Havlovu hru Audiencia uviedli v roku 1990 v pražskom Činohernom klube. V hlavných úlohách sa predstavili Josef Abrhám (vľavo) a Pavel Landovský.
FOTO – ČTK
V osemdesiatych rokoch minulého storočia sa komunistické orgány zvykli vysmievať, že hry Václava Havla sú na Západe úspešné len preto, že sú dielami disidenta. Možno platilo, že politicky uvedomelí divadelní režiséri chceli ukázať solidaritu s väzneným dramatikom.
No hry by neboli uspeli v komerčne zameranom londýnskom a newyorskom divadle, keby sa neboli zapáčili publiku, ktorému pritom nemal byť prečo vlastný záujem o kultúru za železnou oponou.
Úspech už v 60. rokoch
Už v 60. rokoch získali Havlove hry po prvý raz pevné miesto na Západe. Publikum v Londýne hovorilo o Vyrozumení celé roky predtým, než normalizácia začala eliminovať v Československu nezávislé myslenie.
Havlov prvý hit, Záhradnú slávnosť, už vtedy hrali na scénach celej Európy. V roku 1968 urobil John Peters zo Sunday Times rozhovor s Havlom pod názvom Satirik zblízka, aby zvýraznil produkciu Vyrozumenia v televízii BBC.
„Drobný, živý muž s ľahkým úsmevom a neposlušnou hrivou“ hovoriaci váhavou, no presnou angličtinou údajne rozprával o hocičom, dokonca aj o politike, „lebo teraz je to už v poriadku, Československo je prvým komunistickým štátom, kde cenzúra zmizla“. To bolo v júni 1968.
O desať rokov neskôr titulok v Times znel: Prokurátor žiada tvrdý trest pre Havla.
Z hľadiska inscenovania môžeme Havlove hry rozdeliť do dvoch skupín - na kratšie tzv. „vaněkovské“ hry a veľké opusy. Tie kladú značné požiadavky na veľkosť obsadenia, treba si uvedomiť, že len málo britských a amerických divadiel má stále ansámble - hercov najímajú na základe požiadaviek a čím menšie je obsadenie, tým lacnejšia je produkcia.
Herci Kráľovskej shakespearovskej spoločnosti, ktorí boli na turné v Prahe, videli produkciu Záhradnej slávnosti v réžii Otomara Krejču a pokúsili sa - neúspešne - primäť shakespearovskú spoločnosť, aby zinscenovala jej anglickú verziu.
Na druhej strane však bola to práve táto spoločnosť, ktorej sa podarila v roku 1986 premiéra Pokušenia v anglickom jazyku. Zásluhu na tom mali rozhovory režiséra Rogera Michella s Havlom v jeho pražskom byte, ktoré mu umožnili získať lepší pohľad do zložitosti disidentského života, než aký mala väčšina západniarov.
Bolo to však hlavne Vyrozumenie, vnímané ako každodenný príbeh úradníckej politiky, ktoré udrelo na strunu anglickému publiku.
Príťažlivé jednoaktovky
Trvalejšie miesto v repertoári anglických divadiel si však získali Havlove kratšie hry, jednoaktovky Audiencia, Vernisáž a Protest.
Zdanlivo sa tieto krátke stretnutia dvoch či troch osôb zdajú menej zložité ako dlhé diela; v skutočnosti sú jemne prepracované opakovania a presuny moci psychologicky príťažlivé pre hercov, režisérov i divákov.
Istá britská divadelná spoločnosť sa vyznamenala tým, že inscenovala takmer všetky hry Václava Havla - Orange Tree Theatre v Richmonde pri Londýne pod vedením Sama Waltersa. Naposledy - v roku 2003 - to bola premiéra Žobráckej opery.
Waltersa stále baví rozprávať historku, ako získal v roku 1989 putovné štipendium a navštívil obliehaného českého dramatika, aby s ním predebatoval jeho diela - a našiel Havla pohrúženého do oveľa väčšej drámy na celoštátnej scéne.
V New Yorku uvedú kompletné Havlovo dielo
V New Yorku uvedú kompletné Havlovo dielo
Havlove narodeniny si pripomenie aj divadelný New York, a to dokonca výnimočným divadelným počinom - uvedením kompletného Havlovho diela.
Včera, v deň Havlových sedemdesiatin, odštartoval havlovský festival českou kuchyňou, nevyhnutným pivom a živou muzikou.
Okrem šestnástich riadnych inscenácií sa od októbra do decembra uskutočnia početné čítania, diskusie a iné sprievodné akcie. Havel, ktorý príde do Ameriky na pozvanie Kolumbijskej univerzity, sa na niektorých osobne zúčastní.
Festivalové predstavenia sa budú konať v brooklynskom Brick Theater a v Ohio Theater na manhattanskom SoHo. Kulmináciou „havlovskej sezóny“ bude decembrová americká premiéra Žobráckej opery v Millerovom divadle Kolumbijskej univerzity.
V jednom prípade pôjde o svetovú premiéru (aktovka Motormorphosis, kedysi súčasť Autostopu, na ktorom Havel spolupracoval s Ivanom Vyskočilom), u piatich o premiéru hry v anglickom jazyku, po prvý raz sa predstaví aj päť nových prekladov.
(zu)
Divadlo na tahu začína v nedeľu Žobráckou operou
Divadlo na tahu začína sezónu Žobráckou operou
Intelektuálne hry Václava Havla nikdy netrhali divácke rekordy, dokonca ani v Čechách. Medzi jeho najhranejšie texty patrí určite odľahčený príbeh z podsvetia o lži, ktorá víťazí nad pravdou - Žobrácka opera. V roku 2005 ju inscenoval režisér Michal Lang v pražskom Švandovom divadle. Najmä tesne po revolúcii sa hrali viaceré hry aj v iných českých i slovenských divadlách.
Havlove hry sa uvádzajú predovšetkým v Divadle na tahu. Takto sa v polovici 70. rokov označili vyznávači hier Václava Havla, ktorí naštudovali vtedy už zakázanú Žobrácku operu a predviedli ju asi trom stovkám divákov v sále pohostinstva v Horných Počernicích.
Iniciátorom tejto „svetovej premiéry“ bol vtedajší javiskový majster z Divadla Na zábradlí Andrej Krob, ktorý za týmto „havlovským“ divadlom stojí dodnes. V rokoch 1991 - 1998 Divadlo na tahu postupne uvádzalo viaceré Havlove hry, vrátane premiér ako Horský hotel.
Svoju 31. sezónu otvorí toto divadlo bez stáleho pôsobiska v nedeľu 8. októbra inscenáciou Žobráckej opery, ktorá sa uskutoční v Divadle Na zábradlí.
(zu)
Autor: BARBARA DAY, Londýn (Autorka je teatrologička a bohemistka)