Takto by mal vyzerať terminál bratislavského Letiska M. R. Štefánika začiatkom roka 2009. VIZUALIZÁCIA - LETISKO BRATISLAVA
BRATISLAVA - Vláda sa rozhodla, že odstúpi od privatizačnej zmluvy s konzorciom TwoOne a akcie bratislavského letiska ponechá v rukách štátu. Štát by od TwoOne dostal takmer 11,5 miliardy korún. Okrem toho letisko príde o investície zhruba za 9 miliárd v najbližších rokoch. Letisko pritom už tento rok dosiahne svoju maximálnu kapacitu - asi dva milióny pasažierov ročne - a investovať doň bude nevyhnutné.
Čo chceli zaplatiť kupujúci, bude musieť financovať asi letisko samo. Peniaze nepôjdu zo štátneho rozpočtu a letisko si zrejme vezme úver z banky. "Štátna garancia pre úver by nám pomohla, no pre letiská nie je vo svete problém úver získať," povedal riaditeľ pre rozvoj letiska Jaroslav Mach. Ak bude nárast počtu cestujúcich taký rýchly ako doteraz, letisko podľa neho nebude mať problém úver splácať.
Vynovenú budovu nespoznajú
Letisko sa na rozšírenie pripravovalo niekoľko rokov a onedlho sa začne stavať. Mach považuje za najdôležitejšie zvýšiť počet parkovacích miest pred budovou a prebudovať súčasný terminál. "Aj vzhľadom na vek budovy, ktorá bola odovzdaná do používania v roku 1971, ju bude treba takmer celú zbúrať," povedal.
Budova už nevyhovuje z hľadiska energetickej úspornosti a aj jej výškové usporiadanie sa bude musieť prispôsobiť dnešným štandardom. "Budovu terminálu po jej rozšírení málokto spozná," hovorí Mach. Nový terminál bude zhruba dvakrát rozsiahlejší a jeho kapacita po dokončení začiatkom roka 2009 bude 4,5 milióna cestujúcich ročne. Letisko potom vybaví za hodinu pol druha tisíca ľudí, čo je osem až desať lietadiel. Dnes je hodinová kapacita letiska asi 1000 ľudí.
Počet tzv. check-in pultov sa zvýši z 19 na 40. "Po rekonštrukcii však bude pohodlie vybavovania cestujúcich na vyššej úrovni ako dnes," povedala hovorkyňa letiska Ivana Paulínyová. Terminál bude schopný vybaviť aj viac cestujúcich ako 1500, no pohodlie bude menšie. Zlepšiť by sa mali aj služby na letisku. "Pri projekte sme kládli dôraz aj na obchody a reštauračné zariadenia a ďalšie doplnkové služby," povedal Mach.
Trojmiliardový úver
Na rekonštrukciu terminálu bude letisko potrebovať asi 2,8 miliardy korún.
"Rozšírením terminálu získame čas a uvidíme, ako sa bude vyvíjať počet cestujúcich. Ak to bude potrebné, postavíme ďalší terminál," povedal Mach.
TwoOne podľa hodnotenia jeho ponuky jedným z privatizačných poradcov SH&E plánovalo len malé rozšírenie súčasného terminálu. Konzorcium zverejnilo, že by ho stálo 326 miliónov korún. Na výstavbu nového Terminálu 2 by dalo TwoOne rovnakú sumu, ako dá letisko na prestavbu pôvodného.
Parkovací dom
Veľkým problémom letiska v Bratislave je dnes parkovanie. V najbližšom čase preto podľa Macha letisko zverejní podmienky súťaže na poschodové parkovisko pred budovou letiska. Zatiaľ nie je jasné, či jeho kapacita bude 600, alebo 1200 parkovacích miest a koľko bude stáť. TwoOne počítalo s investíciou 220 miliónov korún.
Potrebný bude aj väčší počet miest, kde budú lietadlá stáť pri nastupovaní a vystupovaní cestujúcich. V projekte sa podľa Macha počíta s tým, že cestujúci nebudú chodiť po letiskovej ploche, ale k lietadlu ich prepraví autobus. V prvej fáze nepribudnú ani tzv. aviabridge, teda nástupné tunely do lietadiel. "Pred terminálom nie je pre tieto tunely dostatok priestoru," povedal Mach.
S rastom počtu prepravených ľudí sa letisko zrejme stane základňou pre viaceré letecké spoločnosti. Rozšíriť teda plánuje aj parkovisko pre lietadlá.
Dlhodobé investície
V najbližších siedmich až ôsmich rokoch bude treba investovať aj do pristávacej a vzletovej dráhy Štefánikovho letiska. Dvojicu dráh naposledy rekonštruovali v osemdesiatych rokoch. "Problémom však bude, že dráhy sa križujú," hovorí Mach. V čase rekonštrukcie "križovatky" tak odstavia celé letisko. Rekonštrukcia dráh, s ktorou počítalo napríklad konzorcium TwoOne, by stála viac ako miliardu korún.
Križujúce sa dráhy sa podľa Macha stavali v minulosti preto, aby lietadlá za silného vetra mali dráhy na výber. Moderné lietadlá sa však vedia s vetrom vyrovnať lepšie a nové letiská sa stavajú s paralelnými dráhami. Záujemcovia o letisko počítali aj s rozširovaním služieb, ktoré nesúvisia priamo s prevádzkou letiska. Ide najmä o hotely a bizniscentrá. Podľa Macha má letisko záujem spolupracovať s investormi, čo budú neďaleké hotely stavať. Jednou z možností je napríklad poskytnúť pozemky pre hotel.
Budapešti situácia vyhovuje
BUDAPEŠŤ - Keby sa viedenské a bratislavské letisko spojili, bola by to vážna výzva pre letisko Ferihegy v Budapešti. Zastavenie predaja je preto pre Budapešť dobrou správou, napísal minulý týždeň maďarský internetový portál index.hu.
"Konkurencia medzi letiskami v strednej Európe je veľmi silná, a na rozvíjajúcom sa trhu je významnej-šia časť rozvoja ešte len pred nami," povedal hovorca spoločnosti Budapest Airport Domonkos Szollár. Odmietol však spresniť, aká silná by bola konkurencia pre Ferihegy, ak by sa letiská vo Viedni a Bratislave dostali do jedných rúk.
Budapeštianske letisko má na rozdiel od bratislavského aj kapitál. Jeho britský majiteľ British Airports Autority chce v nadchádzajúcich šiestich rokoch do letiska investovať 261 miliónov eur (9,8 miliardy korún). (tasr)
VIZUALIZÁCIA - LETISKO BRATISLAVA