá sú čoraz lacnejšie a v súčasnosti si ich môže dovoliť aj vyššia stredná vrstva.

Pre teroristov by preto mohlo byť jednoduchšie ísť na letisko bez kontroly a vzlietnuť s batožinou naloženou výbušninami. Oblasť pri newyorskej East River je obzvlášť preplnená najmä helikoptérami.

SkryťVypnúť reklamu

„Vyvstáva otázka, či by sme nemali byť opatrnejší a obmedziť čo lieta z malých letísk,“ povedal agentúre Bloomberg šéf new­yorského Centra pre analýzu predvídateľných rizík Charles Slepian. New York je podľa neho pre ľahké lietadlá dostupným terčom.

Po 11. septembri na obdobie niekoľkých týždňov obmedzili malé lietadlá nad tridsiatimi najväčšími americkými mestami.

Úrad pre bezpečnosť dopravy vyhlásil, že malé lietadlá nie sú „významnou hrozbou“. V mnohých mestských oblastiach zároveň musia používať lietadlá zariadenia, aby ich dispečeri na radare mohli identifikovať.

Autor: BRAŇO ONDRÁŠIK, Michigan

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  5. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  6. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  7. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  8. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 185
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 588
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 195
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 570
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 387
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 206
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 852
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 851
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu