Jastrab ako prevencia nehôd pomáha. FOTO - ARCHÍV SME
BRATISLAVA - Nástup novej vlády pravdepodobne neprinesie dramatické sprísnenie dopravných predpisov. Ministerskí úradníci aj nezávislí experti uprednostňujú najmä prevenciu. Minister vnútra Robert Kaliňák pred voľbami o sprísňovaní predpisov síce hovoril, ale dnes je opatrný. Po skúsenostiach zo susedného Česka chce radšej počkať.
Česká vláda v júli radikálne sprísnila dopravné predpisy, čo síce znížilo úmrtnosť na cestách o takmer polovicu, no zároveň vyvolalo nevôľu mnohých českých vodičov, ktorí hovoria dokonca o "štátnom terore".
Slovenská vláda začne o prípadných zmenách uvažovať najskôr na budúci rok. "Počkáme, ako sa osvedčí nový zákon v Česku," povedal hovorca ministerstva vnútra Erik Tomáš.
Odborníci: Radšej prevencia
Šéf oddelenia bezpečnosti cestnej premávky na ministerstve dopravy Štefan Pristaš hovorí, že novela cestného zákona je otvorenou témou.
Prísnejšie zákony nebudú dlhodobo účinné, ak zaostáva výchova vodičov, myslí si člen Rady bezpečnosti cestnej premávky Arpád Horváth. Preto navrhuje napríklad výchovné programy pre vodičov, ktoré by vysielali verejnoprávne médiá, alebo šmykové dráhy, kde si môže vodič otestovať svoje auto na šmykľavých povrchoch.
"Netvrdím, že netreba pokutovať. Niektorým naozaj nepomôže nič, len tvrdá ruka, ale musíme myslieť aj na prevenciu," povedal.
Bezpečnosť je v hlavách ľudí, nie v prísnom zákone, tvrdí šéf Národného automotoklubu Juraj Smrečan. Český zákon, hoci za pol druha mesiaca znížil počet úmrtí o 48 percent, nie je podľa Smrečana "samospasiteľský". "Náš súčasný zákon je síce prežitý, ale stačilo by ho trochu novelizovať."
KDH chce prísnejšie pravidlá
S návrhom na sprísnenie predpisov však prichádzajú poslanci opozičného KDH. Bývalý minister vnútra Vladimír Palko spolu s Pavlom Minárikom pripravili novelu zákona, podľa ktorej vodiči prídu o preukazy, ak v meste prekročia povolenú rýchlosť o viac ako 30 km/h a na ostatných cestách o viac ako 50 km/h. Okrem toho navrhujú aj povinné prilby pre cyklistov do 15 rokov.
Palko žiadal tvrdšie postihy pre nedisciplinovaných vodičov ešte ako minister, ale vo vtedajšej koalícii nenašiel podporu.
Minárik hovorí, že si chcú otestovať, ako parlament na ich návrh zareaguje. "Nechceme ísť teraz do veľkého rozhodnutia, treba ísť po najpodstatnejšom. Viem si predstaviť ďalšie sprísnenie a nemusí to byť hneď bodový systém ako v Česku." Minárik pripomína, že českí policajti okrem sprísneného zákona zároveň organizovali aj veľké dopravno-bezpečnostné akcie. "Aj u nás pomáhalo, keď sa opakovali akcie Jastrab."
Predbiehanie kamiónov?
Kaliňák o svojich vlastných predstavách zatiaľ nechce hovoriť. "Dôležité je, aby bola premávka plynulá, nebola zbytočne represívna, ale konkrétnosti budú známe v roku 2007," povedal jeho hovorca Tomáš.
Aj programové vyhlásenie je skôr všeobecné. Podľa neho chce vláda "dôrazne presadzovať uplatňovanie osvedčených i nových preventívnych opatrení", ale aj "prísne postihy v prípadoch závažného porušenia pravidiel".
Kaliňák ešte ako opozičný politik navrhoval napríklad zákaz predbiehania kamiónov na diaľniciach.
"Je to príliš rýchle, jednoduché, ale nerieši to problém," hovorí generálny tajomník Česmadu Roman Kment.
Podľa neho rastie počet nákladných áut, no infraštruktúra tomu nezodpovedá. Nevie si predstaviť, žeby kamióny nemohli predbiehať napríklad na diaľnici Bratislava - Trnava.
Úmrtia a počet nehôd na cestách SR
Rok Usmrtení Počet
pri nehodách nehôd
1988 436 29 560
1989 483 30 936
1990 662 35 213
1991 614 34 167
1992 677 42 557
1993 584 50 159
1994 633 53 436
1995 660 60 536
1996 626 75 607
1997 788 64 854
1998 819 57 452
1999 647 55 683
2000 628 50 930
2001 614 57 242
2002 610 57 046
2003 645 60 300
2004 603 61 233
2005 560 59 972
Rok 2002 je východiskový pre záväzok znížiť počet úmrtí do roku 2010 o polovicu. V roku 2010 by teda nemalo na našich cestách umrieť viac ako 305 osôb. Počet úmrtí začal vlani a predvlani klesať. Vlani umrelo na našich cestách najmenej ľudí od roku 1990, ale k číslu 305 sme ešte stále ďaleko.
Vo väčšine krajín je v obci povolená päťdesiatka
V Európskej únii sme spolu s Lotyšskom jedinou krajinou, kde je v obci povolená maximálna rýchlosť 60 km/h. V ostatných krajinách únie je to 50 km/h.
Šesťdesiatka je ešte v pristupujúcom Rumunsku. Z ďalších európskych krajín majú podobný predpis v Rusku, Bielorusku, Macedónsku, Moldavsku a na Ukrajine. V Bosne a Hercegovine je povolená maximálne štyridsiatka.