Médium je posolstvo

Televízia Markíza v reality šou Rozvedení so záväzkami priniesla emóciami nabitú psychologickú sondu do myslenia a správania sa obyčajných ľudí. Avšak v tomto prípade išlo o viac ako len o zábavu alebo psychologický experiment.

V televíznej skratke sme boli svedkami snahy rozvedeného muža s deťmi nadviazať pod dohľadmi kamier nový vzťah s jednou z troch žien s deťmi.

Program Rozvedení so záväzkami lámal naraz hneď niekoľko kultúrnych tabu.

Po prvé, muž si mohol vyberať z "ponuky" dodanej domov. Slovenská kultúrna tradícia si formálne vyžaduje, aby sa muž aktívne usiloval o získanie partnerky.

Po druhé, hlavný hrdina si vyberal z niekoľkých žien. Hoci na Slovensku je morálne prípustné, aby najmä bohatý muž mal okrem manželky aj milenku, verejné vyberanie si z troch potenciálnych partneriek vyskytujúcich sa na jednom mieste je spoločensky neprípustné. Okrem toho sa takáto snaha môže skončiť nečakanými komplikáciami, čo sa aj potvrdilo prinajmenšom v jednom z vysielaných prípadov. Navonok veľmi seriózne pôsobiaci muž v stredných rokoch bez hanby vyznával "úprimnú" lásku hneď dvom adeptkám. Neuvedomil si, že jeho "úprimné" verejné vyznania budú v konečnom dôsledku pôsobiť mimoriadne neúprimne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Po tretie, išlo o obyčajných rozvedených mužov a ženy s deťmi, čiže zdanlivo "stratené prípady", o ktorých osudy sa médiá zaujímajú málokedy.

Po štvrté, išlo o "verejnú súťaž", čiže bol uplatnený základný princíp reality šou. Vždy, keď sa súkromné stáva verejným, niečo hlboko kultúrne zakorenené v spoločnosti sa mení.

Práve to mal na mysli kanadský filozof médií Marshall McLuhan, keď skonštatoval, že "médium je posolstvo".

Posolstvom reality šou Rozvedení so záväzkami je, že spomínané štyri kultúrne hodnoty sa na Slovensku fundamentálne menia. Na divákovi zostáva posúdiť, do akej miery tieto kultúrne zmeny vnútorne akceptuje alebo odmietne.

Autor: Andrej Školkay, analytik médií

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 546
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 240
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 995
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 048
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 939
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 824
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 447
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu