Médiá a marketing

Najlepšie značky sveta

Značky - myslím tie, ktoré označujú výrobky, služby alebo firmy, ktoré ich poskytujú - sa už dávno stali neoddeliteľnou súčasťou nášho života. Iba náhodne vybraté: Coca-cola, Microsoft, IBM, Nokia, McDonald's, Marlboro, Gillette - sú už na Slovensku všetkým dobre známe. A zhodou okolností všetky patria medzi 20 najlepších značiek sveta.

Skúmajúc tohtoročný rebríček Best Global Brands 2006, v ktorom je podľa hodnoty zoradených 100 najlepších svetových značiek, možno nájsť niekoľko faktov a súvislostí. Asi neprekvapí, že vôbec najlepšou, v tomto prípade "najdrahšou", je značka Coca-Cola (pre záujemcov: má hodnotu 67 miliárd dolárov), alebo že druhou najhodnotnejšou je Microsoft, ... atď.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Oveľa zaujímavejšie sú iné, trošku prekvapivejšie výsledky. Povedali by ste napríklad, že značka Toyota má z globálneho hľadiska v súčasnosti vyššiu cenu ako Mercedes-Benz? Alebo, že hodnota Nike je 2,5-krát vyššia ako hodnota značky Adidas? A čo skutočnosť, že v prvej dvadsiatke sa ocitla aj značka, u nás síce málo známeho, ale o to luxusnejšieho tovaru Louis Vuitton?

Značky, rovnako ako výrobky a koniec koncov aj ľudia majú svoj životný cyklus. Veď to poznáte, raz ste hore a inokedy zasa dolu. Najväčším nárastom v minulom roku sa môžu popýšiť značky ako Google, ebay či Starbucks. Naopak, značkami, ktoré v poslednom období zaznamenali pokles svojej hodnoty, sú napríklad Gap, Ford alebo Kodak. To samozrejme neznamená, že sú odsúdené na zánik. Mnohým značkám sa totiž podarilo zvrátiť nepriaznivý vývoj a dnes ich hodnota opäť rastie - napríklad: Nokia, Philips, Xerox či Motorola.

SkryťVypnúť reklamu

Možno sa niekomu zdá, že zoradenie značiek podľa hodnoty je len "pikoškou" pre bulvárne médiá. Omyl! Hodnota značky je nielen jednou z dôležitých položiek ceny firmy pri jej prípadnom predaji, ale aj jedným z podstatných faktorov ovplyvňujúcich cenu akcií danej firmy na burze. Ak vlastníte akcie Coca-coly, viete presne, o čom hovorím.

Autor: Marian Timoracký, marketingový konzultant

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 529
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 193
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 874
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 968
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 790
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 797
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 472
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu