j dráhy medzi centrom Mníchova a letiskom je teraz neistá.
„Nešťastie je vodou na mlyn všetkým skeptikom,“ napísal včera nemecký denník Die Welt. Podľa kritikov je Transrapid pridrahý a stráca na konkurenciu, akou sú francúzske rýchlovlaky TGV či nemecké expresy ICE.
Magnetický vlak, ktorý má rýchlostný rekord 450 kilometrov za hodinu, doteraz fungoval bez vážnejších problémov 25 rokov. „Takáto nehoda sa už nesmie opakovať,“ povedal minister dopravy Wolfgang Tiefensee. Zároveň podporil pokračovanie projektov v Bavorsku a Číne. Ich realizácia sa podľa všetkého oddiali.
Jediná komerčne využívaná trať Transrapidu funguje medzi Šanghajom a jeho letiskom Dupong. Na vyše 30-kilometrovej trati prepravil rýchlovlak už osem a pol milióna cestujúcich.
Na miesto nešťastia hneď dorazila delegácia z Číny, ktorá sa chcela presvedčiť, či niečo podobné nehrozí aj u nich. Takáto havária však nie je v Šanghaji technicky možná. Súpravy kontroluje bezpečnostný systém a nemôžu sa pohybovať súčasne.
Čína zvažuje, že vybuduje trate na magnetických koľajniciach aj na iných miestach. Zatiaľ preveruje, či sa Transrapid finančne vyplatí. Vlani aj po znížení ceny lístka dosiahla strata viac než 10 miliónov eur. Podľa expertov by pomohlo predĺženie trasy asi o 160 kilometrov na druhé letisko Šanghaja Chang-ču.
Za ďalšie možnosti pre Transrapid lobovala počas májovej návštevy v Číne aj kancelárka Merkelová.