Český pedagóg Jiří Mareš vo svojej štúdii Tradičné a netradičné podvádzanie v škole píše, že za podvádzaním v školách býva najmä odpor študentov ku škole, snaha upútať na seba pozornosť, strach zo zlých známok alebo presvedčenie, že ostatní študenti taktiež podvádzajú.
Na slovenských vysokých školách je podvádzanie pomerne rozšírené. Podľa niektorých prieskumov verejnej mienky až 70 percent študentov priznáva, že počas vysokoškolského štúdia nejakým spôsobom podvádzalo.
Mareš píše, že okrem obvyklého napovedania, opisovania, alebo snahy vopred zistiť obsah písomných skúšok, je na vzostupe najmä takzvané elektronické podvádzanie. Mladí ľudia si pomáhajú internetom, SMS správami, mobilmi s fotoaparátom či mp3 prehrávačmi.
Najrozšírenejším podvodom na vysokých školách je plagiátorstvo. Na internete existuje množstvo stránok s rôznymi seminárnymi prácami alebo vypracovanými testami.
Naďalej sa objavujú aj prípady "skúšok v zastúpení". Predvlani sa takýmto prípadom zaoberala napríklad disciplinárna komisia Vysokej školy ekonomickej v Prahe, kde na jednej z fakúlt prichytili dvoch študentov, ktorí za seba na skúšku poslali niekoho iného. Jedného z nich sa dokonca snažilo nahradiť dievča.
Známy je aj prípad, ktorý sa stal na Právnickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave v roku 2003. Organizovaná štvorica vtedy za úplatky uchádzačom o štúdium pomocou malej vysielačky diktovala správne odpovede.
(mp)