i.
Zástupca čínskeho ministra obchodu Ji Siao Čun povedal, že rozsiahla zóna voľného obchodu by regiónu priniesla výhody a vydláždila cestu budúcej prosperite pre zúčastnené krajiny. Varoval však, že dohoda je možná až po tom, čo Združenie krajín juhovýchodnej Ázie (ASEAN) uzavrie individuálne zmluvy s jednotlivými obchodnými partnermi.
Kľúčové sú dohody ASEAN–u s Japonskom, Čínou a Južnou Kóreou. Podľa malajzijského ministra obchodu Rafidaha Aziza sú však rozhovory už v poslednej fáze. ASEAN napríklad súhlasil, že do zmluvy o voľnom obchode s Južnou Kóreou zahrnie aj sto produktov vrátane hodiniek, obuvi a oblečenia vyrobených v priemyselnom parku Kaesong v Severnej Kórei. Priemyselný park, ktorý od júna 2003 zamestnáva približne 6-tisíc Severokórejčanov, tvorí 15 juhokórejských firiem. Viacerí ho vnímajú ako model na prípadné spojenie oboch Kóreí a aj spoluúčasť ASEAN–u sa vníma ako krok týmto smerom.
Pakt s Južnou Kóreou podpísali všetky krajiny ASEAN–u okrem Thajska, ktoré patrí medzi najväčších exportérov ryže na svete. Soul však trvá na vysokých dovozných clách na túto potravinu. Do ambiciózneho projektu by sa malo zapojiť desať krajín ASEAN–u - Malajzia, Singapur, Thajsko, Filipíny, Indonézia, Brunej, Vietnam, Barma, Laos a Kambodža plus Austrália, Čína, Južná Kórea, India, Nový Zéland a Japonsko.
Ich celková populácia je 3,1 miliardy ľudí a spoločný hrubý domáci produkt vyše 9 biliónov dolárov.