Zamestnanci SkyEurope rušili piskotom a hlasnými rozhovormi tlačovú konferenciu Ryanairu, na ktorej írska firma predstavila svoje lietadlo s nápisom „zbohom skyeurope“
FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ
BRATISLAVA - „Zbohom skyeurope“ (bye bye skyeurope) je nový nápis na lietadle nízkonákladových aerolínií Ryanair. Írska spoločnosť takto na slovenské pomery nezvyčajným spôsobom zaútočila na svojho konkurenta SkyEurope.
Situácia vyvrcholila vo štvrtok. Ryanair totiž zvolal tlačovú konferenciu, na ktorej chcel týmto spôsobom „venovať“ jedno svoje lietadlo konkurentovi. Súčasťou súboja bolo aj to, že Íri prezentovali svoje lietadlo len pár hodín pred krstom nového lietadla SkyEurope s modelkou Adrianou Sklenaříkovou-Karembeu.
Manažéri ironizujú
Obe tlačové konferencie sa konali na bratislavskom letisku, slovenská firma sa teda rozhodla rušiť konferenciu súpera. Zamestnanci SkyEurope s čiapkami s logom firmy obsadili takmer celú reštauráciu, kde akcia prebiehala. Po jej začiatku nestíchli, práve naopak, a novinárom začali rozdávať darčeky.
„Mám rád veľké publikum, a to aj keď sú to ľudia zo SkyEurope,“ hovoril ešte pred začiatkom Tomasz Kulakowski z Ryanair. Dodal, že sa aspoň môžu naučiť, ako sa má robiť biznis.
Šéfa SkyEurope Christiana Mandla zas teší, že Ryanair berie SkyEurope tak vážne. „Znamená to, že robíme úspešný biznis,“ povedal. Nepáči sa mu, že ho chce jeho konkurent vytlačiť z trhu. Bojkot tlačovej konferencie konkurenta nepovažuje za neférový.
Predstavitelia Ryanairu zaútočili na SkyEurope už viackrát. Pred časom prišli napríklad s tým, že lietadlá slovenskej firmy sú podstatne staršie ako ich a že ceny leteniek sú u rivala vyššie. Okrem toho koncom júna vyzvali Íri rivala, aby zverejnil svoje „nelichotivé štatistiky presnosti letov“.
Mali by sa hanbiť?
Šéf marketingu Accenture Marek Gešo nechcel priamo hodnotiť marketingové stratégie jednej či druhej spoločnosti. „Osobne by som sa v komunikácii skôr prikláňal k zdôrazneniu vlastných silných stránok, než k priamym útokom na konkurenciu,“ povedal. Ako príklad spomenul reklamnú kampaň firmy Avis, ktorá bola v tom čase dvojkou na trhu. Ich reklamný slogan znel „Sme číslo dva, budeme sa viac snažiť“. „Je to učebnicový príklad, ako sa vyrovnať s tým, že nie ste jednotka na trhu a ako z toho spraviť výhodu,“ povedal Gešo.
Vyjadrenia Ryanairu proti konkurentovi nie sú v leteckom biznise novinkou. Rôzne odkazy si adresovali napríklad aj tradičné aerolínie British Airways a nízkonákladový easyJet.
Autor: ik