Sovietskeho zväzu rozpadla aj jej miestna distribučná sieť. Dnes tam naráža na lacnú konkurenciu z Číny.
„Trh v Rusku sa mení, modernizuje a stabilizuje. Navyše vzniká stredná trieda, ktorá tu dlho chýbala,“ povedal podpredseda predstavenstva Pavel Kopáček, ktorý prišiel do Moskvy otvoriť novú pobočku. Hlavným cieľom moskovského zástupcu bude obnoviť a rozvinúť distribúciu.
Výrobky z Jablonca sa dnes predávajú v niekoľkých mestách po celej krajine a na dvojmiliardových tržbách firmy sa podieľajú len niekoľkými percentami. Vedenie firmy má ambíciu získať pozície, ktoré tam mala pred viac ako 15 rokmi, keď obchody v Sovietskom zväze tvorili asi tretinu tržieb Jablonexu.
Jablonex nemá v Rusku vlastné predajne, jeho tovar môžu zákazníci získať len v obchodných domoch alebo butikoch. „Naším cieľovým zákazníkom je žena, ktorá pozná značku Jablonex, jeho kvalitu, slušný design a glamour,“ hovorí Kopáček.
Tovar z Jablonexu sa podľa neho na ruskom trhu výrazne odlišuje od ďalekovýchodnej bižutériovej produkcie, ktorou je Rusko zaplavené. Ruským ženám sa najviac páči takzvaný „najvyšší segment“ - to je bižutéria, ktorú môžu nosiť do divadla, zdobia sa ňou pri sviatkoch, maturitách, svadbách. Rusky sú pritom ochotné dať za ozdobu viac peňazí než napríklad Češky.
„Nepredávame v Rusku lacnejšiu kategóriu tovaru. Nechceme, ani nemôžeme súperiť s lacnou čínskou produkciou, ktorá ceny dosahuje lacnými materiálmi, zlou kvalitou spracovania. To nie je náš cieľ,“ vysvetlil šéf moskovského zastúpenia Pavel Brabanec. Jablonecký tovar môžu zákazníci v Rusku kúpiť za 400 až 1500 rubľov. Jablonex vznikol v roku 1951 ako exportná firma pre všetkých československých výrobcov bižutérie a bižutérnych polotovarov.