Podľa údajov Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou tento rok zdravotnú poisťovňu zmení asi desaťkrát viac ľudí ako vlani - vyše pol milióna. Poisťovne oslovovali klientov aj inzerciou. Súťaž o klientov zdynamizoval príchod dvoch nových poisťovní - Union zdravotnej poisťovne a Európskej zdravotnej.
Kým vlani poisťovne ponúkali rôzne výhody, zľavy a vitamínové balíčky, teraz sa v kampani zamerali na prevenciu. Sľubujú, že poistencom budú pripomínať preventívne prehliadky a že preplatia niektoré nepovinné očkovania. Najviac informácií o poisťovniach sa dá nájsť na ich webových stránkach.
Pre poistenca je dôležité, či má zmluvného lekára blízko bydliska, alebo zamestnania, či je lekár kvalitný, ako ďaleko je pobočka alebo expozitúra poisťovne, či dostane v pobočke informácie rýchlo a bez problémov a či sa na linku poisťovne dovolá. Čoraz viac stúpa záujem o sprostredkovanie informácií prostredníctvom webu.
Kvalita poisťovne sa prejavuje aj v tom, ako dlho jej poistenci čakajú na operácie alebo vyšetrenia a či lekár, s ktorým uzatvorila zmluvu, je dobrý a či dokáže poistencovi pomôcť pri výbere vhodného lekára, ako rýchlo schváli kúpeľnú liečbu. Informácie o poradovníkoch a kvalite lekárov dostupné nie sú, hoci ich poisťovne mali tento rok zverejňovať. Odpovede na to, aké čakacie lehoty majú poisťovne, nájdete v našej prílohe.
Komunikácia s poisťovňami je možná cez bezplatné alebo zvýhodnené linky. Podľa skúseností našich čitateľov dobre funguje telefonická linka Dôvery. Union v prípade preventívnych prehliadok ponúka rýchlu komunikáciu cez sms. Poisťovne zriadili na weboch internetové poradne, najaktívnejšiu má Všeobecná zdravotná.
Všetky poisťovne sprístupnili účet poistenca cez internet. Z informácií na účte poistenec zistí koľko a ktorému lekárovi poisťovňa za neho zaplatila, nájde tam údaje aj o liekoch, ktoré užíval. Prístup k účtu je bezplatný.
Na weboch sú aj zoznamy lekárov, s ktorými majú poisťovne uzatvorené zmluvy.
Dostupnosť poisťovne poistenec môže zhodnotiť podľa počtu pobočiek a expozitúr, Európska zdravotná sľubuje, že niektoré pobočky budú otvorené až do deviatej večer.
Kvalitu lekárov a zdravotníckych zariadení doteraz hodnotila jedine Všeobecná zdravotná, výsledky zverejnila na webovej stránke. Ide však len o pilotný projekt a údaje sú len orientačné. Kritériá na hodnotenie kvality by sa po kritike poskytovateľov mali upraviť.
Individuálne zdravotné poistenie dnes zdravotné poisťovne neponúkajú, v ponuke ho má poisťovňa Union.
Stornovanie prihlášky nie je jednoduché
Ak poistenec podpíše prihlášku do zdravotnej poisťovne, nemôže ju neskôr stornovať. Podľa zákona poisťovňa nemusí vyhovieť žiadosti o stornovanie. Poisťovňa môže prihlášku zrušiť, ak sa tak sama rozhodne a to najneskôr do 30. 9. 2006. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou vyzýva poistencov, aby boli obozretní pri podpisovaní a dávali pozor komu a na čo dávajú súhlas na spracovanie osobných údajov.
Pred podpisom prihlášku treba najprv celú prečítať, ak nie je na vyhláške výklad, musí byť poistenec poučený zdravotnou poisťovňou alebo maklérom.
Z pôvodnej poisťovne sa poistenec odhlasovať nemusí, urobí to za neho nová poisťovňa. Do konca roka je poistenec poistený ešte v pôvodnej poisťovni. Nový poistný vzťah vzniká od januára. Pri podpisovaní prihlášky si poistenec necháva pôvodný preukaz, ten platí do konca roka.
Do 8. januára musí poistenec vrátiť pôvodnej poisťovni preukaz poistenca, taktiež aj európsku kartu poistenca. Zmenu poisťovne musí oznámiť zamestnávateľovi, svojmu praktickému lekárovi, pediatrovi, gynekológovi a zubárovi.
Zdravotnú poisťovňu si môžete vyberať podľa:
počtu zmluvných lekárov vo vašom okolí
dostupnosti pobočky vo vašom okolí
čakacej lehoty na plánované operácie
komunikácie s poistencom
iných výhod, ktoré ponúka