Značky - myslím tie, ktoré označujú výrobky, služby alebo firmy, ktoré ich poskytujú - sa už dávno stali neoddeliteľnou súčasťou nášho života. Iba náhodne vybraté: Coca-cola, Microsoft, IBM, Nokia, McDonald's, Marlboro, Gillette - sú už na Slovensku všetkým dobre známe. A zhodou okolností všetky patria medzi 20 najlepších značiek sveta.
Skúmajúc tohtoročný rebríček Best Global Brands 2006, v ktorom je podľa hodnoty zoradených 100 najlepších svetových značiek, možno nájsť niekoľko faktov a súvislostí. Asi neprekvapí, že vôbec najlepšou, v tomto prípade "najdrahšou", je značka Coca-Cola (pre záujemcov: má hodnotu 67 miliárd dolárov), alebo že druhou najhodnotnejšou je Microsoft, ... atď.
Oveľa zaujímavejšie sú iné, trošku prekvapivejšie výsledky. Povedali by ste napríklad, že značka Toyota má z globálneho hľadiska v súčasnosti vyššiu cenu ako Mercedes-Benz? Alebo, že hodnota Nike je 2,5-krát vyššia ako hodnota značky Adidas? A čo skutočnosť, že v prvej dvadsiatke sa ocitla aj značka, u nás síce málo známeho, ale o to luxusnejšieho tovaru Louis Vuitton?
Značky, rovnako ako výrobky a koniec koncov aj ľudia majú svoj životný cyklus. Veď to poznáte, raz ste hore a inokedy zasa dolu. Najväčším nárastom v minulom roku sa môžu popýšiť značky ako Google, ebay či Starbucks. Naopak, značkami, ktoré v poslednom období zaznamenali pokles svojej hodnoty, sú napríklad Gap, Ford alebo Kodak. To samozrejme neznamená, že sú odsúdené na zánik. Mnohým značkám sa totiž podarilo zvrátiť nepriaznivý vývoj a dnes ich hodnota opäť rastie - napríklad: Nokia, Philips, Xerox či Motorola.
Možno sa niekomu zdá, že zoradenie značiek podľa hodnoty je len "pikoškou" pre bulvárne médiá. Omyl! Hodnota značky je nielen jednou z dôležitých položiek ceny firmy pri jej prípadnom predaji, ale aj jedným z podstatných faktorov ovplyvňujúcich cenu akcií danej firmy na burze. Ak vlastníte akcie Coca-coly, viete presne, o čom hovorím.
Autor: Marian Timoracký, marketingový konzultant