V televíznej skratke sme boli svedkami snahy rozvedeného muža s deťmi nadviazať pod dohľadmi kamier nový vzťah s jednou z troch žien s deťmi.
Program Rozvedení so záväzkami lámal naraz hneď niekoľko kultúrnych tabu.
Po prvé, muž si mohol vyberať z "ponuky" dodanej domov. Slovenská kultúrna tradícia si formálne vyžaduje, aby sa muž aktívne usiloval o získanie partnerky.
Po druhé, hlavný hrdina si vyberal z niekoľkých žien. Hoci na Slovensku je morálne prípustné, aby najmä bohatý muž mal okrem manželky aj milenku, verejné vyberanie si z troch potenciálnych partneriek vyskytujúcich sa na jednom mieste je spoločensky neprípustné. Okrem toho sa takáto snaha môže skončiť nečakanými komplikáciami, čo sa aj potvrdilo prinajmenšom v jednom z vysielaných prípadov. Navonok veľmi seriózne pôsobiaci muž v stredných rokoch bez hanby vyznával "úprimnú" lásku hneď dvom adeptkám. Neuvedomil si, že jeho "úprimné" verejné vyznania budú v konečnom dôsledku pôsobiť mimoriadne neúprimne.
Po tretie, išlo o obyčajných rozvedených mužov a ženy s deťmi, čiže zdanlivo "stratené prípady", o ktorých osudy sa médiá zaujímajú málokedy.
Po štvrté, išlo o "verejnú súťaž", čiže bol uplatnený základný princíp reality šou. Vždy, keď sa súkromné stáva verejným, niečo hlboko kultúrne zakorenené v spoločnosti sa mení.
Práve to mal na mysli kanadský filozof médií Marshall McLuhan, keď skonštatoval, že "médium je posolstvo".
Posolstvom reality šou Rozvedení so záväzkami je, že spomínané štyri kultúrne hodnoty sa na Slovensku fundamentálne menia. Na divákovi zostáva posúdiť, do akej miery tieto kultúrne zmeny vnútorne akceptuje alebo odmietne.
Autor: Andrej Školkay, analytik médií