Telefonovanie cez internet sa stáva čoraz rozšírenejšie. Vyskúšali sme, s akými ťažkosťami sa môžete stretnúť pri zriaďovaní tejto služby. Narazili sme na problém pri inštalácii, chvíľkové výpadky signálu na strane príjemcu, ale aj na jednoduché a príjemné ovládanie telefónu a najmä na nižší účet za telekomunikačné služby.Na volanie prostredníctvom internetu alebo IP telefonovanie je v prvom rade potrebné vysokorýchlostné pripojenie na internet (DSL, káblové alebo mikrovlnné pripojenie). Ak používate pomalšie pripojenie, prenášaný hlas bude mať zlú kvalitu. Kto už má pripojenie na internet, musí si vybrať jeden z volacích programov na telefonovanie prostredníctvom internetu. Na Slovensku to ponúka Dial Telecom, GTS Nextra, Slovanet a T-Com. Posledným krokom je výber a inštalácia internetového telefónu.
Problém spojazdniť telefón vyriešil operátor
Operátor niekoľko dní po podpísaní zmluvy aktivuje na vašej linke službu a pridelí vám nové telefónne číslo. Slovanet dáva zákazníkom osemmiestne číslo s bratislavskou predvoľbou 02. Čísla od T-Comu majú predvoľbu 0962, za ktorou nasleduje ďalších šesť čísel. Na tieto čísla sa potom dá dovolať z ktorejkoľvek a do ktorejkoľvek pevnej alebo mobilnej siete na svete.
Hoci sme službu mali už niekoľko dní spustenú, telefón stále nefungoval. Po jeho zapojení do DSL modemu sme dostávali iba chybové hlásenia. Po niekoľkých neúspešných pokusoch chybu odstrániť pomocou nastavení telefónu sme kontaktovali linku technickej podpory Slovanetu. Operátor problém vyriešil v priebehu ôsmich minút. Problém nebol v zariadení, ale v zapojení do DSL modemu.
IP telefón milo prekvapil jednoduchými funkciami
Ovládanie IP telefónu Linksys SPA 942 je veľmi jednoduché, prakticky v ničom sa nelíši od ostatných digitálnych telefónov. Uložené kontakty či naposledy volané čísla sa prehľadne zobrazujú na veľkom podsvietenom displeji. K dispozícii je niekoľko rôznych zvonení, ktoré možno priradiť k jednotlivým kontaktom, čím sa už podľa zvonenia dá spoznať volajúci. Prebiehajúci hovor sa dá prepnúť na hlasité odpočúvanie, alebo podržať a prijať súčasne iný hovor.
Samotné spojenie bolo bez väčších nedostatkov a rušení, veľmi podobné telefonovaniu prostredníctvom klasického telefónu.
Len v niekoľkých prípadoch nastalo chvíľkové zhoršenie signálu a mierne výpadky na strane volaného. Nekvalitné spojenie vzniklo v prípade, ak sme súčasne popri telefonovaní odosielali väčšie e-maily alebo inak zaťažovali internetové spojenie.
Iné možnosti volania cez internet
Okrem využívania IP telefónu sa dá prostredníctvom internetu telefonovať ešte ďalšími dvoma spôsobmi. Cenovo najmenej náročným je využitie počítača. Opäť stačí mať vysokorýchlostné pripojenie na internet, reproduktory, resp. slúchadlá, mikrofón a nainštalovaný volací program, ktorý umožňuje telefonovanie. Takýto program sa dá stiahnuť z internetu alebo ho bezplatne dodá operátor poskytujúci službu.
Ďalšou možnosťou je využitie existujúceho telefónu na telefonovanie prostredníctvom internetu. Inštaláciou externého zariadenia medzi telefón a internet sa stane z klasického telefónu zariadenie volajúce s pomocou internetu. Takýmto zariadeniam sa hovorí VoIP brána.
Zhodnotenie
Telefonovanie prostredníctvom internetu môže znížiť náklady na telefonovanie. Toto riešenie je podľa spôsobu použitia vhodné pre domácnosti aj firmy.
Veľkou výhodou je, že telefonovanie v rámci jedného operátora je úplne zadarmo, a tak napríklad telefonovanie medzi pobočkami firmy nezaťažuje rozpočet firmy. Nevýhodou môže byť zriedkavé vypadnutie signálu pri telefonovaní.
Výhody internetového telefonovania:
* plnohodnotné alternatívne hlasové pripojenie
* efektívne využitie existujúceho pripojenia na internet
* telefonovanie u jedného operátora úplne zadarmo
* výrazne nižšie ceny na telefonovanie do všetkých zahraničných sietí
* bezplatná identifikácia volajúceho (CLIP)
* telefonovanie za rovnakú cenu z ktoréhokoľvek miesta na svete
Nevýhody internetového telefonovania:
* telefonovanie je závislé od funkčného internetového pripojenia
* potrebujeme vysokorýchlostné pripojenie na internet
* možné zriedkavé výpadky pripojenia
Zariadenie | Dotovaná cena | Nedotovaná cena | Operátor |
(viazanosť) | bez viazanosti | ||
VoIP brána Linksys PAP2 | 1 Sk (24 mesiacov) | 2700 Sk | Slovanet |
IP telefón 8212 | 1 Sk (24 mesiacov) | 2500 Sk | Slovanet |
IP telefón Linksys SPA 942 | 5900 Sk | Slovanet | |
Vigor 2600VGST - WLAN VoIP a DSL router | 9190 Sk | T-Com | |
IP Telefón TELCO PH - 800VoIP | 2000 Sk | T-Com | |
IP Telefón Polycom IP 600 | 10 111 Sk | T-Com | |
IP telefón TELCO VoIP PH - 800N | 1 Sk (24, 12 mesiacov) | 3200 Sk | Dial Telecom |
IP Telefón TESLA IP-200 | 110 mesačná splátka (24 mesiacov) | 2590 Sk | GTS Nextra |
Všetky ceny sú bez DPH . Zdroj: internet