Minister dopravy Ľubomír Vážny chce presadiť na budúci rok vyššie ceny diaľničných nálepok.
FOTO – ČTK
Peter Barek, generálny riaditeľ ministerskej sekcie dopravnej infraštruktúry, zvýšenie cien zdôvodňuje tým, že cena diaľničných nálepiek sa za posledné 2 roky nemenila. „Návrh tak bude odrážať infláciu za posledné roky, zohľadní rozsah siete a zvyšujúce sa náklady na prevádzku.“
O návrhu cien pre motorové vozidlá nad 3,5 tony sa nechcel vyjadrovať. „Je predčasné o tom hovoriť, pripravené sú dva varianty. V návrhoch pána ministra však budú rozumné čísla,“ povedal.
Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík nechcel návrh komentovať. „Spoločnosť pripravuje svoj nový finančný plán, návrh je vecou ministra,“ povedal. Príjmy z nálepiek idú spoločnosti, ktorá predkladá ministerstvu svoje vlastné návrhy na zvýšenie. V roku 2006 ráta s ročným príjmom vyše 1,9 miliardy korún, čo je nárast o takmer 12 percent. Cenník diaľničných nálepiek je však regulovaný štátom a stanovuje ho každoročne nariadením vláda. „Ide teda o politické rozhodnutie,“ povedal Jánošík.
Z ekonomického hľadiska je cena diaľničnej nálepky najmä pre vozidlá nad 12 ton podľa Jánošíka nízka. „Naše požiadavky sú, samozrejme, vyššie.“ Nákladné automobily zaťažujú cestné komunikácie niekoľkonásobne viac a rastú náklady na údržbu. „Štyridsaťtonový kamión zaťažuje cestný povrch približne 60-tisíckrát viac ako osobný automobil,“ povedal na konferencii o elektronickom mýte e-Toll Peter Schlosser zo Slovenskej správy ciest.
Slovensko sa musí pri stanovení cien riadiť európskou smernicou. Preto v roku 2002 zaviedlo len tri kategórie vozidiel a vodiči si môžu kúpiť už aj nálepky na kratší čas. Európska únia však upozorňuje, že ceny slovenských nálepiek na rôzne časové obdobie nie sú proporcionálne.
Slovensko chce od roku 2008 zaviesť systém elektronického mýta, ktorý by mal nálepky nahradiť a zvýšiť príjmy Diaľničnej spoločnosti. V budúcnosti by mal systém platiť aj pre osobné autá.
Autor: vf