Polícia a ministerstvo vnútra chcú pripraviť nový cestný zákon. Chcete ísť podobnou cestou, ako v Česku?
„V Česku bola dramatická zmena. Zo začiatku mala efekt, ale po pár mesiacoch sa štatistiky dostávajú späť. Akýkoľvek drakonický trest urobíte, porušovatelia si nájdu chodníček. Znížiť páchanie priestupkov chceme aj sprehľadnením predpisov, výchovou, plynulosťou dopravy. Najskôr budú kozmetické úpravy zákona, v roku 2008 úplne nový zákon.“
Plánujete výrazné zvýšenie pokút za priestupky?
„Keď dopravná polícia zabezpečí plynulosť premávky a napriek tomu budú vodiči porušovať predpisy, musia byť tvrdo potrestaní. Som zástancom vysokých pokút. Často dávam príklad zo severnej Európy, kde sú za závažnejšie priestupky pokuty podľa výšky platu. Šéf Nokie zaplatil za rýchlosť 150 kilometrov za hodinu na ceste, kde bola deväťdesiatka, pokutu niekoľko miliónov. Sympatické, ale na Slovensku by sa to ťažko uplatňovalo.“
Môže sa stať, že zvýšenie pokút povedie k zvýšenej korupcii...
„Lenže zvyšuje sa aj počet inšpekcií, ktoré môžu na ceste skontrolovať policajtov, či nemajú pri sebe príliš veľa peňazí bez bločkov. Ktorý policajt si nesie do roboty na ulicu dvadsaťtisíc?“
Aká bude v pokutách zmena?
„Odstupňovanie pokút podľa závažnosti priestupku. Uvažujeme aj o alternatívnych trestoch, verejnoprospešných prácach. Mali sme prípad dôchodcu, ktorý si dal pivo a z krčmy sa viezol na bicykli. Dostal pokutu ako vodič, ktorý závažne poruší prepisy. Treba dať možnosť, aby si to mohol odpracovať.“
O koľko sa zvýšia pokuty za najvážnejšie priestupky?
„Za najhoršie priestupky pravdepodobne v desiatkach tisíc. Ešte predtým však chceme, aby sa policajti stali partnermi vodičov. Úprava bude postupná, ministerstvo pripraví sériu vysvetlení.“
Čo znamená zmena filozofie dopravnej polície?
„Keď sme rokovali v lete v bratislavskom hoteli Bôrik, vidieť z neho most Lafranconi. Stávali na ňom rady kamiónov až po Patrónku. Hovoril som, že to azda nie je pravda, kde sú policajti, prečo to neriadia. To isté platí o nehodách. Policajti odstavia po nehode jeden pruh, vytvárajú sa kolóny, ale žiadny policajt sa nesnaží dopravu riadiť. Policajt musí pomôcť.“
V Česku zaviedli bodový systém. Za priestupky sú body, ak ich je veľa, vodič prichádza o vodičský preukaz. Bude niečo podobné v najbližšom čase aj na Slovensku?
„Uvidíme, aký model si vyberieme. V Európe je dosť príkladov. Bodový systém je len jedna z možností.“
Slovensko sa zaviazalo do roku 2010 znížiť počet mŕtvych na cestách o polovicu oproti roku 2002. Počet mŕtvych síce klesá, ale nie dramaticky. Nie je neskoro meniť zákon až po roku 2008?
„To je ako keď vidím v rozpočte plán, že na budúci rok hasiči uhasia 2375 požiarov. Keď v mestečku opitý vodič spôsobí tragickú nehodu, kde je šesť usmrtených a rok predtým tam umrel pri nehode iba jeden človek, tak má polícia 500-percentný nárast. Dať si zásadu, že na budúci rok nezomrie pri nehodách viac ako päťsto ľudí je nemožné. Ide skôr o tendenciu. Aby sme presvedčili ľudí používať pásy, detské sedačky, zimné pneumatiky.“