Cesty Horehroním sú dlhé a úzke. Sem-tam sa prevetrá dajaké osobné auto s breznianskou značkou, ale inak samé kamióny s kalamitným drevom a chodci na ceste.
"A ako inak by som sa dostala na Mašu?" hovorí pani stredného veku pochodujúca s veľkou taškou po ceste medzi Vaľkovňou a Pohorelskou Mašou.
Vo Vaľkovni podľa posledného sčítania v roku 2001 vlastnilo auto len 15,4 percenta rodín. Starostka Mária Bobáková však hovorí, že sčítanie je jedna vec a realita druhá. "Ak nerátame ľudí nad 60 rokov, tak auto majú takmer všetci," tvrdí.
Miestni nakúpili po 2 - 3 tisícky staré škodovky a ruské žigulíky. Na polícii ich neprihlásili, ale jazdia. "Ostatných približne desať rodín majú nové autá," hovorí starostka, ktorá sama jazdí na bicykli.
Mladý muž v neďalekej Pohorelskej Maši natiera bránu pred veľkým rodinným domom s prázdnym dvorom. "Nie, nemáme auto, ale vedľa majú. Žiguli," hovorí.
Starosta Pohorelej, ktorá má 2500 obyvateľov, Ján Šulej hovorí, že áut je v dedine dosť. Nové, prevažne Fabie a Octavie, má asi tretina z 300 mobilných pohorelských domácností. Osobné auto má podľa neho asi každá tretia rodina. "Ľudia si pokúpili staré škodovky a žigulíky a využívajú ich najmä na práce v lese a na poliach. Niekoľko rodín majú aj po dve autá, ale väčšinou je jedno z nich pracovné."
Ľudia v nezamestnanosťou postihnutom Horehroní sa museli prispôsobiť. Medzi dedinkami vzdialenými často len štyri-päť kilometrov sa presúvajú peši a v lete na bicykloch. V zime využívajú najmä autobusy a vlak, tzv. lokálku.
Vraky, ktoré v mestách väčšinou končia na šrotoviskách, sa v dedinách stávajú predmetom ľudovej tvorivosti a slúžia ďalej. Autá bez technických preukazov normálne jazdia po cestách a Moskvič, vo verzii kabrio s nákladnou korbou, na ceste nikoho neprekvapuje.
Na vlastné oči môžete vidieť, že ľahšie náklady, ako napríklad 50-kilogramové vrecká cementu, prevezú ľudia aj na bicykli.
Ročne u nás pribudne 5 % áut
Posledné miesto Slovenska v tabuľke krajín únie v počte áut na tisíc osôb a výrazné zaostávanie mohlo zapríčiniť aj zreálnenie počtu áut u nás. Pred rokom 2004 sme nezaostávali tak výrazne, krajiny ako Estónsko, Poľsko, Lotyšsko, Litva boli za nami. Pred rokom 2004 to však boli len papierové údaje.
Do konca roka 2004 si totiž museli vodiči vymeniť staré ŠPZ za nové. Zhruba 300-tisíc áut polícia vyradila z evidencie, lebo ich majitelia si neprišli vymeniť staré ŠPZ.
Hoci v roku 2004 a 2005 predajcovia predali na Slovensku každý rok skoro šesťdesiattisíc osobných áut, v policajných evidenciách počet osobných áut klesol v tých rokoch z 1,4 na 1,3 milióna.
Na Slovensku pribudne ročne zhruba päť percent osobných áut, v krajinách s najväčším prírastkom vyše desať percent ročne. Podľa Ujhelyho je príčinou slabej motorizácie malá kúpna sila. (rf)
Počet áut na 1000 obyvateľov
Belgicko | 387 | 467 |
Cyprus | 304 | 448 |
Česko | 234 | 373 |
Dánsko | 309 | 354 |
Estónsko | 154 | 350 |
Fínsko | 388 | 448 |
Francúzsko | 414 | 491 |
Grécko | 170 | 348 |
Holandsko | 367 | 429 |
Írsko | 226 | 385 |
Litva | 133 | 384 |
Lotyšsko | 106 | 297 |
Luxembursko | 477 | 659 |
Maďarsko | 187 | 280 |
Malta | 298 | 525 |
Poľsko | 138 | 314 |
Portugalsko | 258 | 572 |
Rakúsko | 388 | 501 |
Slovensko | 166 | 222 |
Slovinsko | 289 | 456 |
Nemecko | 445 | 564 |
Španielsko | 309 | 454 |
Švajčiarsko | 419 | 456 |
Taliansko | 483 | 581 |
Veľká Británia | 359 | 463 |
Ďalšie štáty zóny voľného obchodu
Island | 468 | 599 |
Lichtenštajnsko | 594 | 692 |
Nórsko | 380 | 429 |
Švajčiarsko | 442 | 514 |