Linka je určená najmä pre osamelo žijúcich dôchodcov. „Spĺňa funkciu akútnej pomoci v domácnosti. Ak si klient bude želať, môže mu operátorka zavolať, aby nezabudol užiť lieky,“ povedala Anna Kasanová, riaditeľka Správy zariadení sociálnych služieb v Nitre.
Jedným z trinástich ľudí, ktorí spojenie s asistenčným centrom začnú využívať, je aj pani Mária Kitová, 81-ročná učiteľka na dôchodku. Ak by mala zdravotné problémy, stlačí „alarm“ na vodotesnom náramku a rádiová stanica ju automaticky spojí s pracovníčkou na mestskom úrade.
Minulý rok utrpela cievnu príhodu, po ktorej ostala celý deň a noc ležať na koberci. „Telefón vyzváňal, volali mi dcéra aj syn, no a ja som nebola schopná zdvihnúť sa a ísť k nemu.“ K zariadeniu bude možné pripojiť aj prídavné snímače, ktoré operátorku upozornia, ak príde do domácnosti nepovolaná osoba, alebo ak by unikal plyn.
Podmienkou na zavedenie spojenia s asistenčným centrom je pevná linka v domácnosti. Ak si klient zariadenie kúpi, zaplatí 10-tisíc korún a za samotné monitorovanie 300 korún mesačne. Ak si zariadenie prenajme, mesačný poplatok vyjde na 500 korún.
Rovnaké asistenčné centrum funguje napríklad v Bratislave. „Tam sa im viac osvedčili náramky na ruke. S príveskami mali ich klienti horšie skúsenosti - niektorým sa „uvarili“ v polievke, keď sa nahli nad hrniec,“ povedala Kasanová.
Autor: mh