Peter Morgan pózuje s cenou Osella.
FOTO – IMAGE.NET
Kráľovská rodina sa utiahla na škótsky hrad Balmoral a nijako oficiálne nereagovala, čo nesmierne rozhorčilo obyvateľov. V tlači sa dokonca začali objavovať diskusie o opodstatnenosti monarchie. Blair ráznym zásahom a dôrazným nátlakom dosiahol, že kráľovná s rodinou oficiálne vyjadrila, že súcití so svojimi poddanými po smrti princeznej.
Stretli ste sa niekedy s kráľovnou osobne?
„Tak ako väčšina ľudí, osobne nikdy. V živote nás, Britov, je prítomná od nášho narodenia, takže každý k nej máme veľmi osobný vzťah.“
Ako ste zbierali podklady? Navštívili ste hrad Balmoral?
„Prirodzene, že nie, nie je prístupný verejnosti. Študoval som všetky dostupné podklady, oslovoval som desiatky ľudí, ktorí na Balmorale boli. Ako hostia alebo ako personál.“
Boli zhovorčiví?
„Väčšinou som sa obracal na tých, ktorých poznám a ktorí poznajú mňa, alebo ma odporučil niekto dôveryhodný. Prirodzene, keď som povedal, že pripravujem scenár pre film o smrti princeznej Diany, každý nadobudol podozrenie, že to bude nejaká bulvárna záležitosť a bolo treba veľmi citlivo vysvetľovať, o čo nám s režisérom Frearsom ide. Nie každý súhlasil, že sa so mnou stretne, ale napokon sme mohli vytvoriť celkom dôveryhodnú rekonštrukciu miesta i udalostí.“
Bolo riskantnejšie vykresliť kráľovnú Alžbetu II. alebo premiéra Tonyho Blaira?
„Je to naša licencia. Tak ako má niekto Jamesa Bonda alebo Mission: Impossible, my máme Tonyho. V roku 2003 sme pre televíziu nakrútili so Stephenom Frearsom ako režisérom a s Michaelom Sheenom v hlavnej role film Deal o tom, ako sa mladý ambiciózny politik Tony Blair dostal na čelo kandidátky labouristov. V Kráľovnej je starší, zrelší a premiér. Stephen urobil to najprirodzenejšie rozhodnutie, keď do jeho roly obsadil Sheena.“
Aké boli reakcie na nakrúcanie? Neusilovali sa vás labouristi alebo ľudia od dvora nejako ovplyvňovať?
„Nie, v podstate nikto nijako nereagoval. No u nás v Británii máme predsa zaručenú slobodu slova, tak ju využívame.“
Čo teraz, po premiére? Myslíte si, že kráľovská rodina je na váš film zvedavá?
„Ťažko povedať, lebo navonok, ako ukazujeme aj vo filme, musí byť nad podobné veci povznesená. Ak si film pozrú, nepôjdu naň do kina, takže sa o tom vlastne ani nedozvieme. No som presvedčený, že prinajmenšom princ Charles je veľmi zvedavý.“
Aký je váš osobný vzťah ako britského občana k monarchii a kráľovskej rodine?
„Technicky vzaté nie som občan, som poddaný Jej Veličenstva. Film nie je príspevkom do diskusie o oprávnenosti či zastaranosti monarchie. Britskú monarchiu si dnes nemožno predstaviť oddelene od kráľovnej Alžbety II. Táto mimoriadna žena dáva prastarej inštitúcii oprávnenie a zmysel.“
Kráľovnú často vo filmoch parodujú, nemali ste to pokušenie?
„My zobrazujeme kráľovnú nielen ako vládkyňu, ale i ako ženu, ľudskú bytosť, dcéru, manželku, matku, babičku. Spravidla ju takto vo filmoch ukazujú, ak ju chcú zosmiešniť, parodovať, vysmiať sa jej. Lenže o to nám nešlo. Zamerali sme sa na moment, keď kráľovská rodina po smrti Diany nijako oficiálne nereagovala, čo ju v očiach národa poškodilo.“
To však pomohlo Blairovi.
„Áno, mladý neskúsený premiér, tretí mesiac v úrade, svojím jednoznačným postojom a výzvou, aby kráľovná zaujala jasné stanovisko, vystúpil v tom čase na najvyššiu priečku obľuby. Bol vtedy populárnejší ako kedysi Churchill.“
Za posledné štyri roky sa však veci radikálne zmenili. Prečo?
„Neviem prečo, neviem ako, ale dnes je jasné, že Blair sa v premiérskom kresle neudrží ani do konca volebného obdobia, zatiaľ čo Alžbetu II. ľudia milujú a už dnes zaujala miesto medzi najvýznamnejšími britskými panovníkmi všetkých čias.“