u bežného spotrebiteľa známy skôr ako cesta
na získanie automobilu. V podnikateľskom prostredí
sa spája aj s financovaním potrebnej technológie
pre stavebné firmy, vybavenia hotelov, reštaurácií
či iných podnikateľských cieľov. Banky lákajú na kúpu automobilu za "pár korún mesačne".
Koľko stojí auto, splácané mesačne za tisícku, dve či desať? Je lepšie si celú sumu požičať, potom ju splácať, alebo si auto prenajať od lízingovej spoločnosti, mesačne platiť nájomné a nakoniec ho za zostatkovú cenu odkúpiť?
Úver na trojaký spôsob
Aby bolo možné porovnať, čo je výhodnejšie, treba nájsť produkt, ktorý vyhovuje lízingu, oplatí sa zobrať naň úver. Najlepším príkladom je u nás bežné vozidlo. Na Slovensku ľudová Škoda Octavia za neľudových 749 990 Sk spĺňa všetky predpoklady a lízingová spoločnosť nebude mať problém s rokom výroby a inými byrokratickýmizáležitosťami. Najskôr poprosíme o pomoc banku, v ktorej požiadame o úver 750 000 Sk. Spravidla ponúkne dve až tri možnosti. Prvé dve, bezúčelová pôžička alebo produkt vyhotovený práve na kúpu auta (účelový úver) zavrhneme pre pomerne vysoké úroky pohybujúce sa okolo 9 percent. Tretia možnosť, bezúčelová hypotéka (americká hypotéka) sa práve vďaka vyhovujúcim úrokovým sadzbám tvári ako schodná cesta na získanie auta. Výška úrokovej sadzby závisí od hodnoty zabezpečenia a samotnej bonity klienta (úroková sadzba je o niečo vyššia ako pri skutočnej hypotéke).
Úver predražia poplatky
Pri vypočítaní konečnej sumy, ktorú zaplatíme za auto, treba brať okrem samotných úrokov do úvahy poplatky za mesačnú správu úverového účtu a poplatok za poskytnutie pôžičky. Tiež treba rátať (pri americkej hypotéke) s poplatkami so založením nehnuteľnosti, znalecký posudok, poplatok za podanie návrhu na vklad záložného práva do katastra. V hrubom výpočte sa dá povedať, že preplatok za úver sa pohybuje okolo 100-tisíc korún, ak si peniaze požičiavame na 36 mesiacov. Je to porovnateľný čas s najčastejšie voleným časom prenájmu od lízingovej spoločnosti. Peniaze poslúžia len na kúpu auta, nič iné si za to dovoliť klient nemôže. Povinné zmluvné poistenie, havarijné poistenie či iné vymoženosti ťahá zo svojho vrecka, prípadne si požiada o vyšší úver. Výhodou je, že si môže zvoliť, či bude mať dobrovoľne havarijné poistenie.
Lízing bez papierovačiek
Pri lízingu netreba pozerať na lojalitu k bankovému domu, v ktorom je vedený účet. Hoci ani pri banke vernosť nie je dogma a v prípade lepšej ponuky sa treba poobzerať inde. Ak si však vyberieme "svoju" banku, uľahčí to papierovanie a ušetrí čas za vybavovanie potvrdení o príjme a podobne. Predajca automobilov ako prvé ponúkne domácu spoločnosť, čo v prípade Škody sú finančné služby materskej "ľudovej automobilky" z Nemecka. Ponuky jednej spoločnosti sa líšia výškou akontácie, teda sumy, ktorú za auto vopred zaplatíme. Akontácia sa pohybuje od nula až po 70 percent z ceny auta. Pri cene Škody takmer 750-tisíc korún je mesačná splátka s nulovou akontáciou necelých 29 000 Sk pri čase splácania 36 mesiacov. V cene je zahrnuté havarijné poistenie, na ktorom lízingové spoločnosti trvajú, a povinné zmluvné poistenie. Ku konečnej sume treba ešte pripočítať spracovateľský poplatok za vyhotovenie lízingovej zmluvy. Ten je buď fixný, alebo sa ráta rôzne percento z kúpnej ceny automobilu. Na výšku poplatku by spoločnosť mala klienta upozorniť vopred.
Koľko za auto preplatíme, závisí predovšetkým od výšky akontácie. Rozdiel v celkovej cene, ktorú za auto napokon zaplatíme, tak môže byť aj 100-tisíc korún. Ak by sme chceli preplatiť rovnakú čiastku ako v banke, mali by sme vopred zaplatiť akontáciu 30 až 50 percent z ceny auta. Koľko presne musíme zaplatiť, závisí od konkrétnej lízingovej spoločnosti.
Výhodou lízingu je kompletný poistný servis, oveľa menej byrokracie pri overovaní, kratší čas vybavovania. Ak ide o podnikateľa, môže splátky za prenájom uvádzať vo svojom účtovníctve. Plusom oproti úveru je, že klient príde do predajne, vyberie si auto, podpíše zmluvu s lízingovou spoločnosťou a domov už nejde hromadnou dopravou, ale vlastným autom. Auto však nie je hneď naším majetkom. Pri lízingu ho budeme vlastniť, až keď zaplatíme všetky splátky.
Pri úvere treba banku niekoľkokrát navštíviť. Pri žiadosti o úver a dodaní potvrdení. Potom stačí počkať na schválenie. Peniaze z účtu vybrať, vložiť do "igelitky", kúpiť auto a už len splácať .
SAMUEL VANKO
FOTO - BEATA PLACHÁ A ARCHÍV
Príklad: obstarávacia cena vozidla je 749 990 Sk. Banka je požiadaná o úver 750 000 Sk. | Akontácia | Mesačná splátka | Spracovateľský poplatok | Správa účtu | Dĺžka splácania |
Lízing* | 0% | 28 776 Sk | 8 925 Sk | - | 36 mesiacov |
Úver*** | - | 23 154 - 23 672 Sk | 5 625 Sk | 90 Sk | 36 mesiacov |
* Splátka s DPH + poistné
** Škoda Leasing
*** VÚB banka, bezúčelová flexihypotéka
(nie sú zarátané úradné poplatky),
pri úrokovej sadzbe 6,99 - 8,49 % p. a.