ILUSTRAČNÉ FOTO SME – PAVOL FUNTÁL |
ej, ako odborníci pôvodne plánovali. Spoločnosť si podľa hovorcu Miloša Čikovského na zníženie strát zoberie prevádzkový úver.
Jednou z príčin strát je podľa ministerstva väčšia spotreba trakčnej nafty, zvýšenie jej ceny a väčší odber elektriny. Zásluhu na vyššej spotrebe energií má podľa ministerstva aj dlhšia tohtoročná zima. Pohonné látky a elektrina podľa rezortu predražili chod spoločnosti asi o 100 miliónov korún.
Ďalším zdrojom červených čísel je modernizácia desiatok kilometrov tratí.
Železničná spoločnosť v tomto roku zároveň počíta s výpadkom asi 125 miliónov korún len na cestovnom. Pre spomalené vlakové spoje totiž časť ľudí radšej cestovala autobusmi. Napríklad na linke medzi Trnavou a Bratislavou sa čas jazdy z pôvodných 40 minút predĺžil minimálne o tretinu.
Celkové náklady Železničnej spoločnosti sa tento rok podľa rezortu vyšplhajú na 9,2 miliardy korún.
Vlani mal slovenský osobný vlakový prepravca o takmer 360 miliónov korún nižšiu stratu, takmer 531 miliónov. Spoločnosť však záporný hospodársky výsledok odhadovala na viac ako 987 miliónov. „Strata sa znížila, lebo sme našli vnútorné rezervy a došlo aj k odpredaju určitej časti majetku,“ povedal Čikovský. Súčasné odhadované straty naberú reálnejšie kontúry potom, čo štát spoločnosti zaplatí za vopred zmluvne dohodnuté výkony služieb vo verejnom záujme. Bude to asi 4,5 miliardy korún. „Zatiaľ v tom nevidíme problém, pravdepodobne bude vyplatená celá suma,“ povedal František Perutka z ministerstva dopravy.
V budúcom roku maximálnu stratu Železničnej spoločnosti rezort dopravy odhaduje na 250 až 500 miliónov korún. „V celej Európe sú straty železničných spoločností prirodzené,“ povedal Čikovský. Napríklad České dráhy vlani vykázali stratu viac ako 778 miliónov korún. Spoločnosť však spravuje aj nákladnú dopravu, ktorá českým dráhám prináša pravidelne zisky. Vlani to boli vyše dve miliardy slovenských korún.
Na Slovensku v roku 2004 dosiahol vtedy ešte spojený nákladný prepravca, dnes spoločnosť Cargo a osobný prepravca straty viac ako 1,4 miliardy korún. Keď k obom prepravcom patril ešte aj správca koľajníc, v súčasnosti samostatná štátna spoločnosť Železnice Slovenskej republiky, strata pre rok 2003 predstavovala viac ako 4,8 miliardy korún.
Autor: lh