Maroš Rovňák: Krásne smrti. |
Názov výstavy Ikonotropia v bratislavskej Open Gallery označuje nesprávnu interpretáciu historického mýtu. Každá doba má vlastný výklad pravdy a dobra. Maroš Rovňák upozorňuje na ich relatívnosť a zaujíma vlastné stanovisko.
Najstarším vystaveným dielom je cyklus fotografií a digitálnych tlačí Byť ženou je blízko bolesti, ktorý dokumentuje autorov pokus vžiť sa do role a pocitov ženy. Rovňák sa snaží prekonať hranice vlastného pohlavia, a tým i striktne bipolárne vnímanie sexuality. Pre dokonalú premenu mu nestačí len sa prezliecť do ženských šiat - autor berie pokus veľmi vážne a v snahe vžiť sa do pôrodných bolestí si necháva na telo vypáliť jazvu v podobe ľudského embrya.
Kritika inštitúcie cirkvi je hlavným motívom aj ďalšieho diela, videa z performancie Matka neviestok. Autor oblečený v červenom korzete a krinolíne, s tvárou i dlaňami natretými krvou, stojí za kazateľským pultom a prednáša biblické texty z Mojžišových kníh.
Textilné korzety, vyšívané kresťanskými symbolmi, vznikli ako reakcia na verejnú diskusiu o registrovanom partnerstve osôb rovnakého pohlavia. Autor ich venoval predstaviteľom KDH (Korzet pre J. Čarnogurského, Korzet pre P. Hrušovského). Nevedno, či išlo o kurátorský zámer, no diela sú tu označené len stručným súborným názvom Korzety. Náhodnému návštevníkovi výstavy takto, žiaľ, uniká kontext a celkový význam diela.
V cykle fotografií Krásne smrti zobrazuje autor mladých ľudí v posmrtných pózach - námet možno trochu morbídny, no efekt je prekvapivo poetický, oplývajúci zvláštnou frivolnosťou. Morálnym aspektom smrti sa Rovňák zaoberá vo videu, v ktorom znázorňuje smrť Jana Palacha.
Najnovšie dielo predstavuje súbor manipulovaných fotografií Bez názvu s figuratívnymi i krajinnými námetmi a video Nezabudnúť ťa. Stáť! Zanechajú silný dojem - silný a pochmúrny, tak ako i ostatné vystavené diela.
Autor: SILVIA PEŤKOVÁ (Autorka je výtvarná teoretička)