FOTO |
BRATISLAVA - Slovenské diaľnice stoja v porovnaní s inými viac. Minister dopravy Ľubomír Vážny pred voľbami poukazoval na to, že napríklad cena za úsek diaľnice D1 Hybe - Važec stúpne z pôvodnej zmluvnej ceny 3,5 miliardy až na vyše 4,5 miliardy korún, teda takmer o 29 percent, a cena tunela Branisko sa oproti pôvodnej zmluvy zvýšila o viac ako 80 percent.
Stavby podľa ministra predražuje hlavne nedostatočná príprava dokumentácie a celých projektov. "Stupeň poznania stavby musí byť podstatne vyšší. Podmienky stavby sa často spoznávajú až pri výstavbe," myslí si Vážny.
Výstavbu diaľnic by chcel zlacniť až o 15 percent, ale veľkú šancu znižovať náklady na rozostavaných úsekoch nevidí. Šetriť sa podľa neho dá aj na tom, ak by sa cena zákaziek odvodzovala z realizačného projektu a znížil sa počet dodatkov k zmluvám, ktoré sú "základom na korupciu".
Expert na výstavbu diaľnic Ľubomír Palčák si myslí, že priestor na znižovanie cien existuje, ale možné úspory sa dajú odhadnúť veľmi ťažko.
Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík hovorí, že stavebná legislatíva umožňuje firmám zvyšovať si ceny stavby na základe indexov stanovených Štatistickým úradom. "Je to taká valorizácia, ktorá sa realizuje kvartálne."
Ceny sa zvyšujú tiež dodatkami k zmluvám, ktoré zohľadňujú napríklad horšie podmienky na hĺbenie tunelov alebo iné stavebné komplikácie. Opodstatnenosť dodatkov však kontroluje štátny stavebný dozor, ale môže na ne dozerať aj Európska únia, ktorá stavby často spolufinancuje, tvrdí Jánošík.
Cena úseku Hybe - Važec sa podľa neho zvýšila tým, že sa pre presúvanie financií na iné časti diaľnice stavia už takmer 8 rokov. "Viackrát sa stalo, že sa stavba musela zakonzervovať a my sme sa o ňu museli starať, aby sa nerozkradálo."
Častým dôvodom predražovania sú aj problémy s vyrovnaním pozemkov a s tým súvisiace odklady začatia stavieb. "Ušetriť sa určite dá, pokiaľ sa zmení legislatíva," myslí si.
Zdanlivo vysoké ceny slovenských diaľnic v porovnaní s inými krajinami Jánošík zdôvodňuje najmä legislatívou, ktorá Národnej diaľničnej spoločnosti ukladá financovať nielen stavbu cesty, ale aj ostatných úprav, ktoré k nej patria - prekládky iných ciest, železničných tratí, ale aj tokov, čo sa v niektorých iných krajinách platí z iných zdrojov. Keby sa tieto náklady odpočítali, sme podľa hovorcu cenovo "absolútne porovnateľní".