Najviac sa predražila stavba tunela Branisko. FOTO - ARCHÍV TASR |
Aj keď je veľa úsekov rozostavaných a niektoré zmluvne dohodnuté, do roku 2013 by sa mohlo začať šetriť na približne 300 kilometroch, a pokiaľ by boli úspory podobné Vážneho sľubom, mohlo by ísť len na cestách D1 a R1 o miliardy korún.
Najviac sa dá aj podľa Palčáka ušetriť na dôslednej príprave stavieb, keďže zvyšovanie cien najviac súvisí s časovými odkladmi. "Vždy sa môžu vyskytnúť isté objektívne dôvody na zmenu, ale treba tieto veci minimalizovať, aby boli presné podmienky a presný časový harmonogram."
Veľké množstvo dodatkov k zmluvám dáva priestor na zvyšovanie cien, ale stanovenie pevných cien už pri podpise zmluvy by nemuselo priniesť želaný efekt. Riziká spojené s predražením stavby by totiž musel znášať výhradne stavebník. Firmy by totiž nedokázali odhadnúť napríklad možné zvýšenie cien benzínu alebo materiálu za niekoľko rokov. "Museli by si to zahrnúť, a tým by ponúkali vyššie ceny."
Ďalšou možnosťou na znižovanie cien je aj menej niektorých tzv. vyvolaných stavieb - teda stavieb, ktoré nielen upravujú okolie, ale znamenajú istú kompenzáciu pre obce v okolí budúcich diaľnic.
(knm)