V tuneli Branisko musia opraviť praskajúci povrch cesty. Skontrolujú tiež náter, ktorý zaisťuje svietivosť.
FOTO - SITA
BRATISLAVA - Tunel Branisko na diaľnici medzi Levočou a Prešovom od pondelka zatvoria na tri týždne.
Po lete by malo ísť o bežnú plánovanú odstávku, lenže v prípade Braniska bude odstávka trvať dlhšie pre opravu cesty, ktorá praská. Národná diaľničná spoločnosť ako majiteľ tunela si uplatňuje od stavebných firiem záručné opravy.
V betónovom povrchu cesty tunela sa pred pár mesiacmi objavili trhlinky, ktoré sa zväčšovali. Národná diaľničná spoločnosť jednoznačne tvrdí, že na vine je Vodohospodárska výstavba, ktorá viedla Združenie Branisko. V združení boli firmy Váhostav a Hydrostav, ktoré robili cestu. Trhliny sa objavili v úseku, ktorý staval dnes už skrachovaný Hydrostav.
Vodohospodárska výstavba si dala urobiť posudok Slovenskej technickej univerzity. Roman Hubač z Vodohospodárskej výstavby hovorí, že analýza potvrdila stavbu cesty podľa predpisov a z vyhovujúcich materiálov.
Pod cestou je drenážne potrubie, ktoré odvádza vodu. Pri monitoringu zistili, že je na mnohých úsekoch poškodené, zavalené. Technická univerzita v posudku podľa Hubača uvádza, že odvádzanie vody napriek tomu funguje, lebo sú tam "podsypné vrstvy vozovky". Vedenie firmy na základe posudku tvrdí, že dôvodom prasklín je nerovnomerné sadnutie podkladu vozovky po otrasoch pri jazdení áut.
Združenie Branisko zastúpené Vodohospodárskou výstavbou "odmieta plnú zodpovednosť za praskanie cesty, keďže podľa znaleckých posudkov splnili pri stavbe všetky kritériá". Napriek tomu sa s Národnou diaľničnou spoločnosťou dohodli. Opravy urobí na vlastné náklady Váhostav a Hydrotranzit, nástupnícka firma Hydrostavu.
Opravy cesty v Branisku zaberú osem dní, zvyšné dni budú na bežnú údržbu, povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Otestujú aj vnútornú fluorescenciu tunela, teda náter, ktorý zabezpečuje svietivosť, ale časom sa opotrebúva. "Treba robiť testy, či je ešte náter dobrý. Ak nie, tunel znova natrieme. Plánovaný čas odstávky tunela je o tento čas natiahnutý. Ak testy nepreukážu nutnosť natrieť, čas zavretia skrátime," hovorí Jánošík. Tunel by mali otvoriť najneskôr 27. októbra o polnoci.
Od začiatku roka dodnes bolo Branisko zatvorené dohromady 347 hodín. Uzávery pre poruchy trvali spolu 20 a pol hodiny, pre servis a údržbu 296 hodín.
V tuneli sa stali štyri dopravné nehody, pre ktoré bol tunel neprejazdný spolu 30 a pol hodiny. Pri žiadnej nevznikol požiar, ktorý je v tuneli nebezpečný.
Test dal tunelu známku "veľmi dobrý"
Nemecká organizácia ADAC udelila tunelu Branisko známku "veľmi dobrý". Organizácia od roku 2001 testuje tunely v Európe. Tento rok ich otestovala 52 v 14 krajinách. Branisko sa umiestnilo medzi najlepšími. Rovnakú známku ako Branisko dostalo ešte 22 tunelov, dobrých bolo deväť, dostatočných osem. Päť tunelov dostalo známku podmienečnú, osem nedostatočnú.
Víťazom testu sa stal nový španielsky tunel na ceste M12, ktorý je privádzačom na madridské letisko. Najhoršie dopadol taliansky tunel Segesta na ceste z Palerma do Trapani. Branisku hodnotitelia nevyčítali ani jednu slabinu. (rf)