cudzie jazyky a prácu na počítači, je tímovým hráčom,
je schopný flexibilne riešiť komplikované úlohy,
má veľmi dobré organizačné schopnosti
a je zvyknutý pohybovať
sa v medzinárodnom prostredí - tak si predstavujú
(aspoň podľa inzerátov) perspektívnych zamestnancov
mnohé spoločnosti
na Slovensku.
T ento profil sa takmer presne kryje s vlastnosťami a schopnosťami človeka, ktorý pracuje ako dobrovoľník. Napriek tomu sa skúsenosť z dobrovoľnej práce za konkurenčnú výhodu na trhu práce nepovažuje. Vyplýva to z prieskumu, ktorý na podnet mládežníckej organizácie YMCA realizovala s podporou Trust programu spoločnosť AKO.
Pani, ktorá má "niečo
v očiach"
Podľa programovej riaditeľky nadácie Intenda Rut Erdélyiovej si málokto na Slovensku uvedomuje hodnotu práce, ktorú odvádzajú dobrovoľníci.
Ľudia si pojem dobrovoľníctvo pomerne nesprávne spájajú "s akousi charitatívnou činnosťou, na ktorú vlastne človek nepotrebuje žiadnu odbornosť". Dobrovoľníci sú pritom často vysokokvalifikovanými odborníkmi v určitej oblasti. Prototypom dobrovoľníka je však pre mnohých milá, skromne oblečená pani v stredných rokoch, ktorá má "niečo v očiach" a pôsobí akoby "niečo" riešila.
"Málokto si uvedomuje, že dobrovoľnícka práca je inkubátorom na rozvoj zručností, ktoré sú dnes na trhu práce veľmi žiadané," hovorí Erdélyiová. Pri práci v dobrovoľníckych organizáciách sa totiž mladí ľudia naučia pracovať
s peniazmi (často musia zostavovať niekoľkotisícové rozpočty), musia sa naučiť pracovať tímovo, veľmi často musia komunikovať v angličtine alebo ďalších svetových jazykoch a prichádzajú do styku s pracovníkmi štátnych inštitúcií aj s obyčajnými ľuďmi, takže nadobudnú mnoho skúseností a dokážu sa pohybovať aj v štátnom sektore aj
v teréne.
Je dobrovoľník "vhodný"
do komerčnej firmy?
Napriek tomu dobrovoľnícka práca v životopise uchádzača o zamestnanie väčšinou neznamená body k dobru. Niektorí personalisti sa skôr obávajú, že kandidát s tejto "branže" nebude schopný pracovať "v komerčnej
firme".
"Dobrovoľníctvo ako konkurenčná výhoda na trhu práce" - to je názov
prieskumu, ktorého cieľom bolo zistiť jeho obraz medzi slovenskými personalistami. Zúčastnili sa na ňom personalisti z databázy TREND Analyses 300 najväčších zamestnávateľov na Slovensku, doplnenej o najvýznamnejšie finančné inštitúcie a konzultantov z personálnych agentúr. V prieskume sa zistilo, že personalisti nepovažujú prácu v dobrovoľníckych organizáciách za zaujímavú z hľadiska pracovnej spôsobilosti kandidáta - tento pojem sa spontánne nevyskytol medzi "tvrdými kritériami" (konkrétne požiadavky na odbornosť a vzdelanie) ani "mäkkými kritériami" (dotvárajú profil kandidáta: napríklad osobnosť, schopnosti).
Treba uvádzať dobrovoľnícku
prácu ako pracovnú skúsenosť a nie ako záľubu
Z ďalšej diskusie o pojme a náplni dobrovoľníckej práce však vyplynulo, že dobrovoľníctvo má šancu stať sa relevantným mäkkým kritériom, ak uchá-dzač o prácu primerane zdôrazní jeho dôležitosť - napríklad tým, že uvedie, ako táto práca prispela k rozvoju jeho zručností. Personalisti tiež radia, neu-miestňovať dobrovoľníctvo do kategórie "záujmových a mimopracovných činností", ale medzi praktické pracovné skúsenosti. V niektorých prípadoch treba aj zdôrazniť, že uchádzač nebol prijímateľom, ale organizátorom dobrovoľníckych aktivít.
Dobrovoľnícka skúsenosť môže byť aj ďalším prínosom pre mladých ľudí a tým aj pre spoločnosti, pre ktoré budú pracovať. Sociológovia totiž tvrdia, že výchova k dobrovoľníctvu a k aktívnemu riešeniu problémov by mohla "obmedziť generačný prenos naučenej bezmocnosti, ktorý za desaťročia poznačil u nás celé generácie".
(gal)