Aj krajiny - rovnako ako firmy a ich produkty - existujú v konkurenčnom prostredí. Dennodenne musia súťažiť so susediacimi štátmi a s regiónmi o priazeň turistov, zahraničných investorov či odberateľov. Preto je potrebný konzistentný a profesionálny "country branding".
Mnohé krajiny - popri oficiálnych insígniách, ako sú štátny znak, vlajka a podobne - používajú aj iné symboly a znaky, ktoré krajinu pomáhajú ľahšie identifikovať a odlišovať od iných štátov a regiónov. Pravda, tak ako pri klasickom brandingu, aj tu ide o to, aby symbol mal niečo spoločné s realitou, ktorú reprezentuje, aby to bolo niečím výnimočné a aby to bolo relevantné a sympatické tak pre obyvateľov danej krajiny či regiónu, ako aj pre cudzincov. Napríklad branding Škótska vychádza z whisky, tartanu, golfu a zo starovekých hradov, výsledkom čoho sú tri kľúčové hodnoty: trvácnosť, dramatickosť a ľudskosť. Branding Španielska zas stavia na priateľskosti, slnku a na dovolenkovaní pri mori.
Jedným z príkladov excelentného brandingu je Kalábria. Symbolom tohto regiónu Talianska je totiž feferónka. Isteže, štipľavými papričkami sa môžu pochváliť aj v Mexiku či Maďarsku, no "peperoncinom" je predchnutý doslova celý život letnej Kalábrie. Nie je to totiž umelý symbol, ktorý by sa objavil nanajvýš na bilbordoch či na rôznych viac-menej nepraktických príveskoch. V Kalábrii sú to zväzky feferóniek visiace na okeniciach, feferónky čerstvé, sušené, mleté. Je to tiež feferónková klobása, feferónková čokoláda, feferónková marmeláda a rôzne feferónkové zmesi, ktoré predavači ponúkajú pod názvom Kalábrijská viagra. Každý tu totiž verí v ich afrodiziakálnu moc. Niet divu, že v Kalábrii sa nachádza Academia del Peperoncino, že sa tu každoročne usporadúva Peperoncino festival, skrátka, že Kalábria feferónkami žije.
Aký to smutný kontrast oproti mŕtvemu, umelému symbolu Slovenska.
Autor: Marian Timoracký, marketingový konzultant