Problémom Slovenskej pošty nie sú len dlhé rady. FOTO - ARCHÍV SME
BRATISLAVA - Služby Slovenskej pošty sa rokmi nezlepšujú. Okrem dlhých radov na poštách a často neochotného personálu veľmi častou výhradou k jej službám je, že doručovatelia hádžu ľuďom oznámenie o doporučených zásielkach do schránok, aj keď sú doma.
Mira Krausová je už dva roky na materskej dovolenke. "Ani raz sa mi nestalo, žeby poštár zazvonil doma, vždy nám nechá oznámenie v schránke a ja som nútená ísť pre zásielku na poštu," hovorí.
"Okrem toho máme rovnaké iniciály krstných mien s manželom. Poštár napíše na oznámenie, len M. Kraus a veľakrát sa nám stalo, že išiel manžel na poštu po list, ktorý bol určený mne a nechceli mu ho vydať," sťažuje sa Krausová.
Podľa hovorkyne Slovenskej pošty Bely Lisákovej je povinnosťou poštárov pokúsiť sa doručiť zásielku do vlastných rúk. Až keď adresát nie je doma, doručovateľ zanechá v schránke oznámenie o uložení zásielky na pošte.
"Na oznámení je okrem iných údajov doručovateľ povinný uviesť aj dôvod nedoručenia a označenie pošty, na ktorej si má adresát zásielku vyzdvihnúť," povedala Lisáková.
Božena Stašenková z Asociácie spotrebiteľských subjektov tvrdí, že nejde o systémovú chybu pošty. "Na vine je nekvalitná práca niektorých doručovateliek," hovorí.
Na spotrebiteľské organizácie sa podľa Stašenkovej obracajú najmä ľudia, ktorým vôbec neoznámili, že zásielku dostali. Zásielka sa potom vrátila odosielateľovi s pečiatkou "adresát neznámy".
Nespokojný spotrebiteľ môže reklamovať služby na ktorejkoľvek pošte na predpísanom tlačive. Vyjadrenie musí dostať do tridsiatich dní.
"Pošta je licencovaná, a preto si nemôžeme dovoliť nekvalitu," tvrdí Lisáková. Otázne je, ako sťažovateľ dokáže, že v čase príchodu poštára bol doma a mohol zásielku prebrať. Podľa Lisákovej je to tvrdenie proti tvrdeniu, ktoré je ťažko dokázateľné. "Máme prepracovaný mechanizmus vnútornej kontroly, ktorý poštára na základe sťažnosti preverí a pri preukázaných nedostatkoch personálne rieši."
Minulý rok riešila Slovenská pošta vyše deväťtisíc reklamácií na výkon univerzálnej poštovej služby, z čoho skoro šesťtisíc bolo opodstatnených.
Kde sa sťažovať na služby poštyZákladná zásada pri akejkoľvek reklamácii je sťažovať sa na mieste, kde došlo k poškodeniu spotrebiteľských práv.
V prípade nespokojnosti s poštovými službami sa treba najprv sťažovať na pošte alebo Poštovom regulačnom úrade.
Regulačný úrad je štátny orgán, ktorý má v kompetencii aj vybavovanie sťažností. Reklamáciu môže postúpiť pošte na vybavenie, ale do tridsať dní o tom musí sťažovateľa upovedomiť. Pošta musí odpovedať na reklamáciu tiež do tridsiatich dní.
V každej pobočke si možno vyžiadať špeciálne reklamačné tlačivo. "Máme prepracovaný mechanizmus vnútornej kontroly, ktorý na základe sťažnosti preverí poštára alebo pobočku a pri preukázaných nedostatkoch personálne rieši," povedala hovorkyňa Slovenskej pošty Bela Lisáková.
Ak nie je spotrebiteľ spokojný s tým, ako pošta reklamáciu vybavila, môže sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Podľa hovorkyne inšpekcie Danuši Krkošovej môže inšpekcia zakročiť najmä v prípadoch prieťahov pri reklamácii.
Spotrebiteľ sa môže obrátiť aj na spotrebiteľské občianske združenia, ktoré poradia ďalší postup, poprípade ponúknu právne rady.
Minulý rok Slovenská pošta riešila vyše deväťtisíc reklamácií, z toho skoro šesťtisíc bolo opodstatnených. "Najčastejšími príčinami reklamácií bolo dodávanie zapísaných zásielok, ich poškodenie, úbytok obsahu alebo zničenie," dodáva Lisáková.
Zásady reklamovania na pošte
Reklamácia je písomná žiadosť o nápravu nedostatku.
Reklamovať možno:
dodanie zapísanej zásielky poškodenie, úbytok obsahu alebo zničenie zapísanej zásielky iné nedostatky dodanie obyčajnej listovej zásielky Reklamáciu možno podať vyplnením údajov na predpísanom tlačive na ktorejkoľvek pošte. Reklamáciu poškodenia zásielky, ktoré nebolo zrejmé pri jej dodaní, možno uplatniť len na dodávacej pošte.
Reklamáciu možno podať do šiestich mesiacov od podania zásielky.
Za podanie reklamácie sa neplatí.
Pošta ukončí reklamačné konanie do 30 kalendárnych dní, maximálne do 60 dní.
Výsledok reklamačného konania oznamuje písomne.
Sťažnosti na Poštový regulačný úrad
V poslednom štvrťroku 2005 bolo podaných na Poštový regulačný úrad 15 sťažností. Z toho bolo opodstatnených 8 a neopodstatnených 3 reklamácie.
Opodstatnené sťažnosti
nespokojnosť s priebehom a výsledkom reklamačného konania, neprofesionálne správanie zamestnancov k používateľom poštových služieb a ich kvalifikácia, oneskorené dodanie poštových zásielok v tuzemskom styku, doposielanie poštových zásielok na pôvodnú adresu. Neopodstatnené sťažnosti
nedoručenie (strata) poštovej zásielky, nespokojnosť s dĺžkou reklamačného konania. Právomoci Slovenskej obchodnej inšpekcie pri reklamácii
Inšpekcia nie je oprávnená vstupovať do reklamačného konania, posudzovať reklamovaný tovar ani rozhodovať o opodstatnenosti reklamácie.
SOI môže preverovať
prijatie reklamácie, prítomnosť pracovníka (povereného vybavovať reklamácie), dodržiavanie lehôt na vybavenie reklamácií, vydanie dokladu o uplatnení reklamácie a o spôsobe jej vybavenia, vedenie evidencie o reklamáciách, dodržiavanie informačných povinností o rozsahu, podmienkach a spôsobe reklamovania. Užitočné adresy
Slovenská pošta, a. s.
Partizánska cesta č. 9, 975 99 Banská Bystrica 1
Zákaznícky servis
Tel: 0800/122 413 - bezplatne z pevnej siete 02/49 22 24 13
Fax: 048/411 52 08, 048/414 14 71
E-mail: zakaznickyservis@slposta.sk
Poštový regulačný úrad
Ulica 1. mája č. 16, 010 01 Žilina 1
Tel: 072/352 57
Fax: 072/340 43
E-mail: postovy.urad@posturad.sk
Ústredný inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie
Poštový priečinok 29
Prievozská 32
827 99 Bratislava 27
Asociácia spotrebiteľských subjektov Slovenska
Ul. 17. novembra 14, 06401 Stará Ľubovňa
Tel/fax : 052/43 26 047
E-mail: asociaciask@stonline.sk
www.spotrebiteliask.sk
Kto môže poštu prebrať
Ak nemožno zásielku dodať adresátovi, pošta ju dodá oprávnenému prijímateľovi. Tým je buď prvotný prijímateľ, alebo náhradný prijímateľ.
Prvotný prijímateľ
Je ním manžel alebo manželka adresáta. (Ak nemajú rovnaké priezvisko, musí pošte predložiť doklad potvrdzujúci ich vzťah.)
Jeden z rodičov adresáta.
Tento spôsob sa netýka zásielok určených do vlastných rúk. Pri tom si treba vybaviť splnomocnenie na všetky druhy zásielok.
Náhradný prijímateľ
Je osoba, ktorá býva s adresátom v tom istom byte, sused, správca alebo vlastník domu. Adresát ich určí písomným poverením, ktoré vypíše na svojej dodávacej pošte. Neplatí však pre zásielky do vlastných rúk, poistené zásielky nad 5000 Sk a poštové poukazy nad 5000 Sk. Poverenie platí tri roky a za jeho vybavenie si pošta účtuje poplatok.
Chorý príbuzný môže kohokoľvek splnomocniť Dlhodobo chorí a starší ľudia môžu splnomocniť ktorúkoľvek dospelú osobu, aby im preberala dôchodok alebo iné zásielky. Nemôže však žiadať, aby pošta posielala zásielky na adresu splnomocnenca.
Splnomocnenec môže preberať poštu na základe originálu splnomocnenia overeného notárom alebo vystaveného na ktorejkoľvek pošte.
V splnomocnení musí byť vyznačené, či platí aj pre zásielky do vlastných rúk. Na základe splnomocnenia môže pošta vydať preukaz splnomocnenca. Preukaz platí maximálne tri roky. Jedným splnomocnením možno splnomocniť najviac tri osoby naraz, ale vždy tak, aby každá z nich bola oprávnená prijímať zásielky samostatne.
Čo má obsahovať splnomocnenie overené notárom
Slovenský text s jednoznačným oprávnením splnomocnenca preberať všetky zásielky splnomocniteľa.
Osoba splnomocniteľa a splnomocnenca musí byť v splnomocnení jednoznačne identifikovaná, a to menom, priezviskom a úplnou adresou, u splnomocnenca aj číslom dokladu totožnosti.
Formy splnomocnenia
Splnomocnenie na preberanie všetkých zásielok splnomocniteľa. Na základe takéhoto splnomocnenia nemožno preberať zásielky so službou "Do vlastných rúk",
Splnomocnenie na preberanie všetkých zásielok splnomocniteľa, v ktorom je osobitne uvedený súhlas aj na preberanie zásielok so službou Do vlastných rúk. Na základe takéhoto splnomocnenia možno preberať aj zásielky so službou "Do vlastných rúk",
Splnomocnenie, ktorým splnomocniteľ splnomocňuje určenú osobu na všetky právne úkony. Takéto splnomocnenie sa vzťahuje aj na preberanie zásielok so službou Do vlastných rúk.
Koľko stojí
Splnomocnenie na prijímanie zásielok
vydanie preukazu splnomocnenca vo fólii 85,00
vydanie preukazu splnomocnenca bez fólie 55,00
vystavenie druhopisu preukazu splnomocnenca
vo fólii 85,00
vystavenie druhopisu preukazu splnomocnenca bez fólie 55,00
Poverenie na prijímanie zásielok
vydanie preukazu poverenia vo fólii 85,00
vydanie preukazu poverenia bez fólie 55,00
prerokovanie a evidencia straty
preukazu poverenia 165,00
(zdroj: Slovenská pošta)