Najväčšie dopravné lietadlo Airbus A380 má dve poschodia s výškou 24,1 metra. Jeho dĺžka je 73 metrov a ropätie krídiel 78,9 metra. V konfigurácii iba s jednou triedou by vedelo prepraviť až 840 ľudí, v pravdepodobnejšej úprave s prvou a ekonomickou triedou odvezie 555 ľudí. Zdvihne 548 ton a doletí až do vzdialenosti 15–tisíc kilometrov.
FOTO – AP
BRATISLAVA - Najväčšie dopravné lietadlo na svete Airbus A380 opäť firma nevyrobí a nedodá v termíne. Oznámila, že má problémy s kabelážou.
Vedúci európsky letecký a kozmický koncern EADS ďalšie odklady dodávok lietadla oficiálne potvrdil, nový termín však neupresnil. V kuloároch sa hovorí o šesťmesačnom posune.
EADS zmenil termín dodávok už tretí raz. Začiatkom roku 2005 nedočkavým zákazníkom oznámil, že sa výroba oneskorí o pol roka. V júni tohto roka ohlásil Airbus ďalšie meškanie, čo spôsobilo prepad akcií EADS a personálne zemetrasenie v jeho vedení.
„Pri takej náročnej konštrukcii, akou je výroba A380, sa môže vyskytnúť veľké množstvo chýb. Myslím, že pôvodné plány boli až veľmi optimistické,“ povedal redaktor českého časopisu Letectví a Kosmonautika Petr Kolman. Pôvodne mal mať A380 premiérový let na trase Londýn - Singapur - Sydney v decembri pod farbami Singapurských aerolínií, ktoré si objednali desať týchto superlietadiel.
Airbus môže prísť o miliardy
Sústavné odsúvanie dodávky nahnevalo najväčšieho zákazníka, leteckú spoločnosť Emirates Airlines, ktorá oznámila, že prehodnotí zákazku na kúpu 45 lietadiel. Aerolinky sa vyjadrili, že kúpa je teraz „vo vzduchu“ a manažment zvažuje, že ju zruší. Pri cene 250 miliónov eur za kus, v prepočte 9,3 miliardy korún, by malo ísť o obchod za približne 418 miliárd. Pri objednávke väčšieho počtu lietadiel však poskytujú výrobcovia výrazné zľavy.
Vývoj A380 stál asi 12 miliárd eur. Strata zákazky od Emirates by bola pre spoločnosť veľkou ranou. Podľa Kolmana by ju to mohlo aj položiť. Airbus má zatiaľ zákazky na 149 strojov, potreboval by však predať aspoň 300 kusov, aby pokryl náklady na vývoj. „Avšak skôr si myslím, že Emirates robia len rozruch, aby svet videl, že na Blízkom východe bude najväčšie dopravné lietadlo sveta a že na to majú,“ povedal Kolman. Arabské aerolinky by museli totiž podľa neho začať rokovať s konkurenčným výrobcom lietadiel Boeing, čo by bolo zložité. Keďže rátajú s určitou kapacitou, ktorú mali objednanú v Airbuse, museli by nakúpiť viac lietadiel typu Boeing, ktoré sú menšie. „Je veľmi málo pravdepodobné, že by Boeing stihol vyrobiť a dodať tieto lietadlá načas. Emirates chcú skôr dohodnúť nejakú zľavu za omeškanie,“ myslí si Kolman.
Konkurencia pre Boeing
Superjumbo A380 na svete vo veľkosti nemá konkurenciu. S dvomi palubami a kapacitou 555 cestujúcich je asi o 30 percent väčšie ako najväčší Boeing 747-400. Ak začne lietať, bude to podľa Kolmana vlajková loď európskeho leteckého priemyslu. „Bude dokazovať, že nie sme závislí iba od Ameriky.“
Na A380 sa vyhranili dva názory. Jedna skupina tvrdí, že to bude obrovský pokrok v doprave, druhá si je istá, že takéto zbytočne veľké lietadlo nenájde využitie. Dĺžka lietadla je 73 metrov a rozpätie krídiel 78,9 metra.
Z európskych aerolínií o stroj prejavili záujem iba nemecká Lufthansa a francúzske Air France. „Mať také lietadlo je totiž problém. Letísk, ktoré to kapacitne zvládnu, a ktoré majú špeciálne tunely, aby cestujúci mohli vystupovať z dvoch palúb naraz, nie je veľa. V Európe sú to len letiská v Paríži, Frankfurte a Londýne,“ povedal Kolman. Na celom svete je približne 40 letísk, ktoré majú alebo budujú terminály schopné prijať Airbus A380.