Nachádzal umenie tam, kde ho nikto nehľadal

Je len málo čitateľov, ktorým nič nehovorí excentrická postava Vladimíra z Hrabalovej poviedky Nežný barbar, ale viac-menej sa nevie, že za týmto literárnym hrdinom sa skrýva skutočná postava – VLADIMÍR BOUDNÍK (1924 - 1968). Umelec, ktorý sa už počas

Bez názvu, 1963 (výrez).Levitujúci Vladimír Boudník sa snaží aspoň na chvíľu zbaviť pocitu ťažoby zo svojej umeleckej misie (1955-1956). FOTO – JAROMÍR PERGLER

V Boudníkovom prípade sa neraz stalo, že fantáziou živené mýty postupne zahmlievali skutočné kontúry jeho diela a skôr dokresľovali umelca ako nepraktického či ľahkovážneho podivína. V divokých historkách sa ťažko nájde miesto pre dnes už neodškriepiteľné fakty o jeho snahách, ktoré dokázali zmeniť smerovanie grafiky a moderného umenia v socialistickom Československu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A práve ukážky z tejto bezkonkurenčne novátorskej tvorby sa v slovenskej premiére výstavy Medzi avantgardou a undergroundom. V kurátorskej koncepcii Zdeňka Primusa sa dajú vidieť v Pálffyho paláci Galérie mesta Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu

Umenie ľuďom!

Je pravda, že dnes už štrukturálna abstrakcia stratila náboj zakázaného, nového a tým zvláštneho. No aj po toľkých rokoch vidieť Boudníkovo intuitívne objaviteľstvo podstaty povojnového svetového moderného umenia, o ktorom v čase 50. rokov nevedel takmer nič. Bez poznania svetových trendov sa dostával k výsledkom porovnateľným s dielom Dubuffeta či Pollocka. A to len vďaka cieľu, ktorý bol vo svojom zámere taký prostý: Hľadať a objavovať umenie tam, kde by ho dovtedy nikto nehľadal.

V továrenských halách, mestských perifériách a zapľuvaných krčmách. Toľkokrát zneužitá fráza socialistického realizmu o prepojení umenia so životom sa pre Boudníka stala zmyslom jeho snáh. A v nepredstieranom autorovom „proletárstve“ sa továreň s jej konkrétnym priestorom i sociálnym kontextom zmenila na miesto umeleckej tvorby.

SkryťVypnúť reklamu

Druhým ateliérom sa mu stali pražské ulice, kde drobnými zásahmi dotváral náhodné škvrny a pukliny na omietke starých domov a príležitostným divákom demonštroval ich možné premeny. V jednom zo svojich textov spomína: „Zapozeral som sa do omietky a uvidel som rozoklané útesy, korálové moria so spenenými vlnami, rozprávkové lode, tváre plavčíkov, kormorány a ohnivú dúhu.“ Tieto akcie neraz vyvolali búrlivé diskusie divákov a často zasahovala aj vtedajšia Verejná bezpečnosť.

Experimentálne grafiky

Výraz aktívna grafika je Boud­níkov termín, keď pri tlači použil rôzne pracovné nástroje a predmety, ktoré mohol v továrni nájsť. I keď po druhej svetovej vojne absolvoval strednú grafickú školu, bol aj vyučeným nástrojárom a väčšinu života pracoval ako sústružník a rysovač v ČKD Praha.

SkryťVypnúť reklamu

Technikou aktívnej grafiky do duralových dosiek odtláčal stopy pilníkov, elektrickej spájkovačky a rôzneho továrenského odpadu. Tieto zvláštne grafické matrice potom odtláčal v rôznych tvarových a farebných variáciách.

Neskôr, v roku 1958 po prvýkrát vyskúšal štrukturálnu grafiku, ktorá sa v „námete“ zhodovala s aktívnou grafikou a odlišovala sa v technickej realizácii, pričom jedna bola tlač z výšky a druhá z hĺbky. Obidva spôsoby boli jeho objavmi a tí, ktorí ich spočiatku odmietali, ich neskôr prijali za techniky vlastné modernej grafike.

Keď v roku 1965 objavil nový variant štrukturálnej grafiky – magnetickú grafiku, kde predmety na grafickej doske rozmiestňoval pomocou elektromagnetov, definitívne svoju tvorbu umiestnil na piedestál objavov moderného umenia.

SkryťVypnúť reklamu

Manifesty

Ak Vladimír Boudník často pochyboval o svojom diele, tak o tvorbe ako „experimente s ľuďmi, ktorý mal zbaviť človeka zábran proti výtvarnému umeniu“ bol absolútne presvedčený. Súčasne s akciami v uliciach sa snažil teoreticky formulovať svoje myšlienky v množstve manifestov vysvetľujúcich svoj prístup, ktorý neskôr pomenoval explozionalizmus.

Texty väčšiny manifestov sa čítajú ťažko, sú formulované emotívne a vizionársky vážne. Tak ako rozdal väčšinu svojich kresieb a grafík, tak aj manifesty a výzvy rozposielal na všetky možné strany. Adresáti ich väčšinou zahodili, považovali ich za prejavy anonymného blázna, pričom netreba zabúdať na atmosféru 50. rokov, keď určite vyvolávali obavu z provokácie.

Príznačná je aj reakcia novín Večerní Praha, kam poslal kolekciu fotografií: „Vrátili mi ich s odpoveďou, že v očiach cudzincov by nepôsobilo priaznivo, keby videli v našich novinách reprodukované obité steny.“

SkryťVypnúť reklamu

Neodvratný koniec

Koncom 60. rokov sa dočkal spoločenského docenenia. Odi­šiel z ČKD, stal sa členom zväzu umelcov, veľa vystavuje a jeho diela sa dostávajú do zbierok.

Napriek tomu prežíva deštruktívnu krízu, stráca vnútornú naliehavosť tvoriť. Akoby nevedel byť oficiálnym umelcom, čo spontánna a alternatívna povaha jeho diela aj vylučovala. V decembri 1968 v noci po vlastnej ernisáži za nejasných okolností zomiera vo svojom byte.

Oficiálnou verziou je samovražda. Na otázku, prečo to urobil Bohumil Hrabal odpovedal: „Lebo musel!“

Bez názvu, 1963 (výrez).

Autor: Beata Jablonská (Autorka je výtvarná kritička)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 574
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 290
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 709
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 083
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 297
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 926
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 852
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 409
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu